5p

Megroggyanhat a Fidesz a Novák-botránytól? Kitört a belharc a pártban?
Mi lesz az uniós pénzekkel és a magyar gazdasággal?

Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Lengyel Lászlóval -
vegyen részt és kérdezzen Ön is a Pénzügykutató Zrt. vezetőjétől!

2024. február 28. 15:30

A részvétel ingyenes,
regisztráljon itt!

Sok vállalat próbálta visszacsábítani az irodába a pandémia miatt home office-ba távozott dolgozóit, az egyik „mézesmadzag” a felkínált ingyenes étel volt. De vajon miért kínálnak a vállalatok továbbra is ingyenes ételt a dolgozóknak, új kutatások ugyanis azt sugallják, hogy ez a juttatás továbbra is megmarad a legtöbb cégnél.

Amikor a világjárvány legsötétebb napjait követően az amerikai vállalatok elkezdték visszacsábítani a dolgozókat az irodába, az egyik, talán legvonzóbb eszközük ehhez az ingyenkaja volt. Ingyenes reggeli bagelt, ebédre pizzát és a nap folyamán mindenféle rágcsálnivalót kínáltak a dolgozóknak.  

Mostanra azonban egyre több vállalat teszi kötelezővé az irodába való visszatérést, a dolgozók nyilván felteszik a kérdést, hogy mi lesz az ingyenkajával, amihez annyira hozzászoktak, hogy már-már szerzett jognak tekintik?

Nos, egy új vizsgálat szerint ezután sem kell lemondaniuk e „szerzett jogról”. Az ezCater – egy platform, amely összekapcsolja a vállalkozásokat az éttermekkel az étkeztetési igényeik kielégítésére - a munkahelyi rendelésekért felelős személyek megkérdezésével készült felmérése alapján megállapította, hogy a vállalatok 83 százaléka szerint a dolgozói étkeztetésre szánt költségvetésük ugyanolyan szintű vagy magasabb, mint a covid előtti időszakban volt – derül ki a MarketWatch cikkéből. A vállalatok 86 százaléka pedig azt mondta, hogy az ételkínálatuk segít ösztönözni a munkavállalókat arra, hogy a helyszínen dolgozzanak.

Mi mozgatja ezt a vállalati büfé-boomot?

Egy 2022-es tanulmányban a Society for Human Resource Management (SHRM) megállapította, hogy a cégek által az alkalmazottaknak szánt snackekre és italokra fordított kiadások 2019 óta 20 százalékkal nőttek.

A vállalatok 86 százaléka mondta, hogy az ételkínálatuk segít ösztönözni a munkavállalókat a helyszíni munkavégzésre.

Az ingyenes ételek még a legnagyobb fizetéssel rendelkezőket alapvető számára is alapvető csábításnak számít. E mellett azonban a vállalati élet szempontjából szélesebb értelmet is nyer. Az étel felajánlása nem csak a kajáról szól; arról, hogy a reggeli bageleket és a pizzás ebédeket arra használjuk, hogy visszaállítsuk a bajtársiasság azon elemét, amely hiányzik a munkahelyi életünkből.

"Szerintem ez az összetartozás szimbóluma" - mondja Jeff Williams, a Paychex, a bérszámfejtéssel és HR-megoldásokkal foglalkozó vállalat egyik alelnöke.

Megtartó erő is lehet az ingyenkaja. Fotó: Depositphotos
Megtartó erő is lehet az ingyenkaja. Fotó: Depositphotos

Ráadásul ez viszonylag olcsó juttatás, amit egy vállalat biztosíthat. Néhány tucat - vagy akár néhány száz - szendvics ára semmi az olyan alapvető és költséges juttatásokhoz képest, mint az egészségbiztosítás vagy a nyugdíjalap.

Peter Cappelli, a Wharton School Humánerőforrás Központjának igazgatója azt mondja, hogy az olyan kedvezmény, mint az ingyenes étel, még mindig szinte kötelező egy olyan szűkös munkaerőpiacon, mint a mostani. Ami azt jelenti, hogy sok munkáltatónak mindent meg kell tennie, hogy megtartsa és vonzza a jó munkaerőt – így ebben az ingyenes szendvicsek alaptételnek számítanak. (És az ezCater szerint a szendvicsek továbbra is a legnépszerűbb ételválaszték, amelyet a munkavállalóknak kínálnak, sorrendben a mexikói ételek, az olasz ételek és a reggeliételek következnek).

Persze már jóval a világjárvány előtt is sok vállalat kínált alkalmanként ételt vagy harapnivalót - vagy legalábbis ingyenes kávét. Néhány technológiai vállalat pedig az ételkínálatra és egyéb furcsa juttatásokra (pihenőszobák, csocsóasztalok) építette hírnevét. Furcsamód, ugyanezen vállalatok közül néhányan az utóbbi időben visszavettek az étkezési és egyéb juttatásokból, a médiajelentések szerint, amelyek olyan technológiai óriásokat idéznek, mint a Google anyavállalata, az Alphabet GOOGL és a Facebook anyavállalata, a Meta META, amelyek csökkentéseket hajtanak végre e területeken.

David Meiselman, az ezCater marketingvezetője azt állítja, hogy bár a vállalati kultúrában tartós változások láthatók, a szendvicsek és más ételek maradnak. Nemcsak az ezCater növekvő eladásaira mutat rá - a vállalat megrendelései 2022-ben 87 százalékkal nőttek -, hanem arra is, hogy a hibrid munkarendek a jelek szerint egyre inkább az amerikai munkahelyek szerves részévé válik.

Egy 2022-es Pew-tanulmány szerint tízből közel hat munkavállaló, aki otthonról dolgozhat, legalábbis az idő nagy részében ezt teszi. Meiselman véleménye szerint az ingyenes étel továbbra is kulcsfontosságú "vonzerő" lesz ahhoz, hogy a dolgozókat az irodába csábítsák.

Meiselman azt is mondja, hogy az ingyen étel ötlete önmagára épül: ahogy a juttatás egyre jobban meghonosodik, úgy feltételezik, hogy mindig is ott lesz. És azok a vállalatok, amelyek megpróbálják megszüntetni, „éhes dolgozók tiltakozásával szembesülhetnek”.

„Ha elveszed az ingyen bagelt, lázadás lesz” - mondja Meiselman.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!