A tévés nézettségi beszámolóinkban időnként kisebb nézettségű csatornákról is ejtünk szót, amelyek önmagukhoz képest, vagy akár a nagyobb vetélytársakkal összevetve erősebb számokat tudnak produkálni. Furcsa, vagy éppen teljesen logikus módon a közmédia ebben a versengésben, csupán az M4 Sport révén tud időnként tényező lenni. Az eredetileg hírcsatornának szánt M1 gyakorlatilag egy Patyomkin-falu, amelynek szerkesztési elvei a közszolgálatisággal köszönő viszonyban sincsenek. Ezt egyébként alátámasztja az is, hogy a Fidesz delegáltakkal teletömött NMHH is kritizálta őket amiatt, hogy a törvényi keretekre fittyet hányva gyakorlatilag nem engedik a képernyőre az ellenzéki politikusokat. Persze a nemzeti főadó, a Duna TV kapcsán sincs oka a döntéshozóknak büszkeségre, hiszen az elégetett pénzmennyiség és az elért nézőszám aránya meglehetősen rossz hatásfokról árulkodik. A csatornát jellemzően idősek nézik, akik többnyire a Gasztroangyalra, a lottó sorsolásra, vagy a Hegyi doktor aktuális epizódjára kapcsolnak a csatornára.
Ebből a szempontból a vasárnap esti tüntetésen született döntés teljesen értelmetlen volt, hiszen olyan média révén szerették volna az 5 pontos követelésüket világgá kürtölni, amely az esti órákban sokszor csak néhány ezer embert ér el, így könnyen előfordulhat, hogy a komolyabb követőtáborral rendelkező politikusok Facebook live adásait többen nézték, mint az MTV műsorait. Más kérdés, hogy a közpénzégető szervezetnek - vagy valamely, őket irányító politikusnak - sikerült olyan döntést hozni a követelés lesöprésével, amely új célt adott a tévészékházban dekkoló politikusoknak. Lehet persze lamentálni az okokon, meg játékelméleti modelleket idézni, a lényeg az, hogy a hatalom arroganciája révén az ellenzéki követelések valószínűleg sokkal több emberhez eljutottak a közösségi média révén, mintha azokat az M1-en ismertetik.
Ha már vasárnap esti tüntetés, akkor érdemes megjegyezni, hogy az tudósításaiban néha a tüntetők melletti szimpátiáját nem ttikoló tévécsatornának viszont nagyon bejött a dolog. Az ATV ugyanis a hét utolsó napján egyedüliként tudósított az eseményekről. Azok pedig, akiket érdekelnek ezek az események, és nem valamilyen Facebook csatornán követték a történéseket, a baloldali hírtévét nézték. Így a késő esti órákban a csatorna a teljes lakosságban 271 ezer nézőt és 8 százalék feletti közönségarányt ért el, amivel a legnézettebb csatorna lehetett. A TV2-n vetített és 22.30-kor kezdődött Apja lánya című romantikus vígjáték nézőszáma a teljes lakosságban 198 ezer volt, míg az RTL Klubon műsorba kerülő Aljas nyolcast 70 ezren nézték. A közmédia még ennél is alacsonyabb nézőszámot ért el, hiszen a 21.30-kor kezdődött Korál-koncertfilm nézőszáma 50 ezer alatt marad, míg az éjszakai idősávba csúszó Bagi-Nacsa showt ennek a fele, 25 ezer ember nézte.
Bezzeg a Sztárban sztár és az X-Faktor
A hétvégén véget ért az őszi időszak két legerősebb tévés műsora, az RTL Klubon lezajlott az X-Faktor döntője, míg a TV2-n a Sztárban sztár zárult. Érdekesség, hogy az elmúlt évekkel ellentétben az utolsó adás egyik műsornál sem hozott megugró számokat. A kereskedelmi célcsoportban az X-Faktor volt erősebb, a 18-49 év közötti tévét nézők 28,4 százaléka követte a tehetségkutatót.
A műsort erősen a fiatal korosztály ízlésére hangolták, hiszen számos, a Youtube-on ismert, de a mainstream médiában kevésbé jelen lévő előadóval erősítettek. Ilyenek voltak az előválogató során szerepeltetett trashkategóriás előadók, mint Szintiboy, de a legnépszerűbbek közül is láthattunk párat. "Nemazalány" előbb a selejtezőkben tűnt fel, ahonnan ugyan továbbjutott, de nem folytatta, viszont az egyik későbbi műsorban a Stolen Beat együttessel közösen adták elő a Petőfi Sándor című számot. A versenybe nem folyt bele, de extra fellépőként feltűnt a YouTube napjaink legnépszerűbb magyar arca, Hiro is.
A versenyzőknél is úgy tűnt, erősebben esett latba az, hogy mennyire eladhatóak a fiatal korosztálynak, így vélhetőleg ezért is jutott a döntőbe a fent említett Stolen Beat mellett az USNK nevű rapbanda, akik végül a döntő győztesei lettek. Ugyanakkor, éppen az erős fiatalítás miatt az idősebb korosztályt erősen reprezentáló teljes népességen belül az X-Faktor már nem tudta megnyerni a múlt heti nézettségi versenyt, sőt az évad egyik leggyengébb számát érték el. A tehetségkutató műsort 924 ezren nézték, ennél csak egy adás hozott alacsonyabb számot a teljes népességben. Az időseket is reprezentáló célcsoportban így újra a TV2 showműsora végzett az élen, más kérdés, hogy nekik sem sikerült átlépni a lélektaninak számító 1 milliós szintet.
A Sztárban sztár egyébként annak ellenére sem volt túl erős a fiatalabb korosztály esetében, hogy igyekeztek olyan előadókat szerepeltetni, akik az ő korosztályukhoz szólnak. Így például a győztes a néhány éve az Eurovíziós Dalversenyre is kijutó Fehérvári Gábor Alfréd, Freddie lett, de a döntőben mellette a színész-énekesnő Sári Évi, a korábbi Megasztár győztese Tolvai Renáta és Völgyesi Gabriella, a Unique együttes énekesnője került. Más kérdés, hogy ők sem azok a tipikus YouTube generációs előadók. Mindenesetre a Sztárban sztár a 18-49 évesek körében csak a negyedik legnépszerűbb program lett.
A vasárnapi siker mellett egyébként a hétfői számoknak is örülhetett a TV2 vezetése, hiszen a Ninja Warrior Hungary őszi évadának utolsó adása kifejezetten erős számokat hozott. A műsor ugyan nem volt a nyugdíjasok kedvence, de a teljes népesség esetében így sem szerepelt rosszul, hiszen minden hetedik tévé előtt ülő ezt követte. A kereskedelmi célcsoportban viszont még ennél is jobb volt a mutatójuk, ott a nézők 16,3 százaléka drukkolta végig az adást. Ennek köszönhetően nemcsak vasárnap, de ezúttal hétfőn is nyert a TV2. Más kérdés, hogy előtte szerdától viszont olyan gyenge számokat produkáltak, ami miatt a két erős este eltűnt az átlagban.
Összefoglalva az 50. hét számait, azt láthatjuk, hogy a 18-49-es korcsoportban főműsoridőben (19-23 óra között) két estét a TV2, míg a másik ötöt az RTL Klub nyert meg. Az RTL Klubot a képernyők előtt ülők 17,5 százaléka követte átlagosan a múlt héten. A fent említett erős hétfői és vasárnapi teljestménynek köszönhetően azért javított a TV2, és a nézettsége erősödött, így a képernyők előtt ülők 9,3 százaléka nézte őket. Az RTL-es kábelcsatornák közül a F+ lefelé tartott, a közönségaránya 4,6 százalék lett, míg a Coolé 3,1 százalékkal stagnált. Veszített nézettségéből a Viasat3 (2,4 százalék SHR) is, hasonlóan a Duna TV-hez, amely már csak a kereskedelmi célcsoport 0,8 százalékát éri el esténként.