6p

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

Az ellenzéki parlamenti képviselők sikertelen akciója ismét ráirányította a figyelmet a közmédiára, amely ugyan sok tízmilliárd forintot éget el minden évben, cserében csupán az unatkozó nyugdíjasok szoktak időnként a műsorai elé rendszeresen elülni.

A tévés nézettségi beszámolóinkban időnként kisebb nézettségű csatornákról is ejtünk szót, amelyek önmagukhoz képest, vagy akár a nagyobb vetélytársakkal összevetve erősebb számokat tudnak produkálni. Furcsa, vagy éppen teljesen logikus módon a közmédia ebben a versengésben, csupán az M4 Sport révén tud időnként tényező lenni. Az eredetileg hírcsatornának szánt M1 gyakorlatilag egy Patyomkin-falu, amelynek szerkesztési elvei a közszolgálatisággal köszönő viszonyban sincsenek. Ezt egyébként alátámasztja az is, hogy a Fidesz delegáltakkal teletömött NMHH is kritizálta őket amiatt, hogy a törvényi keretekre fittyet hányva gyakorlatilag nem engedik a képernyőre az ellenzéki politikusokat. Persze a nemzeti főadó, a Duna TV kapcsán sincs oka a döntéshozóknak büszkeségre, hiszen az elégetett pénzmennyiség és az elért nézőszám aránya meglehetősen rossz hatásfokról árulkodik. A csatornát jellemzően idősek nézik, akik többnyire a Gasztroangyalra, a lottó sorsolásra, vagy a Hegyi doktor aktuális epizódjára kapcsolnak a csatornára.

Ebből a szempontból a vasárnap esti tüntetésen született döntés teljesen értelmetlen volt, hiszen olyan média révén szerették volna az 5 pontos követelésüket világgá kürtölni, amely az esti órákban sokszor csak néhány ezer embert ér el, így könnyen előfordulhat, hogy a komolyabb követőtáborral rendelkező politikusok Facebook  live adásait többen nézték, mint az MTV műsorait. Más kérdés, hogy a közpénzégető szervezetnek - vagy valamely, őket irányító politikusnak - sikerült olyan döntést hozni a követelés lesöprésével, amely új célt adott a tévészékházban dekkoló politikusoknak. Lehet persze lamentálni az okokon, meg játékelméleti modelleket idézni, a lényeg az, hogy a hatalom arroganciája révén az ellenzéki követelések valószínűleg sokkal több emberhez eljutottak a közösségi média révén, mintha azokat az M1-en ismertetik.

Szél és Hadházy kidobása is sok nézőt hozhatott, persze nem az MTV-nek (Forrás: a politikusok élő Facebook közvetítése)
Szél és Hadházy kidobása is sok nézőt hozhatott, persze nem az MTV-nek (Forrás: a politikusok élő Facebook közvetítése)

Ha már vasárnap esti tüntetés, akkor érdemes megjegyezni, hogy az tudósításaiban néha a tüntetők melletti szimpátiáját nem ttikoló tévécsatornának viszont nagyon bejött a dolog. Az ATV ugyanis a hét utolsó napján egyedüliként tudósított az eseményekről. Azok pedig, akiket érdekelnek ezek az események, és nem valamilyen Facebook csatornán követték a történéseket, a baloldali hírtévét nézték. Így a késő esti órákban a csatorna a teljes lakosságban 271 ezer nézőt és 8 százalék feletti közönségarányt ért el, amivel a legnézettebb csatorna lehetett. A TV2-n vetített és 22.30-kor kezdődött Apja lánya című romantikus vígjáték nézőszáma a teljes lakosságban 198 ezer volt, míg az RTL Klubon műsorba kerülő Aljas nyolcast 70 ezren nézték. A közmédia még ennél is alacsonyabb nézőszámot ért el, hiszen a 21.30-kor kezdődött Korál-koncertfilm nézőszáma 50 ezer alatt marad, míg az éjszakai idősávba csúszó Bagi-Nacsa showt ennek a fele, 25 ezer ember nézte.

Bezzeg a Sztárban sztár és az X-Faktor

A hétvégén véget ért az őszi időszak két legerősebb tévés műsora, az RTL Klubon lezajlott az X-Faktor döntője, míg a TV2-n a Sztárban sztár zárult. Érdekesség, hogy az elmúlt évekkel ellentétben az utolsó adás egyik műsornál sem hozott megugró számokat. A kereskedelmi célcsoportban az X-Faktor volt erősebb, a 18-49 év közötti tévét nézők 28,4 százaléka követte a tehetségkutatót.

A műsort erősen a fiatal korosztály ízlésére hangolták, hiszen számos, a Youtube-on ismert, de a mainstream médiában kevésbé jelen lévő előadóval erősítettek. Ilyenek voltak az előválogató során szerepeltetett trashkategóriás előadók, mint Szintiboy, de a legnépszerűbbek közül is láthattunk párat. "Nemazalány" előbb a selejtezőkben tűnt fel, ahonnan ugyan továbbjutott, de nem folytatta, viszont az egyik későbbi műsorban a Stolen Beat együttessel közösen adták elő a Petőfi Sándor című számot. A versenybe nem folyt bele, de extra fellépőként feltűnt a YouTube napjaink legnépszerűbb magyar arca, Hiro is.

A fiatalok imádták az idei X-Faktort (Forrás: RTL Klub)
A fiatalok imádták az idei X-Faktort (Forrás: RTL Klub)

A versenyzőknél is úgy tűnt, erősebben esett latba az, hogy mennyire eladhatóak a fiatal korosztálynak, így vélhetőleg ezért is jutott a döntőbe a fent említett Stolen Beat mellett az USNK nevű rapbanda, akik végül a döntő győztesei lettek. Ugyanakkor, éppen az erős fiatalítás miatt az idősebb korosztályt erősen reprezentáló teljes népességen belül az X-Faktor már nem tudta megnyerni a múlt heti nézettségi versenyt, sőt az évad egyik leggyengébb számát érték el. A tehetségkutató műsort 924 ezren nézték, ennél csak egy adás hozott alacsonyabb számot a teljes népességben. Az időseket is reprezentáló célcsoportban így újra a TV2 showműsora végzett az élen, más kérdés, hogy nekik sem sikerült átlépni a lélektaninak számító 1 milliós szintet.

A Sztárban sztár egyébként annak ellenére sem volt túl erős a fiatalabb korosztály esetében, hogy igyekeztek olyan előadókat szerepeltetni, akik az ő korosztályukhoz szólnak. Így például a győztes a néhány éve az Eurovíziós Dalversenyre is kijutó Fehérvári Gábor Alfréd, Freddie lett, de a döntőben mellette a színész-énekesnő Sári Évi, a korábbi Megasztár győztese Tolvai Renáta és Völgyesi Gabriella, a Unique együttes énekesnője került. Más kérdés, hogy ők sem azok a tipikus YouTube generációs előadók. Mindenesetre a Sztárban sztár a 18-49 évesek körében csak a negyedik legnépszerűbb program lett.

A vasárnapi siker mellett egyébként a hétfői számoknak is örülhetett a TV2 vezetése, hiszen a Ninja Warrior Hungary őszi évadának utolsó adása kifejezetten erős számokat hozott. A műsor ugyan nem volt a nyugdíjasok kedvence, de a teljes népesség esetében így sem szerepelt rosszul, hiszen minden hetedik tévé előtt ülő ezt követte. A kereskedelmi célcsoportban viszont még ennél is jobb volt a mutatójuk, ott a nézők 16,3 százaléka drukkolta végig az adást. Ennek köszönhetően nemcsak vasárnap, de ezúttal hétfőn is nyert a TV2. Más kérdés, hogy előtte szerdától viszont olyan gyenge számokat produkáltak, ami miatt a két erős este eltűnt az átlagban.

Összefoglalva az 50. hét számait, azt láthatjuk, hogy a 18-49-es korcsoportban főműsoridőben (19-23 óra között) két estét a TV2, míg a másik ötöt az RTL Klub nyert meg. Az RTL Klubot a képernyők előtt ülők 17,5 százaléka követte átlagosan a múlt héten. A fent említett erős hétfői és vasárnapi teljestménynek köszönhetően azért javított a TV2, és a nézettsége erősödött, így a képernyők előtt ülők 9,3 százaléka nézte őket. Az RTL-es kábelcsatornák közül a F+ lefelé tartott, a közönségaránya 4,6 százalék lett, míg a Coolé 3,1 százalékkal stagnált. Veszített nézettségéből a Viasat3 (2,4 százalék SHR) is, hasonlóan a Duna TV-hez, amely már csak a kereskedelmi célcsoport 0,8 százalékát éri el esténként.

 

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!