3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A betelepülő cégek adójából akar fejleszteni az önkormányzat.

A debreceni közgyűlés szeptember 27-én tárgyalja azt az előterjesztést, amelynek végrehajtásával az önkormányzat lényegében visszavásárolja a városi repülőteret az üzemeltető cégben jelenleg többségi tulajdonnal rendelkező vállalkozástól. Erre 5 millió forintot tennének félre, bár a repteret üzemeltető cég 49,96 százalékos üzletrészének értéke a könyvvizsgálói jelentések alapján 1 498 800 forintot ér.

Hamarosan sok pénz és utas érkezik a debreceni repülőtérre
Hamarosan sok pénz és utas érkezik a debreceni repülőtérre

A repülőtér hét éve került vállalkozói kézbe, akkor a Xanga cégcsoporthoz tartozó Airport Debreceni Holding Vagyonkezelő Kft. nyerte el a jogot az Airport-Debrecen Repülőtér-üzemeltető (AD) Kft. valamivel több, mint 74 százalékos üzletrészének megvásárlására.

Akkori tudósítások szerint a 370 ezer forint névértékű üzletrészre 13 370 000 forintos ajánlat érkezett az egyetlen pályázótól. A tranzakció részeként a törzstőke 50 millió forintra emeléséről is döntöttek.

Az új üzemeltető 75 évre szerezte meg az üzemeltetési jogot, de hét év eltelte után most kénytelen lemondani a többségi tulajdonról. Pedig az állam az elmúlt években bőségesen támogatta a repülőteret, ügyelve arra, hogy az ne essen az uniós tilalom alá. Az előterjesztés szerint 2015 és 2018 között összesen 1,2 milliárd forint állami támogatáshoz jutott a debreceni reptér, amiből a legnagyobb tételeket - évente jogcímenként mintegy 100 millió forintot - az utasbiztonsági költségek és a repüléstájékoztató szolgálat tette ki.

A közgyűlési anyag alapján fényes jövő áll a repülőtér előtt: eddig közel 500 milliárd forint működőtőke érkezett a városba (nem mellékesen emiatt milliárdos nagyságrendben emelkednek a helyi adóbevételek) és újabb cégek is érkeznek, például a mostanában nagy hírverést kapott BMW-gyár is itt épül.

Részben emiatt az utasszám is robbanásszerűen emelkedik, jövőre már 650 ezer ember fordulhat meg Debrecenben, a következő évtized közepére pedig elérik az évi egymillió utasszámot.

 

A cégvezetők, menedzserek márpedig igényt tartanak egy korszerű repülőtérre, amely közvetlen kapcsolatot biztosít a nagy nemzetközi központi repterekkel. Az utasok kiszolgálására, a biztonságukra viszont költeni kell, de az üzemeltető cég erre jelenlegi állapotában nem képes - szűrhető le az előterjesztésből.

Az AD Kft. idén 297,4 millió forintos veszteséget érhet el, miközben még a tavalyi veszteségen is úrrá kellene lenniük: a saját tőke a jegyzett tőke 44,01 százalékára csökkent, ezért a jegyzett tőkét 347,4 millió forintról 152 millióra kell csökkenteni, ami folyamatban van.

Az üzletrész közgyűlési jóváhagyásra váró megvásárlása után az AD Kft.-ben összesen 74,98 százalékos tulajdonrésszel rendelkezne az önkormányzat (25,02 százalék már most is az övé, a Debreceni Vagyonkezelő Zrt.-n keresztül), vagyis teljesen át- pontosabban visszavenné az irányítási, döntési jogot. A betelepülő cégektől befolyó adók pedig megteremtik a fedezetét a szükséges fejlesztéseknek - ígéri az előterjesztés.

Amiből csak az nem derül ki, hogy miért kell 5 millió forintot félretenni egy 1,5 milliós üzletre.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!