5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Egyre több klasszikus bevásárlóközpont kerül a bezárás szélére az Egyesült Államokban. Európa sincs biztonságban és bár Magyarországon még nincs közvetlen veszély, de egyre több áruházlánc kerül padlóközeli állapotba, megnehezítve a plázák üzemeltetőinek helyzetét is.

Az Egyesült Államokban a válság a nagyáruházak (department store) haláltusájával indult (Macy’s, J.C Penney, Sears, Neiman Marcus.), amit felgyorsított az online értékesítés és a koronavírus járvány csak betetőzte a folyamatot. Sok üzemeltető észbe kapott és már tárgyal a helyi önkormányzati és gazdasági vezetőkkel az ingatlanok későbbi, alternatív hasznosításáról – olvastuk a The New York Times-ban.

Csak lézengenek a vásárlók a plázákban világszerte (fotó: pixabay.com)
Csak lézengenek a vásárlók a plázákban világszerte (fotó: pixabay.com)

A bevásárlóközpontok általában akkor kerülnek szorítóba, ha egynél több mágnesbérlő (mint például egy nagyáruház) bedobja a törölközőt. Ilyenkor hirtelen távozásra fogják a kisebb bérlők is, ugyanis az Egyesült Államokban megszokott gyakorlat szerint nagyon sokuknak a bérleti szerződése egyszerűen megengedi ezt éppen a mágnesbérlő kiszállására hivatkozva.

Ekkor az üzemeltetők rendszerint előveszik az újra pozícionálást és a felújítást, mint marketing eszközt. A lap szakértője utalt arra is, hogy több elővárosi bevásárlóközpontot könnyen átalakíthatnak piaccá, kisebb irodák is megjelenhetnek bennük, sőt még lakások is elképzelhetők az ingatlanokban.

Különféle becslések vannak arról, hogy a csaknem 1200 amerikai pláza (mall) mekkora része éli túl a mostani, egyre mélyebb gazdasági válságot. Az áldozatok arányát 20-30 százalék közé tették a járvány első hónapjában. Ma, látva, hogy egyre súlyosabb sebeket ejt a járvány a gazdaságban is, inkább a felső határ felé mozdultak el a szakemberek, egyesek még 40 százalékot sem zárnak ki. 

Az Egyesült Államokban a nagyáruházak a plázák bérterületének 30-32 százalékát foglalják le. Sok helyütt főszereplő volt a J.C. Penney és a Sears, előbbi a nyár közepétől nem kevesebb, mint 250 egységére tesz lakatot, utóbbi már majdnem mindent bezárt. A Macy’s pedig tavasszal hozta nyilvánosságra, hogy három év alatt 125 áruházát búcsúztatja el az alacsonyabb presztízsű mall-okban.

A vendéglátóhelyek és a ruhás üzletek vannak leginkább veszélyben (fotó: Mester Nándor)
A vendéglátóhelyek és a ruhás üzletek vannak leginkább veszélyben (fotó: Mester Nándor)

A Grren Street Advisors szaktanácsadó cég szerint 2021 végére a nagyáruházak fele teljesen eltűnik a plázákból. Júniusban egy másik tanácsadó, a CoStar Group még azt emelte ki, hogy a plázák 84 százaléka egészségesnek mondható, hiszen a területük kihasználtsága átlagosan 90 százalék körül alakult. Ám ahogy haladtunk előre a nyárban a helyzet egyre rosszabbodott, a következő, augusztusi jelentésben bizonyosan alacsonyabb mutatók jönnek, ősszel pedig tovább romolhatnak, akár 65 százalékra is leeshet ez az érték.

Magyarországon is folyamatosan növekszik a nyomás a plázák üzemeltetőin a zuhanó forgalom miatt. Egyre több bérlő, főleg a ruházati és cipős szektorban érdekeltek gondolkodnak a karcsúsításon, vagy akár több egység bezárásán, amint azt ebben a cikkben részletesen megírtuk a minap. Közvetlen veszély azonban még nincs, de volt már profilváltás Budapesten. A legnagyobb központok mindeddig sikerrel élték túl a hullámvölgyeket. A bérlői mixet folyamatosan alakítják, kisöpörve a kisebb, általában magyar vállalkozás által vitt üzleteket. A legújabb menekülő út pedig az, hogy láthatóan igen jelentősen növelik a szabadidős és vendéglátóipari szolgáltatók arányát.

Nálunk a klasszikus bevásárlóközpontok fénykora az ezredfordulón és a múltkori nagy válság után, a 2013 és 2019 közötti pár évben volt. Nagy beruházások viszont évekig nem kerültek a címlapokra, részben a mai kormány által bevezetett plázastop miatt, ami alól csak egy-két kivétel van.

Az egyik a Futureal által fejlesztett Etele Plaza a kelenföldi új negyedben. Az 55 ezer négyzetméternyi bérterületen 180 kiskereskedelmi egységet nyitnak meg a tervek szerint idén, az év végén. A német ECE-nek nem sikerült ez a művelet, az Aquincum Center nevű központja (Óbudán, az egykori harisnyagyár területén) csak módosításokkal ment át az engedélyezők szűrőjén, végül nem klasszikus bevásárlóközpont, hanem csak vegyes funkciójú tömb épülhet. De egyelőre nem épül, a fejlesztő nyilvánvalóan kivár, mert a kereslet megjóslása majdnem a lehetetlen kategóriába tartozik.

A klasszikus bevásárlóközpont ágazatban érthető módon világszerte növekszik a koncentráció, hiszen nincs szükség ennyi üzemeltetőre. Az amerikai piacon a legnagyobb szereplőnek számító Simon Property Group (SPG) arra készül, hogy 3,6 milliárd dollárért megvásárolja a két tucat, felső kategóriába tartozó központ tulajdonosát és üzemeltetőjét, a Taubman Centers nevű céget. A vevő szerint az eladó kizárólag zárt terű központokkal rendelkezik, márpedig a járványtól félő vásárlók legutoljára mennének be ilyenekbe manapság, úgyhogy nyilvánvaló lesz a teljes funkcióváltás – érveltek az SPG képviselői.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!