Jövő hónaptól az adózóknak közvetlenül a számlakiállítást követően adatot kell szolgáltatniuk a NAV felé a százezer forintot meghaladó áfatartalmú számlák esetében. Ez nem újdonság, hiszen az egymillió forint feletti áfatartalmú számlákra már jelenleg is vonatkozik ez a szabály. A nagyobb értékű terméket és szolgáltatást kínáló cégek többsége éppen ezért már korábban regisztrálta saját vagy online alapú számlázó rendszereit az adóhatóságnál. Július 1-jétől azonban a kisebb vállalkozások számára is kötelező lesz még nagyobb rálátást biztosítani a kibocsátott számláikra, ha 27 százalékos ÁFA esetén bruttó értékük meghaladja a 470.371 Ft-ot. A ma még papír alapú számlát használók részére a legegyszerűbb megoldás, ha áttérnek az online számlázó programok valamelyikének használatára, hiszen ezek többsége, például az OTP eBIZ már automatikusan elvégzi a kötelező feladatot.
A jogszabály szerint a kézzel kiállított számlák esetén az adatszolgáltatást öt napon belül, manuálisan kell teljesíteni a NAV weboldalán keresztül. Részletszabály, hogy az 500 ezer forint vagy annál nagyobb összegű áfát tartalmazó számla adatait azonban már a számlakibocsátás utáni napon rögzíteni kell a webes felületen, természetesen számlánként. Ez tovább nehezíti a bejelentkezési jelszó ötperces érvényessége. A számlázó programok júliustól csak abban az esetben működnek a jogszabályoknak megfelelően, ha a számla kiállítását követően azonnal, automatikusan elküldik az adatokat az adóhatóságnak.
„Az OTP Digitális Pénzügyi Asszisztense, az eBIZ számos egyéb, a vállalkozások adminisztrációját könnyítő szolgáltatása mellett, az adatszolgáltatás terén is segíti a cégeket, így azoknak több idejük marad értékteremtő tevékenységükre” - mondta el Csonka Tibor, az OTP Business ügyvezető igazgatója.
A NAV bírságot is kiszabhat a mulasztókra, amelynek mértéke számlánként akár 500.000 Ft is lehet. Az adóhatóság ugyanakkor támogató szolgáltatást is biztosít az adózók számára, például számlabefogadóként lekérdezhetők lesznek az adózó nevére kiállított és lejelentett számlák, illetve bizonyos szabálytalanságok esetén tájékoztatást is nyújtanak, így elkerülhető lehet egy büntetés a jövőbeli adóellenőrzés alkalmával. Az új szabályozással kapcsolatban további részletekkel szolgál a NAV weboldala, amelyen a gyakori kérdésekre írt válaszokat gyűjtötték össze. De az OTP eBiz számlázóprogramja segítéségével összeszedtük a 8 legfontosabb tudnivalót:
- Számlakiállítás csak “NAV-ra kész” számlázó programmal
2018.07.01-től csak olyan online számlázóval állíthatsz ki a fenti feltételeknek megfelelő számlát, amelyik képes a NAV adatszolgáltatásra (az eBIZ-zel biztonságban vagy, mivel „NAV-ra kész”). -
Eljött a számlatömb vége
Ha eddig számlatömböt használtál, akkor érdemes áttérni online számlázóra, különben hatalmas adminisztrációs terhet veszel a nyakadba: minden érintett számla adatát egyesével kell a NAV Online Számla rendszerébe rögzítened. - Regisztrációk, amik szükségesek a NAV adatszolgáltatáshoz
Vállalkozóként/számlakiállítóként Neked is lesz feladatod, ugyanis regisztrálnod kell magad (első körben az Ügyfélkapuba, valamint) a NAV Online Számla rendszerébe. - Nyerj időt az Ügyfélkapu regisztrációval
Ha még nincs Ügyfélkapud, akkor oda érdemes minél hamarabb regisztrálnod hogy később ezzel már ne kelljen foglalkoznod.
- NAV Online Számla – NAV beküldésre
A NAV Online Számla rendszerébe is mindenképpen regisztrálnod kell majd, akár számlatömböt (lásd 2-es pont) vagy online számlázót használsz.
- NAV Online Számla – még tesztüzem
J elenleg még teszt üzemmódban fut a NAV Online Számla rendszere, ahol most a számlázó programok tesztelhetik az automatikus adatszolgáltatást. Az éles rendszer indulásakor kell majd a regisztrációs folyamaton végigmenni, addig nem javasoljuk a regisztrációt a teszt rendszerbe. - XML kulcs kell a számlázó program és a NAV összekötéséhez
A NAV Online Számla rendszerbe történő regisztrációkor egy ún. XML kulcsot kell legenerálnod, melyet aztán a számlázó programodban (pl. eBIZ) kell megadnod. Ezt követően tud majd kommunikálni a NAV rendszere és a számlázó programod, továbbá így azonosítja be a NAV a vállalkozásod. - Szükség lesz Elsődleges és Technikai felhasználóra a NAV beküldéshez
A NAV Online Számla rendszeren belül egy Elsődleges és egy Technikai felhasználót kell létrehoznod. Az előbbi a kézzel kiállított számlák manuális beküldéséhez, az utóbbi pedig az XML kulcshoz szükséges.