Pénteken startolt a Bárdi Autó-szervezte Autotech Future Expo&Show nevű kocsi- és alkatrész-kiállítás, ami elvileg abba nyújtott volna betekintést, merre járnak most az autós világ fejlesztései, illetve merre kanyarodnak majd a jövőben. Legalábbis erre utalt a rendezvény neve, a gyakorlatban azonban pont az innováció fészkelte be magát a legkevésbé a Hungexpo A pavilonjába. Mondjuk ez nem tragédia, mert így is jól lehetett szórakozni.
Hogy a jövőbe tekintés jobbára ígéret maradt, az a kiállító cégek biztonsági játékának volt köszönhető. Pedig a standokon aztán tényleg lett volna mit megmutatni, mert a kb. száz bemutatótér között a járműalkatrész-ipari fejlesztés valóban legfontosabb márkái is jelen voltak. Az egyszerűség kedvéért azzal a kérdéssel röppentem karburátorról karburátorra, hogy "akkor milyen innovatív megoldást, szerkezetet vagy koncepciót mutatnak be itt?", de lényegében mindenhonnan lepattantam. Így:
Az amúgy az önvezető- és elektromos autók alkatrészei és szoftverei fejlesztésében is vastagon érdekelt Continental most a Contitech-pavilonban bemutatta a...
vezérműszíjat.
Amit üvegszállal erősítették meg, úgy kevésbé szakad. Ennyi jutott most a standra. Mondjuk hoztak egy jópofa, expander jellegű szerkezetet is: a szemléltető szíjra az átellenes oldalain rácsatoltak két fogót, a közepére meg egy számlálót, így a fogantyúkat széthúzva az ember kipróbálhatta a cucc szakítószilárdságát. Pontosabban, mivel azt ember el nem tépi, saját gyengeségét. Hosszú másodpercek erőlködése után nekem elég volt egy röpke pillantást vetnem a számlálóra, hogy megszégyenülten, ám lelkemben a vezérműszíj iránt támadt újkeletú tisztelettel kullogjak tova.
A következő megálló a Textar volt. Ők a fékezés cézárjai, az ablaktól a zsiráfig, vagyis az Alfa Romeo-tól a Volvo-ig majd' mindenkinek ők szállítják a fékrendszereket, és ők el is hoztak egy relatíve friss fejlesztést. A Q+ alátétlemezt tették közszemlére, mely zaj- és rezgéscsökkentett fékezést biztosít. Eredetileg ezt az alkatrészt is tavaly nyáron mutatták be, így azért nem teljesen új a dolog.
A Total is lazára vette a figurát, ők szép autókat és szép lányokat parkoltattak a standjuknál, fotózási céllal. Itt a fő vállalás az volt, hogy tudatosítsák az emberekben: ők már egyáltalán nem csak francia kocsikba szállítanak kenőanyagokat, hanem az Opeltől a Fordon át a Skodáig mindenfélébe. A mindenféleség csúcsait ostromolva kiállítottak egy Kia Stingert - na, abban is Total olaj lögybölődik.
Ez szűz fülnek pazarul hangzik, viszont már ez sem friss fejlesztés, hanem két-hároméves. A magyar közönség egyszerűen azért nem nagyon találkozott vele eddig - vagy ha találkozott is, nem kért belőle - mert a hazai utak állapota siralmas, márpedig egy darab ilyen legéscsillapító cseréje jó félmillió forint. Szóval Magyarországon előbb az utakat kéne csillapítani, aztán jöhetne a lengés.
Kint volt még a Tungsram, de innovációról náluk sem lehetett értesülni, ők egyszerűen azt igyekeztek kidobolni, hogy már nem General Electric-nek hívják őket, hanem - miután a GE korábbi magyarországi elnökének cége mások mellett a GE európai fényforrásüzletágát is megvette - visszatértek az eredeti nevükhöz. Igaz, ez a váltás nagy és friss, érthető, hogy most csak erre koncentráltak.
Nem akarta túlragozni a dolgokat a Febi sem. A világ egyik legnagyobb alkatrészgyártója egyelőre ugyancsak kivár a fejlesztéseik bemutatásával, mert itthon az esetek 99 százalékában még a megszokott motorokról és azok alkatrészeiről érdeklődnek náluk. A jövő technológiáiban való megmártózást meg az az egy százalék firtatja, melybe én is beletartoztam. Így jártunk, talán legközelebb.
Abszolút áramvonalas fejlesztés volt viszont a Garvisor, a szerviz-kereső okostelefonos applikáció. A fejlesztők itt azt vállalták, hogy rendet vágnak a hazai autószerviz-terepen, mely igencsak el van gazosodva. A nyilvánosan elérhető adatbázisok alapján a munkatársaik végiglátogattak több mint ötezer címet, és ellenőrizték, valóban működik-e az oda bejelentett szerviz, és ha igen, akkor tényleg megvannak-e náluk a meghirdetett műszerek, berendezések, valamint hogy tényleg azt a tevékenységet végzik, amit a hirdetésükben feltüntettek. Az így kicsupált mezőnyt töltötték fel a saját - még bővülő - adatbázisukba. Az app a következőképp működik: kehel az autó az isten háta mögött -> előkapjuk a Garvisort -> az megmutatja, hol a legközelebbi megbízható szerviz -> probléma jó eséllyel megoldva. Vagy ha a kocsi lerobban, akkor SOS-gombbal is lehet szakembert hívni. Lájk.
Aztán dübörgött kint, a pavilon előtt egy motoros-autós driftelő műsor, bent meg, a nagyszínpadon egy Formula 1-es e-sportverseny, ahol a szimulátor képét kiküldték a színpad mögött függő óriáskivetítőre, és ahol a verseny szakkommentátora - dobpergés - Szujó Zoltán és Hajdú B. István voltak. A két veterán tévés persze vérprofin tolta a műsort, mindig bedobtak egy-egy poént a körök során, tényleg nem laposodott el egy percre sem a műsor.
A hangárban, a standok között egy csomó szép vagy csúfságában is bájos autót parkoltattak. Az igazi kocsiínyencek kedvéért most az expo pr-szövegéhez fordulok. Vannak kint
oldtimerek:
- Mercedes
- Dodge
- Lincoln
- Rolls
- Ferrari
sport-, luxus- és versenyautók:
- Ferrari 365 GT 2+2
- Mercedes W126 500SEC
- Fiat 2300 Abarth
- Renault 17 Gordini
retro szocialista járművek:
- Csajka
- Ikarus 630
- Skoda Felicia '60 narancs
ikonikus amerikai gépjárműcsodák:
- Chevrolet Impala Low-rider… 90'
- GMC Suburban terepjáró,
- '77 Airstream lakókocsi,
- '75 Dodge Car Hauler,
- '30 Hot-Rod - Citroen C4 alvázára épült oldsmobile motorral,
- '81 Pontiac Firebird Trans-Am,
- '71 Chevy Nova SS,
- '68 Chevy Impala,
- a Hazárd megye lordjaiból ismeretes '69 Dodge Changer "General Lee",
- '71 Plymouth Barracuda
továbbá épített és tuningautók, kamionok, dragsterek és még rengeteg más látnivaló. Fotózni és vágyakozni lehet ezerrel, de egyes esetekben ennél többre is futhatja, ugyanis a kiállított kocsik közül párat árulnak is.
Két fontos megfigyelés maradt a végére.
2: pin-up lányos fotózás - egy kisbaba ül a volánnál!
Az Autotech Future Expo&Show a nevében tett két vállalásából egyet nem teljesített: fejlesztéseket csak nyomokban tartalmazott. A másikat, a showt viszont csont nélkül hozta, és így mégiscsak élvezetes autó-majális kerekedett belőle. A jövővel meg talán megismerkedhetünk jövőre.