8p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A péntek-szombaton tartó Autotech Future Expo&Show a nevében szereplő két vállalásból csak az egyiket teljesíti, de autómániásoknak attól még erősen javallot program.

Pénteken startolt a Bárdi Autó-szervezte Autotech Future Expo&Show nevű kocsi- és alkatrész-kiállítás, ami elvileg abba nyújtott volna betekintést, merre járnak most az autós világ fejlesztései, illetve merre kanyarodnak majd a jövőben. Legalábbis erre utalt a rendezvény neve, a gyakorlatban azonban pont az innováció fészkelte be magát a legkevésbé a Hungexpo A pavilonjába. Mondjuk ez nem tragédia, mert így is jól lehetett szórakozni.



Hogy a jövőbe tekintés jobbára ígéret maradt, az a kiállító cégek biztonsági játékának volt köszönhető. Pedig a standokon aztán tényleg lett volna mit megmutatni, mert a kb. száz bemutatótér között a járműalkatrész-ipari fejlesztés valóban legfontosabb márkái is jelen voltak. Az egyszerűség kedvéért azzal a kérdéssel röppentem karburátorról karburátorra, hogy "akkor milyen innovatív megoldást, szerkezetet vagy koncepciót mutatnak be itt?", de lényegében mindenhonnan lepattantam. Így:

Az amúgy az önvezető- és elektromos autók alkatrészei és szoftverei fejlesztésében is vastagon érdekelt Continental most a Contitech-pavilonban bemutatta a... 


vezérműszíjat.


Amit üvegszállal erősítették meg, úgy kevésbé szakad. Ennyi jutott most a standra. Mondjuk hoztak egy jópofa, expander jellegű szerkezetet is: a szemléltető szíjra az átellenes oldalain rácsatoltak két fogót, a közepére meg egy számlálót, így a fogantyúkat széthúzva az ember kipróbálhatta a cucc szakítószilárdságát. Pontosabban, mivel azt ember el nem tépi, saját gyengeségét. Hosszú másodpercek erőlködése után nekem elég volt egy röpke pillantást vetnem a számlálóra, hogy megszégyenülten, ám lelkemben a vezérműszíj iránt támadt újkeletú tisztelettel kullogjak tova.

A következő megálló a Textar volt. Ők a fékezés cézárjai, az ablaktól a zsiráfig, vagyis az Alfa Romeo-tól a Volvo-ig majd' mindenkinek ők szállítják a fékrendszereket, és ők el is hoztak egy relatíve friss fejlesztést. A Q+ alátétlemezt tették közszemlére, mely zaj- és rezgéscsökkentett fékezést biztosít. Eredetileg ezt az alkatrészt is tavaly nyáron mutatták be, így azért nem teljesen új a dolog.

Egy csavarhajításnyira tőlük a Castrol vert tábort. Ők egy Formula 1-es Renault kocsit állított ki, amivel azt dobolták ki, hogy partnerségre léptek a branddel, és már ők szállítják a kenőanyagokat az Elf helyett - viszont ez is tavalyi fejlemény már, csak hát itthon most volt lehetőség ezt bemutatni. Amikor a további újdonságokról érdeklődtem, azt a választ kaptam, hogy top secret.

A Total is lazára vette a figurát, ők szép autókat és szép lányokat parkoltattak a standjuknál, fotózási céllal. Itt a fő vállalás az volt, hogy tudatosítsák az emberekben: ők már egyáltalán nem csak francia kocsikba szállítanak kenőanyagokat, hanem az Opeltől a Fordon át a Skodáig mindenfélébe. A mindenféleség csúcsait ostromolva kiállítottak egy Kia Stingert - na, abban is Total olaj lögybölődik.

Az egyik tényleg majdnemjövő-megoldást bemutató stand a Bilsteiné volt. A lengéscsillapító-császár cég felsorakoztatta a legutóbbi modelljeit, élükön a koronaékszernek számító, a Mercedes-Benzzel közösen kifejlesztett B4 légrugóval. Róla nagyon szép dolgokat mesélt a host, megtudhattam, hogy a hivatalos nevén Damp Tronic, amúgy a cégnél csak skyhooknak becézett rendszer egy szoftver és a lengéscsillapító együttesével nagyjából olyan vezetési élményt biztosít, mintha a kocsi teste egy égből lelógatott kampóra akasztva suhanna az út fölött, tökéletesen simán, és csak a kerekek dübbennének az aszfalton.

Ez szűz fülnek pazarul hangzik, viszont már ez sem friss fejlesztés, hanem két-hároméves. A magyar közönség egyszerűen azért nem nagyon találkozott vele eddig - vagy ha találkozott is, nem kért belőle - mert a hazai utak állapota siralmas, márpedig egy darab ilyen legéscsillapító cseréje jó félmillió forint. Szóval Magyarországon előbb az utakat kéne csillapítani, aztán jöhetne a lengés. 



Kint volt még a Tungsram, de innovációról náluk sem lehetett értesülni, ők egyszerűen azt igyekeztek kidobolni, hogy már nem General Electric-nek hívják őket, hanem - miután a GE korábbi magyarországi elnökének cége mások mellett a GE európai fényforrásüzletágát is megvette - visszatértek az eredeti nevükhöz. Igaz, ez a váltás nagy és friss, érthető, hogy most csak erre koncentráltak.

Nem akarta túlragozni a dolgokat a Febi sem. A világ egyik legnagyobb alkatrészgyártója egyelőre ugyancsak kivár a fejlesztéseik bemutatásával, mert itthon az esetek 99 százalékában még a megszokott motorokról és azok alkatrészeiről érdeklődnek náluk. A jövő technológiáiban való megmártózást meg az az egy százalék firtatja, melybe én is beletartoztam. Így jártunk, talán legközelebb.

Abszolút áramvonalas fejlesztés volt viszont a Garvisor, a szerviz-kereső okostelefonos applikáció. A fejlesztők itt azt vállalták, hogy rendet vágnak a hazai autószerviz-terepen, mely igencsak el van gazosodva. A nyilvánosan elérhető adatbázisok alapján a munkatársaik végiglátogattak több mint ötezer címet, és ellenőrizték, valóban működik-e az oda bejelentett szerviz, és ha igen, akkor tényleg megvannak-e náluk a meghirdetett műszerek, berendezések, valamint hogy tényleg azt a tevékenységet végzik, amit a hirdetésükben feltüntettek. Az így kicsupált mezőnyt töltötték fel a saját - még bővülő - adatbázisukba. Az app a következőképp működik: kehel az autó az isten háta mögött -> előkapjuk a Garvisort -> az megmutatja, hol a legközelebbi megbízható szerviz -> probléma jó eséllyel megoldva. Vagy ha a kocsi lerobban, akkor SOS-gombbal is lehet szakembert hívni. Lájk.



Ahogy látható, a cégek java nem erőltette meg magát túlzottan, Autotech Future megnevezés ide, Autotech Future megnevezés oda. Ha azonban ezen túltette magát az ember, a hangulatra így sem panaszkodhatott: az innováció mellett show-t ígért a rendezvény, és abban nem is volt hiány. Ahogy látogatókban sem. Az expo első, pénteki napja elvileg a szakmának szólt volna, épp ezért valamivel szellősebb hangárra és valamivel több homlokráncolós kecskeszakáll-simogatással kísért hümmögésre számítottam, ám ehhez képest már a kezdésre egész nagy tömeg gyűlt össze, mégpedig sok feleséggel és gyerekkel - a meghívott szakemberek elhozták a családjukat is. Ennek megfelelően volt több komponensű gyermek- és nőmegőrző sarok (a szokásos ugrálóvár mellett autóverseny-szimulátorok vs. szépségszalon), de a kedvencem mindenképpen a kicsik miniquad-futama volt:


Aztán dübörgött kint, a pavilon előtt egy motoros-autós driftelő műsor, bent meg, a nagyszínpadon egy Formula 1-es e-sportverseny, ahol a szimulátor képét kiküldték a színpad mögött függő óriáskivetítőre, és ahol a verseny szakkommentátora - dobpergés - Szujó Zoltán és Hajdú B. István voltak. A két veterán tévés persze vérprofin tolta a műsort, mindig bedobtak egy-egy poént a körök során, tényleg nem laposodott el egy percre sem a műsor.

A hangárban, a standok között egy csomó szép vagy csúfságában is bájos autót parkoltattak. Az igazi kocsiínyencek kedvéért most az expo pr-szövegéhez fordulok. Vannak kint

oldtimerek:

  • Mercedes
  • Dodge
  • Lincoln
  • Rolls
  • Ferrari


sport-, luxus- és versenyautók:

  • Ferrari 365 GT 2+2
  • Mercedes W126 500SEC
  • Fiat 2300 Abarth
  • Renault 17 Gordini

retro szocialista járművek:

  • Csajka
  • Ikarus 630
  • Skoda Felicia '60 narancs


ikonikus amerikai gépjárműcsodák:

  • Chevrolet Impala Low-rider… 90'
  • GMC Suburban terepjáró,
  • '77 Airstream lakókocsi,
  • '75 Dodge Car Hauler,
  • '30 Hot-Rod - Citroen C4 alvázára épült oldsmobile motorral,
  • '81 Pontiac Firebird Trans-Am,
  • '71 Chevy Nova SS,
  • '68 Chevy Impala,
  • a Hazárd megye lordjaiból ismeretes '69 Dodge Changer "General Lee",
  • '71 Plymouth Barracuda 

továbbá épített és tuningautók, kamionok, dragsterek és még rengeteg más látnivaló. Fotózni és vágyakozni lehet ezerrel, de egyes esetekben ennél többre is futhatja, ugyanis a kiállított kocsik közül párat árulnak is.



Két fontos megfigyelés maradt a végére.

1: ez az expo erősen férfiközpontú, így nyilván itt is a szerszámboltban volt a legnagyobb tömeg



2: pin-up lányos fotózás - egy kisbaba ül a volánnál!



Az Autotech Future Expo&Show a nevében tett két vállalásából egyet nem teljesített: fejlesztéseket csak nyomokban tartalmazott. A másikat, a showt viszont csont nélkül hozta, és így mégiscsak élvezetes autó-majális kerekedett belőle. A jövővel meg talán megismerkedhetünk jövőre.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!