9p

Az Mfor és a Privátbankár több forráson alapuló felméréséből ugyanis kiderül, miközben már 2 ezernél is kevesebb bankfiók létezik Magyarországon, a hitelintézetben dolgozók létszáma az utóbbi évek emelkedései eredményeként közelíti a 40 ezret.

Egyazon napon, július 19-én egyszerre két új fiókot is nyitott a K&H, az egyiket Nyíregyházán, a másikat pedig a budapesti Árkád üzletközpontban. Ami azért érdemel külön említést, mivel az utóbbi években szinte kizárólag bankfiók-bezárásokról érkeztek hírek. Ez adta az apropót ahhoz, hogy alaposan utánanézzünk, a belga tulajdonú pénzintézet lépései – amelyek eredményeként a 2017 végétől 206 egységen stagnált fiókhálózata gyarapodott – csak a kivételt erősítő szabály, vagy a 2008 őszén kirobbant válság óta tartó tendencia megfordulásának az első jele.

Egyre kevesebb helyen vannak jelen
Egyre kevesebb helyen vannak jelen

Ennek kiderítéséhez több forrást használtunk. Egyrészt a Magyar Nemzeti Bank (MNB) honlapján 2016-tól elérhető fiókkereső alkalmazást, másrészt megkérdeztük a hazai fiókhálózat döntő részét adó nagybankokat, harmadrészt a Bank360-tól is kértünk – kvázi kontroll – adatokat. Lássuk az eredményt bankonként, amely nem mindegyik esetben volt egyértelmű, de azért összességében a valósághoz közeli képet sejtet.

Akik fiókszáma nőhetett

OTP: bár a 2019. első negyedévi tőzsdei gyorsjelentésében 361 fiókról számolt be – amit kommunikációs osztálya a kérésünkre nem aktualizált, vélhetően azért, mert a szigorú börzei közzétételi szabályok szerint ezt nem tehetik meg a következő gyorsjelentés megjelenéséig, ez esetben augusztus 9-éig –, ám az MNB honlapján elérhető fiókkeresőben 379 egysége szerepel, ami megegyezik a Bank360 kimutatásával.

Raiffeisen:ha pontosak az MNB keresőjének adatai, akkor az osztrák leánybank fiókhálózata az idén eggyel, 67 tagúra bővült, a Bank360 szerint viszont még ennél is többel, egészen pontosan 7-tel. Hogy melyik adat áll közelebb a valósághoz, azt nem tudni, mivel maga a hitelintézet lapunk érdeklődésére csak 2018 végi adatokat közölt.

Akiké nem változhatott

Budapest Bank: 95-ös fiókszáma 2017 végétől állandó, noha az MNB fiókkeresője csak 93-at talált országszerte, a Bank360 pedig érdeklődésünkre azt mondta, hogy 94-ről tud. 

Akiké csökkenhetett   

UniCredit: 2018-ban eggyel nőtt fiókjai száma, az idén azonban néggyel csökkent.

MKB: fiókhálózata 2018-ban jelentősen, több mint 25 százalékkal szűkült (ez volt egyébként a Takarék Csoportot nem számítva a nagybankok között messze a legnagyobb arányú mérséklődés), azóta nem változott. 

CIB:2018-ban 6, az idén 5 fiókkal lett kevesebbje. 

Erste: több mint 110 fiókról számolt be – e nem pontos számból akár arra is lehet következtetni, hogy hálózata éppen mozgásban van –, ami tulajdonképpen egybevág az MNB és a Bank360 egységesen 112-ben meghatározott adatával.

Takarék Csoport: e pénzintézetnél volt a legnehezebb a dolgunk, mivel lapunk érdeklődését elhárították. Ami meglehet, annak tudható be, hogy leginkább e bankcsoportnál beszélhetünk mozgó célpontról, annak okán, hogy a 2018 végén még 12 regionális takarékszövetkezetből, 3 bankból, a Takarék Kereskedelmi Bankból és a központi Takarékbankból álló csoport (az abba még beletartozó Takarék Jelzálogbank kivételével) október végéig eggyé válik, ami együtt jár egységei csökkenésével. Ezt maga a Takarék Csoport sem rejtette véka alá a május elejei sajtóközleményében, mondván, fiókhálózata 2019 végére 750 fiókból áll majd. Márpedig ez több mint negyedével kevesebb a 2018 végi, még valamivel több mint ezres mértéknél. Más kérdés, hogy az MNB-s fiókkeresőben már most az év végére megcélzottnál kisebb, 727-es szám szerepel. Még úgy is, hogy még három olyan takarék – a Dunakanyar, a Sajóvölgye és a Zala – együttesen 37 fiókja is szerepel a jegybanki lajstromban, amelyek mindegyike már 2018. januárjáig a 12 regionális takarék egyikébe olvadt. 

 

Körképünkből arra lehet következtetni, hogy nem tört meg az a tendencia, miszerint folyamatosan egyre kevesebb fiók áll a banki ügyes-bajos dolgaikat intézni szándékozók rendelkezésére. S ezt erősítik meg az MNB – immár önmaga által – 2013-tól évről évre összesített adatai is. Ezek szerint a hitelintézetek (a bankokon és a takarékokon kívül ugyan e körbe tartozik a központi elszámolóház és értéktár, a Keler is, de egy létező elérhetőségével nem zavarja a tisztánlátást) hat éve még 3157-es fiókszáma 2019 első negyedévének a végére 2007-re csökkent (az első féléves adatokra szeptemberig várni kell).

Ez azonban egyáltalán nem tekinthető kedvezőtlennek, éppen ellenkezőleg, hiszen az a modernizáció következménye is lehet. Magyarán, az elektronikus szolgáltatások – netbank, mobilbank – előretörésének, annak, hogy egyre többen intézik úgy a pénzügyeiket, hogy egyáltalán nem teszik be a lábukat a fiókokba. Erre a bankok döntő többségében maximum csak akkor lehet szükségük, ha hitelt igényelnek, igaz, már – ha lassan, de biztosan – terjed az online hiteligénylés is, így a fiókok végképp kiiktathatók. Más kérdés, hogy alapvetően a kisebb településen élők és az idősebb generáció tagjai még mindig igénylik a banki ügyintézők személyes segítségét, amit a fiókokban kaphatnak meg, s ez egy ideig még valószínűleg így is lesz. Egyesek ezt kényszerűségből, azért is teszik, mert nincs internetkapcsolatuk – ami bizony a kisebb falvakban még viszonylag sokakra jellemző –, illetve, ha van is, önmaguk nem tudnak elboldogulni. 

 

„A fiókhálózatra továbbra is komoly igény van, a fiókokban minden tranzakciót gyorsan és biztonságosan el lehet végezni, de már automatizáltan vagy digitális megoldásokon keresztül. A kényelmes elektronikus megoldások térnyerése miatt az ott dolgozó banki szakértők sokkal jobban koncentrálhatnak a tanácsadásra. Tehát nem a fiókhálózat szerepe csökken, csak az ott folyó munka jellege változik: azt látjuk, hogy amikor az ügyfelek összetettebb pénzügyi kérdésekben szeretnének tanácsot kapni, akkor elsősorban a fióki szakemberekhez fordulnak” – érzékeltette ugyanakkor Rajna Gábor, a K&H Bank lakossági értékesítési igazgatója egy minapi sajtótájékoztatón, hogy a digitalizáció előretörése nem jelenti feltétlenül azt, hogy nem lesz szükség a bankfiókokra. Csak azok szerepe megváltozik. 

Ezt mutatják a K&H számai is. Míg 2014-ben fiókjaiba még jobbára azzal a céllal mentek be az ügyfelek, hogy a készpénzigényüket orvosolják, addig ma már többségében azért, hogy tanácsot kérjenek. A fél évtizeddel ezelőtti fióklátogatásokból 57 százaléka volt úgymond készpénzes célzatú, az idén viszont már csak 29 százalék.

Egy uniós kimutatás szerint Magyarország az egyik legmodernebbnek számít a 28 tagállam között. Legalábbis erre lehet következtetni abból, hogy míg 100 ezer magyar nagykorúra 2017-ben 15 bankfiók jutott, az EU-s átlag ennél csaknem kétszer magasabb, a maga 29-es mutatójával. Csakhogy az MNB szerint „mind­ az­ internetes bankolást használók,­ mind­ a digitális fizetést indítók vagy fogadók­ és az internetes fizetést végzők arányában hazánk­ rendszere­sen sereghajtó­ pozíciót foglal el az uniós tagállamok rangsorában” – olvasható a jegybank tavasszal kiadott 330 pontos versenyképességi programjában. Amelyben egyúttal arra is felhívták a figyelmet, hogy bár a fiókokban­ történő személyes ügyintézés lehetőségét­ továbbra is számos­ ügyfél­ igényli, az egyes fejlett országokban­ kiépített digitális infrastruktúra hatékonyabb, időtakarékosabb, illetve kényelmesebb­ megoldást jelenthet.

Ha az MNB-n múlna, akkor a hazai fiókhálózat csökkenése folytatódna. „A hitel­intézeteknek fel kell mérniük, hol érdemes­ és­ kifizetődő­ fenntartaniuk­ a fiókjaikat és­ hol­ hatékonyabb­ a digitális csatornák népszerűsítése és terjesztése” – osztott meg a jegybank egy közgazdaságilag logikus érvet. Hozzátéve: bár­ sok­ ügyfél jelenleg is igényli a­ személyes kommunikációt az ügyintézése során,­ a fiatalabb korosztályok tagjainál megvalósulhatnak­ az­ online csatornákat,­ illetve mobilalkalmazásokat­ integráló gyakorlatok. Az MNB szerint egyébként a működési­ hatékonyságuk­ növelése­ érdekében­ a­ bankoknak­ is­ törekedniük­ kell­ a­ pénzügyi­ digitalizáció­ kiterjesztésére,­ amit­ az MNB kész támogatni.­ 

Mindenesetre egyelőre még a digitalizáció térnyerése csak a fiókhálózatok szűkülésében érhető tetten, a banki alkalmazottak számában még nem. Úgy tűnik, ez utóbbi még az elvégzendő feladatokhoz igazodik. Ezzel magyarázható, hogy a banki aktivitást látványosan visszavető 2008 őszén kirobbant válságot követően a hazai hitelintézeti szektor összlétszáma közel 44 ezerről 2014 végére 38 ezer alá csökkent. Azt követően azonban – ha az eséshez képest alacsonyabb mértékben is, de – emelkedett, s 2018 végére megközelítette a 40 ezret. Bár az idei év első negyedében mintegy 200 fős csökkenés következett be, egyelőre még nem világos, hogy ez egy tartósabb tendencia kezdetét jelentheti-e.

 

A 2017 végi létszámukhoz viszonyított változás alapján is három csoportba oszthatók a nagybankok. 

Nőtt az alkalmazottai száma:

OTP: idén március végéig közel 7 százalékkal, 9671 főre.

Budapest Bank: ez év közepéig több mint 5 százalékkal, 3000 főre.

Raiffeisen:2018 végéig közel 5 százalékkal, 2480 főre.

Erste: ez év közepéig 3 százalékot meghaladóan, 3204 főre.

Nem változott:

K&H: mintegy 4 ezer fő volt 2017 végén és ennyi az idei év közepén is.

UniCredit:gyakorlatilag stagnált, a 2018 végi 1748 fős állománya 8 alkalmazottal alacsonyabb a 2017 véginél. 

Csökkent:

MKB: ez év közepéig csaknem 14 százalékkal, 1530 főre.

CIB: ez év közepéig kevesebb mint 1,5 százalékkal, 1985 főre.

A nagybankok közül egy fiókra a K&H-nál jut a legkevesebb alkalmazott, csaknem kétszer több, mint az ebben az összevetésben sereghajtó, így legkevésbé munkaerő-hatékonynak tekinthető Raiffeisennél. Még nála is gyengébb (ráadásul sokkal) volt e mutatója 2018 végén az akkor még mintegy ezer fiók mellett 7 ezer főt foglalkoztató Takarék Csoportnak, ami az idei fiókbezárások ellenére sem változhatott számottevően.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!