A nemzeti buszstratégia keretében 35,9 milliárd forint támogatást biztosít a kormány a következő tíz évben környezetbarát, döntően elektromos buszok beszerzéséhez a 25 ezer lakosnál nagyobb településeken, jelentette be Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) államtitkára. Kaderják Péter elmondta: a kormány a buszbeszerzéshez maximum 20 százalékos támogatást nyújt a járműcserét tervező önkormányzatoknak, illetve helyi közlekedési társaságoknak. A teljes beruházási költség mintegy 160 milliárd forint, ebből a számítások szerint 1290 új busz állhat üzembe a nemzeti buszstratégia részét képező zöld busz program keretében - tette hozzá Kaderják Péter.
A buszok beszerzése egyébként nem előzmény nélküli, erről már áprilisban az egyik Kormányinfón, illetve azt követően az mfor.hu-nak beszélt Gulyás Gergely. A Miniszterelnökséget vezető miniszter elmondta, hogy a buszstratégia részeként a következő években 3000 darab elektromos busz beszerzésére kerül sor a tömegközlekedésben. Mindez egyébként azt feltételezi, hogy az ITM most meghirdetett programján túl továbbiak is jöhetnek. Gulyás egyébként azt jelezte, hogy a magyar piac képes teljesíteni ezt a megrendelést, hozzátéve, hogy ezen a téren fejlesztésekre lesz szükség. Mint fogalmazott: ma még drágák ezek a buszok, de a jelentős igény hatására csökkenhetnek az árak. A miniszter szavaiból kiderült továbbá, hogy három év múlva már csak ilyen buszok állhatnak forgalomba.
A hétfőn ismertett program a magyar iparnak, és az itt működő gyártóknak komoly segítséget nyújt, hiszen a buszbeszerzés folyamatos lesz, lehetőség szerint legalább 50 százalékos hazai hozzáadott érték mellett. Már vannak a megfelelő járművek gyártására képes vállalatok Magyarországon, és a piaci szereplők a közösségi közlekedés igényeit ismerve fel tudnak készülni a megrendelésekre, illetve versenyképes ajánlatot tudnak adni - fejtette ki György László, az ITM gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkára.
A Világgazdaság kérdésére az államtitkár nevesítette is a poteciális gyártókat, az Ikarust, a mosonmagyaróvári Kravtex Kft.-t, a debreceni Inter Traction Electrics Kft.-t és a komáromi BYD Electric Truck & Bus Hungary Kft.-t .
Az mfor.hu utánanézett annak, hogy a négy gyártó számára mit jelent a mostani bejelentés, és az előző évi eredményei alapján megduplázódhat az összesített árbevételük. A fenti cégek közül a legnagyobb árbevételt a Kravtex érte el, 2018-ban ez a szám meghaladta a 18 milliárd forintot. Őket a BYD követte, akik 3,6 milliárdos árbevételt értek el. Ettől nem sokkal maradt el az Ikarus Járműtechnika a maga 3,2 milliárdjával. A negyedik cég, az Inter Traction viszont tavaly elhanyagolható bevételt ért csak el. Ez a cég viszont az utóbbi időben sokat szerepelt a médiában, köszönhetően annak, hogy nevükhöz fűződik a Mercedes-Benz REFORM 500 LE magyar fejlesztésű, elővárosi autóbusz. Erre pedig már több megrendelést is kaptak, sőt idén tavasszal 50 darabot már le is szállítottak a Volán Buszpark Kft. részére, amely révén az idei árbevételi rangsorban jóval előrébb lesznek a buszgyártók között.
A szektorban érdekelt vállalkozók korábban sokszor hangoztatták, hogy a használt nyugati darabok importja helyett inkább a hazai vállalatokat segítve kellene új életet lehelni az ágazatba. Ez viszont nem történt meg, sőt nem a cikkben fentebb említett, hanem egy másik Ikarus vállalat, az Ikarus Egyedi Kft. részben a közbeszerzések körüli lobbiharcok miatt bukott el. A Modulo buszok gyártója ugyanis hiába kapott előbb egy komoly megrendelést a BKV-tól, azt később visszamondták, a "helyette érkező" Volán megrendelés viszont a G7 korábbi cikke szerint már nem tudta megmenteni Mészáros Csaba érdekeltségét, pedig sokáig úgy tűnt, hogy a tulajdonos kormányzati kapcsolatai segíthetnek, hiszen igen komoly fejlesztési támogatásokat kapott évekig a társaság.