4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Hétfőn jelentették be, hogy a kormány szándékai szerint lecserélik a közösségi közlekedésben részt vevő járműveket környezetbarát buszokra. Erre a következő két-három évben 36 milliárd forintot szánnak. Az összeget a poteciális gyártók mostani teljesítményével összevetve óriási lehetőség előtt állnak ezek a cégek.

A nemzeti buszstratégia keretében 35,9 milliárd forint támogatást biztosít a kormány a következő tíz évben környezetbarát, döntően elektromos buszok beszerzéséhez a 25 ezer lakosnál nagyobb településeken, jelentette be Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) államtitkára. Kaderják Péter elmondta: a kormány a buszbeszerzéshez maximum 20 százalékos támogatást nyújt a járműcserét tervező önkormányzatoknak, illetve helyi közlekedési társaságoknak. A teljes beruházási költség mintegy 160 milliárd forint, ebből a számítások szerint 1290 új busz állhat üzembe a nemzeti buszstratégia részét képező zöld busz program keretében - tette hozzá Kaderják Péter.

A buszok beszerzése egyébként nem előzmény nélküli, erről már áprilisban az egyik Kormányinfón, illetve azt követően az mfor.hu-nak beszélt Gulyás Gergely. A Miniszterelnökséget vezető miniszter elmondta, hogy a buszstratégia részeként a következő években 3000 darab elektromos busz beszerzésére kerül sor a tömegközlekedésben. Mindez egyébként azt feltételezi, hogy az ITM most meghirdetett programján túl továbbiak is jöhetnek. Gulyás egyébként azt jelezte, hogy  a magyar piac képes teljesíteni ezt a megrendelést, hozzátéve, hogy ezen a téren fejlesztésekre lesz szükség. Mint fogalmazott: ma még drágák ezek a buszok, de a jelentős igény hatására csökkenhetnek az árak. A miniszter szavaiból kiderült továbbá, hogy három év múlva már csak ilyen buszok állhatnak forgalomba.

Még több Kravtex busz futhat majd az utakon
Még több Kravtex busz futhat majd az utakon

A hétfőn ismertett program a magyar iparnak, és az itt működő gyártóknak komoly segítséget nyújt, hiszen a buszbeszerzés folyamatos lesz, lehetőség szerint legalább 50 százalékos hazai hozzáadott érték mellett. Már vannak a megfelelő járművek gyártására képes vállalatok Magyarországon, és a piaci szereplők a közösségi közlekedés igényeit ismerve fel tudnak készülni a megrendelésekre, illetve versenyképes ajánlatot tudnak adni - fejtette ki György László, az ITM gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkára.

A Világgazdaság kérdésére az államtitkár nevesítette is a poteciális gyártókat, az Ikarust, a mosonmagyaróvári Kravtex Kft.-t, a debreceni Inter Traction Electrics Kft.-t és a komáromi BYD Electric Truck & Bus Hungary Kft.-t .  

Az mfor.hu utánanézett annak, hogy a négy gyártó számára mit jelent a mostani bejelentés, és az előző évi eredményei alapján megduplázódhat az összesített árbevételük. A fenti cégek közül a legnagyobb árbevételt a Kravtex érte el, 2018-ban ez a szám meghaladta a 18 milliárd forintot. Őket a BYD követte, akik 3,6 milliárdos árbevételt értek el. Ettől nem sokkal maradt el az Ikarus Járműtechnika a maga 3,2 milliárdjával. A negyedik cég, az Inter Traction viszont tavaly elhanyagolható bevételt ért csak el. Ez a cég viszont az utóbbi időben sokat szerepelt a médiában, köszönhetően annak, hogy nevükhöz fűződik a Mercedes-Benz REFORM 500 LE magyar fejlesztésű, elővárosi autóbusz. Erre pedig már több megrendelést is kaptak, sőt idén tavasszal 50 darabot már le is szállítottak a Volán Buszpark Kft. részére, amely révén az idei árbevételi rangsorban jóval előrébb lesznek a buszgyártók között.

A szektorban érdekelt vállalkozók korábban sokszor hangoztatták, hogy a használt nyugati darabok importja helyett inkább a hazai vállalatokat segítve kellene új életet lehelni az ágazatba. Ez viszont nem történt meg, sőt nem a cikkben fentebb említett, hanem egy másik Ikarus vállalat, az Ikarus Egyedi Kft. részben a közbeszerzések körüli lobbiharcok miatt bukott el. A Modulo buszok gyártója ugyanis hiába kapott előbb egy komoly megrendelést a BKV-tól, azt később visszamondták, a "helyette érkező" Volán megrendelés viszont a G7 korábbi cikke szerint már nem tudta megmenteni Mészáros Csaba érdekeltségét, pedig sokáig úgy tűnt, hogy a tulajdonos kormányzati kapcsolatai segíthetnek, hiszen igen komoly fejlesztési támogatásokat kapott évekig a társaság.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!