4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Magyar Reklámszövetség előrejelzése szerint mintegy 75 milliárd forinttal lesz kisebb a médiapiac - ennyi pénz hiányzik majd a médiapiaci szereplők kasszájából. Ez közel 40 százalékos visszesés. Egy korábbi előrejelzés inkább 25 százalékot vetített előre, de már a Whitereport jelentése is megemlítette, hogy ennél jóval nagyobb is lehet a visszaesés.

Az MRSZ közzétette a tavalyi médiatorta méretét tartalmazó publikációját. E szerint 2019-ben a teljes médiapiaci kiadások 245,08 milliárd forintra rúgtak, ami közel 10 százalékos növekedés a tavalyelőtti 223,36 milliárdról.

A legnagyobb szelet ismét a digitális szegmens lett, webes média nőtt a legnagyobb mértékben is, amivel tavaly már átlépte a százmilliárdos határt is. Szépséghiba, hogy a bevételek egyre nagyobb részét a globális szereplők (Facebook, Google) viszi el. (Megjegyzendő, hogy a digitális szektor bevételeit tudta az MRSZ a legkevésbé egzakt módon mérni, mert itt túlnyomó részben szakértői becslésekre hagyatkozott a szakmai szervezet) 

A torta második legnagyobb szeletét a tévé hasította ki, 7 százalékos növekedéssel 65 milliárdra emelkedett az itt elköltött pénz mennyisége.

Médiatorta 2019 (Forrás: MRSZ)
Médiatorta 2019 (Forrás: MRSZ)

A médiatortában szereplő valamennyi szegmens növekedést tudott felmutatni

• A legnagyobb növekedés 2019-ben a digitális reklámpiacon következett be (16,12%). A digitális területen folytatódott a globális platform szereplők piaci részesedésének emelkedése, így 2019-ben már a hazai online hirdetésekre költött reklámforintok 57 százaléka landolt a globális szereplőknél (2018-ban 55%, 2017-ben 53%, míg 2016-ban 51%).
• A második legnagyobb növekedést a mozi (11%) produkálta tavaly, de összességében a növekvő nézőszámnak köszönhetően az elmúlt 7 évben folyamatosan erősödött.
• A televíziós reklámpiac a tavalyi (7,13 %) médiatortában mutatott növekedése nemcsak a versenypiaci szereplők nagyobb ráfordításait tükrözi, lévén a módszertani változásból fakadóan a 2019-es szám már az árubarter értékét is tartalmazza.
• A többi szegmens 5% alatti mértékben gyarapodott:
• A közterület a tavalyi évben harmad akkora növekedést mutatott fel (4,74%) az előző évihez képest, mivel tavaly már nem az új adónemek megjelenése növelte a hirdetők költéseit.
• A sajtó hasonló volumenben (3,96%) növekedett tavaly, mint 2018-ban.
• A rádiós piac növekedésének üteme is lelassult a tavalyi évben.

Az MRSZ különös gondot fordított idén az előrejelzésre is, amelyet a médiapiaci szereplők várakozásai alapján készített. A médiavállalatok 82 százaléka vár visszaesést a kommunikációs szektorban.

A reklámszövetség becslése szerint az idei médiatorta mintegy 75 milliárd forinttal lehet kisebb: 170,48 milliárd forintra teszik most az idei várható méretét.

Ez 38 százalékos zuhanást jelent, ami miatt az MRSZ  úgy véli, hogy  a gazdaság újrainduláshoz elengedhetetlen, hogy a kommunikációs iparág át tudja vészelni az elkövetkező időszakot, ezért a szektor összes szereplője számára szükség van célzott
kormányzati intézkedésekre. 

Új elem az MRSZ munkájában, hogy nem csak a médiára, de a teljes kommunikációs szektorra is készített elemzéseket.

Így a tavalyi teljes kommunikációs torta 468 milliárdos volt, amelynek több mint felét a médiatorta tette ki. A legnagyobb nem médiás költés a kreatív és médiaügynökségi szolgáltatás lett 82 milliárd forinttal.

Kommunikációs torta 2019 (Forrás: MRSZ)
Kommunikációs torta 2019 (Forrás: MRSZ)

A kommunikációs torta várható zsugorodása 2020-ban 161,1 milliárd lesz.

Az MRSZ a médiatortát is tartalmazó teljes kommunikációs tortára vetítve is megvizsgálta a várható visszaesés mértékét. Az MRSZ Barométer alapján 2020-ban a teljes kommunikációs torta várható csökkenése a 2019-es bázisévhez képest 161,1 milliárd forint.

A kommunikációs torta (a kutatásban résztvevő piaci szereplők prognózisa alapján) a 2019-es 467,96 milliárdról 2020-ban 306,86 milliárd méretűre „aszalódhat”.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!