Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


		
	
mfor.hu

A Whitereport médiapiaci adatbázis legújabb felmérése szerint az amúgy is súlyos gondokkal küszködő médiavállalatok idén, a koronavírus okozta világjárvány miatt példátlan mértékű visszaeséssel kell szembenézzenek.

A jelentés szerint a nagyjából ezer magyarországi médiavállalat mindegyikét érinti a válság, ráadásul a cégek 98 százaléka mikrovállalat, így kisebb tőkeerejük miatt jóval sebezhetőbbek, mint a nagyvállalatokat vagy a globális multikat.

A Whitereport szakértői becslése szerint 2020-ban átlagosan minimum kétszámjegyű, a 25 százalékot elérő vagy kormányzati késlekedés/passzivitás esetén ennél is nagyobb bevételvisszaesés érheti a médiavállalatokat. Ez nagyságrendileg 40-100 milliárd forint kiesést jelenthet, ami jelentős beszűkülést hozhat a magyar nyelvű tartalomkínálatban is.

Mint ismert, a kormány elengedi a kiadók alkalmazottainak járulékfizetési kötelezettségét (ez sem egyértelmű, erről itt írtunk, bár most egy, a Magyar Lapkiadók Egyesületének küldött pénzügyminisztériumi állásfoglalás szerint már világosabb a kép), azonban a médiában nagyon sok a szabadúszó, katás vállalkozó, akikre nem vonatkozik semmiféle könnyítés, bár ezt több szervezet kérte már. Parragh Lászó, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara éppen lapunknak adott interjújában ismerte el, hogy a hirdetők eltűnése miatt rengeteg bevételtől esnek el a lapok, amire korábban nem gondoltak a kamaránál. Így az MKIK vállalkozókat mentő javaslatai között a média nem szerepel.

A Whitereport szerint a hazai tartalomipar versenyképessége és sokszínűsége védelmében, a reklám gazdaságélénkítő szerepét (minden reklámra költött forint hatszorosával járul hozzá a gazdaság teljesítményéhez) kihasználandó cselekedni kell.

A Whitereport szerint igazi nyertes nem várható, mert az egyes szegmensekben, online és televízióban megnövekedett tartalomfogyasztást nem követik le a reklám-, illetve a fogyasztói költések. (Magyarán hiába néznek most többen híroldalakat vagy tévét, mert a hirdetési bevételek elmaradoznak eközben - írja a jelentést elsőként ismertető media1.hu.)

Két forgatókönyv az előttünk álló időszakra

  • Scenario 1: szeptemberre újra minden a régi kerékvágásba kerül (a július-augusztus eleve kevésbé intenzív e piacon), a fogyasztók szeptembertől ismét fogyasztani kezdenek, ezáltal a hirdetők is intenzívebb költésbe kezdhetnek: 10-16% éves árbevételcsökkenés a médiavállalatoknál átlagosan.

  • Scenario 2: nincs újraindulás 2020 4. negyedévében, azaz fogyasztói médiaköltések, illetve reklámköltések is alatta maradnak az előző év azonos időszakának: 19-25% éves  árbevételcsökkenés a médiavállalatoknál átlagosan.

A Whitereport szerint azonnali cselekvésre van szükség a hazai tartalomipar versenyképessége és sokszínűsége védelmében, a reklám gazdaságélénkítő szerepét kihasználandó a gazdaság újraindításában, az online fogyasztók és szereplők védelme érdekében.

A Whitereport szerint ezeket kell tenni a tartalomipar megmentése, újraindítása érdekében:

  • Károk minimalizálása és piacépítés: Általános gazdaságélénkítés, a járvány mielőbbi megfékezése; munkahelyek és fizetőképes fogyasztók táborának megtartása, átképzések támogatása (programozóhiány stb.)
  • A digitális transzformáció felgyorsításának kormányzati támogatása a piaci érdekek mentén a teljes média- és reklámpiaci értékláncban.
  • A médiapiaci innováció és jelenleg minimális export támogatása.
  • Szabályozás, média govtech – innováció, összhangban a Digitális Jólét Program, az Igazságügyi Minisztérium Fehér Könyve célkitűzéseivel és az EU Shaping Europe’sDigital Future irányelveivel és a folyamatban levő egyéb implementációs folyamatokkal.
  • reklámköltés ösztönzése a karantén után: minden 1 forint, amit reklámra költenek, 6 forinttal növeli a magyar gazdaság teljesítményét
  • Együttműködés: a kormány és a szakmai szervezetek közt, a tradicionális médiacégek és az online platformok, valamint szakértőkkel és nonprofit szervezetekkel egyaránt. 
  • Károk minimalizálása és piacépítés a piaci szereplők által: hirdetők és médiavállalatok termékeinek, szolgáltatásainak és terjesztésének gyors digitalizálása, értékajánlatának versenyképessé tétele a meglevő forrásokból és a gyors alkalmazkodás lehetőségeit kihasználva.

(És az olvasók támogatása - tehetjük hozzá, mert végső soron ők azok, aki bizalmukkal megtisztelnek egy-egy lapot, biztosítva függetlenségét is.)

Senkit sem kímél a médiaszektorban a járvány

A Whiterport arra figyelmeztet: a koronavírusjárvány intézkedései sújtják a fizikai médiatermékeket és/vagy fizikai terjesztésű médiumokat, a mozikat, a lapkiadókat (különösen az árus terjesztésre épülőket) és a köztéri plakátcégeket, a B2B médiacégeket, különösen a rendezvény-üzletágat), továbbá negatívan érinti a kkv-hirdetők bevételére épülő médiacégeket, köztük Google és Facebookapróhirdetési lapokniche médiumok egy részét.

A járvány sújtja a média- és reklámpiaci köztes szolgáltatókat is (ügynökségekkereskedőházak, adtechcégekprintlapárus-cégek stb.).

A járvány komoly kihívásokat jelent a hirdetők többségének (nagyon eltérő mértékben), mivel a fogyasztók akár több tíz százaléka visszafogja költését a legtöbb területen az Ipsos friss kutatása szerint.

Magyarországon a 2008-as összpiaci árbevételt 2017-re sikerült utolérni a médiavállalatok összbevétele terén, miközben ezen évtized alatt a piac hazai és külföldi szereplőinek kínálatában és erőviszonyaiban is jelentős átalakulás következett be - figyelmezetet a jelentés.

Mivel a koronavírusjárvány előtt is mutatkoztak vészjósló jelek, a súlyosbodó  helyzeten csak komplex beavatkozások segítenek – kormányzati és piaci  egyaránt szükséges. A gyors kármentés után kihasználható lenne a helyzet, hogy a járvány miatt kikényszerített gyors digitalizációs és fejlesztési feladatokat a piac és a kormány is továbbvigye az eddiginél nagyobb együttműködéssel és szakértők bevonásával, hogy az eddig halogatott intézkedések megtételével ne csak a rövidtávú túlélést biztosítsuk, hanem egy jövőkompatibilisabb piaci helyzetet alakítsunk ki.

Különösen kritikus ez, mivel a digitális funkciók erősödésével  az adatvédelem, a szólásszabadság, a magyar nyelvű tartalom védelme, a versenyfeltételek kiegyenlítése, azonos adózási feltételek már a 2010-es években is napirenden volt az európai országokban, s nem csak a túlélési esélyek szintjén igen nagyok a különbségek a globális techcégek és a hazai mikrovállalat-tartalomszolgáltatók közt, de a válság a már kialakult versenyegyenlőtlenségeket a nemzeti tartalomszolgáltatók hátrányára növelheti. 

A Whiterport több más mellett a következő javaslatokat fogalmazza meg a kormány számára:

  • A digitális transzformáció felgyorsításának kormányzati támogatása a teljes média- és reklámpiaci értékláncban (médiavállalatoknál, hirdetőknél, sales saleshousoknál stb., különös tekintettel a fizikai termékek, pl. printlapok terjesztésére webshopokban, a SZÉP-kártya megnyitása újságelőfizetésekre, online hirdetési, fizetési és hűségprogram-fejlesztésekre;
  •  az online platformok (Facebook, Google, stb) adófizetése (Digital Services Tax) témájában,  a szerzői jogi védettség alatt álló tartalmak illegális digitális térben  történő terjedésének megakadályozására és a károk minimalizálására,  a sajtótermékek digitális terjesztésekor is 5% áfa érvényesítése.
     

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára. Sok éves tapasztalattal a hátunk mögött elérkezettnek láttuk az időt arra, hogy szintet lépjünk és egy olyan lehetőséget kínáljunk Önöknek, amelynek segítségével egyes témakörök elismert szakértőinek - így többek között Bod Péter Ákos, Pogátsa Zoltán, Darvas Zsolt, László Csaba, Prinz Dániel vagy Szakonyi Péter - véleményeihez, mélyelemzéseihez, neves újságírók által készített egyedi tartalmakhoz jutnak hozzá. Ennek formája egy ELŐFIZETÉS, mely egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között klubtagságot, webinárumokon való részvételt, a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.

Előfizetőink naponta 4-6 unikális, máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá, cikkenként nagyjából 10 forintért, havonta és laponként 745 forintért.

Cikkeink túlnyomó többsége azonban továbbra is szabadon olvasható marad.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Jól jönne 1,5 millió forint?

 

A Bank360.hu és az Mfor kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: a Raiffeisen Bank személyi kölcsöne 30 372 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. Az Ersténél 32 831 forint, a Cetelemnél pedig 33 102 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait.