TÁMOGASSA A FÜGGETLEN, MINŐSÉGI ÚJSÁGÍRÁST! TÁMOGASSON MINKET!
2020. május 6. 19:55
mfor.hu

A Media1 arról faggatta a magyar médiaipar néhány szereplőjét a TV2-től az Átlátszóig, hogy hogyan birkóznak meg a koronavírus-világjárvány gazdasági és egyéb hatásaival.

Mekkora bevételcsökkenéssel számolnak a Magyarországon működő médiavállalatok a koronavírus következményeket? Kellett-e elbocsátásokat vagy fizetéscsökkentéseket végrehajtani, illetve ha igen, ez hány főt érintett, és mekkora mértékű volt? Hogyan zajlik most a médiavállalatok élete, és milyennek látják az előttük álló kilátásokat? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekkel kerestünk meg a hazánkban aktív – tévés, online és nyomtatott lapokkal foglalkozó – médiavállalatok közül néhányat (lehetőleg úgy, hogy kisebbek is bekerüljenek a körképbe), valamint hirdetésértékesítő házzal is beszéltünk.

Fotó: depositphotos.com Fotó: depositphotos.com

Kerestük a TV2-t, az RTL Magyarországot, az Atmediát, az Indexet, az Indamediát, a Portfoliót, a 24.hu-t és kiadóját, a 444.hu-t, az Átlátszót, a Magyar Hangot, a Népszavát, a ViacomCBS-t, az AMC Networkst, a Sony Pictures Televisiont, a HVG-t, a Jófogást és a Használtautó.hu-t működtető Adevintát és a kormányközeli Mediaworksöt (például a Lokál, a Mandiner és a Nemzeti Sport kiadója) is. Sajnos több helyen vagy egyáltalán nem válaszoltak, vagy csak részlegesen tették meg, de szerencsére azért így is bőséggel akadtak említést érdemlő válaszok.


A rádiókkal egy későbbi cikkünkben külön foglalkozunk. Fontos, hogy nem volt alkalmunk az iparág valamennyi szereplőjét megkérdezni, de a cikket a későbbiekben még folytatjuk. A megkereséseket április során küldtük ki, a válaszok eltérő időpontban érkeztek be.

TV2 Média Csoport

A TV2 Média Csoporttól arra, hogy mekkora hirdetési árbevétel-visszaesésre számítanak, azt a választ kaptuk, hogy korai lenne a járvány hosszabb távú hatását megbecsülni, de

„azt ugyanakkor elmondhatjuk, hogy az első negyedéves számaink a terveknek megfelelően alakultak. Vannak olyan várakozások, amelyek 10-15 százalékos visszaeséssel számolnak április-május hónapokra, azáltal, hogy az ügyfelek a harmadik és a negyedik negyedévre összpontosítják a költéseiket.”

A járvány időtartamát még korainak tartották megítélni, de azt írták, folyamatosan nyomon követik a dolgok alakulását és minden szükséges előkészületet megtesznek annak érdekében, hogy minél gyorsabban vissza tudjanak állni normál üzletmenetbe, amikor eljön annak az ideje.

Próbáltuk megtudakolni azt is, számolnak-e, illetve ha igen, mekkora online bevétel-visszaeséssel. Ez a válasz érkezett erre a TV2-től:

„Az emberek mozgását korlátozó intézkedések következtében történelmi csúcsokat döntögetnek a televíziózási adatok, mind a lineáris, mind a nem lineáris platformokon. Az online üzletágunk folyamatosan nő, a tervek szerint az idei évben indítjuk el az új, TV2 Play névre hallgató AVOD platformunkat” – írták.


A TV2 Média Csoport Róna utcai székházának homlokzata Budapesten. Fotó: Media1
Arra, hogy a járvány miatt befékeződő gazdaság miatt csökkentették-e a béreket, azt írták, hogy a TV2 nem tart szükségesnek ilyen intézkedést. Hogy kellett-e esetleg megválniuk munkavállalótól, azt reagálták:

„Felelős gazdálkodású cégként folyamatosan monitorozzuk az erőforrásainkat, hogy időnként a szükséges finomhangolásokat meg tudjuk tenni a folyamatban lévő projektjeinknél. Általánosságban ugyanakkor elmondhatjuk, hogy a jelen helyzetben minden megteszünk annak érdekében, hogy dolgozóink munkáját megőrizzük”.

Hogy mi lesz azokkal a külsősökkel, illetve azokkal, akiket a leállított produkciók gyártócégeinél foglalkoztattak, de most bevétel nélkül maradtak, azt írták,

„próbálunk annyi külsősnek segíteni, ahánynak csak tudunk, például az új doku-reality műsorunk, a #maradjotthon munkálataiban. Természetesen minden esetben a partnerek/közreműködők egészségének védelmét első helyre téve, illetve betartva a vírus helyzettel kapcsolatos előírásokat.”

Mivel mindkét nagy tévétársaság egészségvédelmi okokból elhalasztotta több nagy produkcióját (például a TV2 az Ázsia Expresszt, az RTL Klub pedig a Survivort), így kisebb költség mellett tudnak működni a csatornák, megkérdeztük, mire fordítják az így megtakarított összeget.

A TV2 azt a választ adta erre, hogy „ezeket a büdzséket őszre csoportosítjuk át, felkészülve arra, ha visszaállhatunk a normál működésre”.

Arra, hogy a nagy filmstúdiók leállása és a jelentős produkciók leállítása miatt nem tartanak-e tartalomszűkösségtől, magyarán van-e elég nagy nézőtábort vonzó tartalmon raktáron, azt írták, hogy „elvégeztük a szükséges átstrukturálásokat a műsorrendünkben, amivel hosszabb távon is kezelni tudjuk a kialakult helyzetet, illetve tévétársaságok között az elsők között voltunk, akik a jelenlegi helyzetre reflektáló műsorral jelentkeznek. Ez a #maradjotthon, amelynek a forgatását hosszú távon is biztosítani lehet a jelenlegi körülmények között is. Amennyiben hosszabb távon nem lesz lehetőség a korlátozások miatt komplexebb szórakoztató műsorokat gyártani, akkor növelni fogjuk az infotainment műsorok arányát a műsorstruktúránkban”. (A #maradjotthon című műsor – melynek kulisszatitkairól ITT írtunk – a TV2 által küldött válaszok beérkezése óta, mire cikkünket publikáltuk, már lekerült a képernyőről.)

Atmedia

Úgy tudjuk, a több mint 40 tévécsatorna (köztük a TV2 Csoport csatornái, az MTVA csatornái, vagy például a Dikh Tv, az ATV, a Disney Channel, az Arena4, a Film4, a Story4, a TLC, a Travel Channel stb.) reklámidejét, valamint több jelentős internetes oldal és rádió (köztük az állami Kossuth, Petőfi, Bartók Rádió) reklámidejét értékesítő Atmediát negatívan érinti a járvány.

Mivel az Atmedia értékesíti például az állami sportcsatorna, az M4 Sport reklámidejét, egyrészt az jelent kiesést, hogy a járvány miatt elmarad idén a tokiói olimpia, valamint a foci Eb, és a két jelentős sporteseményből jelentős reklámbevételt terveztek idénre, másrészt a sportcsatornák értékesítése eleve problémás manapság, amikor a sportadók tartalomkínálata szinte másból sem áll, mint ismétlésekből, hiszen a járvány miatt nem tarthatók sportesemények sem. Le is csökkent a Nielsen Közönségmérés nézettségmérése szerint a hazai sportcsatornák iránti érdeklődés.

A Media1 úgy tudja, hogy a sales house bizonyos tévés, rádiós, illetve online ügyfelek megszerzésekor különböző pénzbeni vállalásokat tett, hogy ha az adott médiumok a szerződés szerinti látogatottsággal, illetve nézettséggel, hallgatottsággal működnek, illetve megfelelnek egyéb szerződéses feltételek is teljesülnek, akkor az Atmedia garanciát vállal, hogy ezért havonta minimum mekkora összegeket fizet.

Iparági bennfentesek szerint ez okozhat bevételkiesést a cégnek, mivel a hirdetői aktivitás csökkenése miatt esetleg az Atmediának kell helytállnia.

A Media1 több atmediás tévés és online partnerrel is folytatott háttérbeszélgetéseket, és ez alapján úgy tudjuk, hogy az Atmedia az elmúlt hetekben arról biztosította az ügyfeleit, hogy ki tudja fizetni a garantált bevételi összegeket annak ellenére, hogy a helyzet most valóban nehéz a reklámpiacon, a bevételek alacsonyabbak. Az állam sokat költ a Mészáros Lőrinchez is köthető vállalatnál, ami különösen fontos lehet, amikor a piac amúgy befékezett, de forrásaink azt mondják, az állami költéseknek is van azért egy plafonja, ami fölé politikai kockázat lenne menni.

Néhány atmediás partner épp ezért aggodalmát is kifejezte a Media1-nek, hogy tudja-e tartani a cég hosszabb időtávon is a vállalt havi garanciákat, ha a piaci helyzet nem javul.

A Media1 szerette volna ezekről megkérdezni az Atmediát is, ám megkeresésünkre a sajtókommunikációval foglalkozó pr-cégükön keresztül csak annyit írtak vissza, hogy az Atmedia nem kíván reagálni az ezzel kapcsolatban elküldött kérdéscsokrunkra, melyben érdeklődtünk arról is, hajtottak-e végre leépítéseket, egyéb költségvágó intézkedéseket.

RTL Magyarország

Az RTL Magyarország azok közé tartozik, amely szintén egyáltalán nem válaszolt kérdéseinkre, amiket még április elején küldtünk. Nem válaszoltak rá, nagyjából mekkora árbevétel-visszaesésre készülnek, hajtanak-e vagy netán már hajtottak-e végre bércsökkentést vagy elbocsátást, illetve ha igen, ez hány főt érint.

Arra sem válaszoltak, hogy az eddig külsős cégeknél, gyártópartnereknél dolgozó tévéseknek tudtak-e segíteni valahogy azután, hogy leálltak a forgatások, és így sokan bevétel nélkül maradtak. Arra sem kaptunk választ, hogy a külföldi filmstúdiók leállásai és a hazai forgatások leállása miatt hogy állnak saját gyártású tartalommal a következő időszakra.

A sajtóban megjelent viszont, hogy elmarad a „tévézés csillagának” számító X-Faktor 10. évada (ezt az RTL azóta sem cáfolta meg), azt pedig be is jelentették még a járványügyi korlátozások életbeléptetése után nem sokkal, hogy nem lesz idén Survivor. A pár hete képernyőre tűzött A Tanár új, 3. évadát és az Apatigris című sorozatot is inkább azonnal levették a képernyőről, és ezeket leghamarabb várhatóan ősszel vetítik majd le az RTL Klub képernyőjén, vélhetően azért, mert addigra kifogytak volna prémium tartalmakból a járvány miatti leállások következtében, így most nem akarták elsütni ezeket, hanem tartalékolják őket a „tartalomhiányos” időkre. Addig pedig az RTL Most+ nevű előfizetéses szolgáltatásban teszik közzé ezeket, és különböző karanténos műsorokat (Maradj haza magadnak!, Made in Karantén, Segítség! Itthon vagyok!) sugároznak, amivel igazodnak a jelen helyzethez.

Egyes produkcióikat egyébként most is felveszik, nemrég indult újra például a Barátok közt forgatása.

Nemrég új műsorrend is életbe lépett, képernyőre tűztek néhány infotainment című műsort (például A Toplista új évadát, továbbá A Bűnös lelkek című bűnügyi magazinműsort és a kivándorolt magyarok életét bemutató Isten veled Magyarország! című dokumentumműsort). A mostani időszakban hétköznaponként a Válótársak ismétlését sugározzák esténként, és előrébb hozták a Barátok köztöt a 20 órás sávba.

Ami ismert még, hogy az anyavállalat, az Európa számos országában jelenlévő RTL Group kénytelen volt visszavonni az idei pénzügyi előrejelzését, valamint a vezetőségük azt tanácsolta a részvényeseknek, hogy idén mégse kerüljön sor osztalékfizetésre, holott korábban még részvényenként 4,00 euróra vonatkozó javaslatot tettek a közgyűlésnek. Részvényeseknek kiadott felhívásukban jelezték, hogy a cég bevételcsökkenésre számít, de stabil lábakon állnak.

Az RTL szempontjából jó hír, hogy tavaly erős évük volt, az RTL Magyarország is szép pénzügyi eredményekkel zárt. Az RTL Csoport szempontjából pozitívumként értékelhető továbbá, hogy a járvány hatására jelentősen növekedett a vállalathoz tartozó tévé- és rádiócsatornák, illetve a digitális szolgáltatások iránti kereslet, és ez Magyarországon is igaz. (Bár a múlt héten épp csúnyán kikapott az RTL Klub a TV2-től, de ahogyan arról a Media1 beszámolt, a Nielsen Közönségmérés adatai alapján jelentősen megnőtt Európában és Magyarországon a tévénézésre fordított idő egyik hétről a másikra.)

AMC Networks

Mivel a sportcsatornákat különösen érzékenyen a járvány, megkerestük a Sport 1 és a Sport 2 (valamint a Spektrum Home és a Spektrum, továbbá az AMC csatornákat) működtető AMC Networkst is kérdéseinkkel.

Próbáltuk megtudakolni, mekkora bevételcsökkenéssel számolnak, hajtanak-e végre bércsökkentést, elbocsátást, milyen hosszú járványra készülnek, de Egry Linda, az AMC Networks kommunikációs menedzsere csak annyit reagált, hogy

„a költségvetésről és az éves bevételekről korai lenne következtetéseket levonni, egyelőre haladunk az éves terv szerint. Minden csatornánkon és azoknak digitális felületein igyekszünk a lehető legtöbb újdonságot, érdekességet megmutatni, illetve a képernyőre a legkedveltebb műsorokat visszahozni”,

majd elkezdett felsorolni néhány példát, hogy a Sport TV csatornáin milyen műsorok láthatók jelenleg. (A felsorolt műsorok egyébként jellemzően válogatásműsorok, de a kommunikációs menedzser válasza óta nemrég egy karanténos „sportvetélkedőt” is bejelentettek Karanténkirály címmel, illetve a Spektrum Home-on is elindult néhány tavaszi műsor, például Veiszer Alindával, de ezeket a műsorokat már a járvány előtt rögzítették, illetve a tavaszi műsoraik egy része ismétlés, válogatás korábbi műsorepizódokból, például az RTL-es Konyhafőnökből, nyilván azért, mert nekik is fel kellett függeszteniük a forgatásokat.)

ViacomCBS

Megkérdeztük Szűcs Lászlót, a Paramount Chanelt, az RTL Spike-ot, a Comedy Centralt, a Nickelodeont stb. működtető ViacomCBS regionális kommunikációs igazgatóját is, aki viszonylag részletes válaszokat adott.

Arra, hogy milyen hosszú járvánnyal számolnak, azt írta, ezt sajnos még nem lehetséges pontosan meghatározni, de folyamatosan nyomon követik és elemzik a helyzet alakulását, illetve a hazai és nemzetközi hivatalos egészségügyi ajánlásokat, és ennek megfelelően alakítják a tevékenységüket. Ebben az időszakban kitüntetett figyelmet fordítanak a dolgozóik és üzletfeleik egészségügyi kockázatainak a csökkentésére. Egyébként a ViacomCBS kínai irodája hetekkel ezelőtt újra kinyitott: „talán ezt valamennyire figyelembe lehet venni viszonyítási alapként” – tette hozzá Szűcs László.

Hogy mekkora reklámárbevétel-csökkenésre készülnek az idei év során, a ViacomCBS regionális kommunikációs igazgatója azt felelte, hogy a reklámpiac jelentős visszaesésére számítanak, az ázsiai tapasztalatok alapján ugyanakkor a piac gyors helyreállásában reménykednek.

Arra, hogy hajtottak vagy hajtanak-e végre bércsökkenést, Szűcs László azt írta, hogy a munkatársaik teljes munkaidőben otthonról dolgoznak és a teljes munkabérüket biztosítják a számukra. Hogy szükséges lesz-e elbocsátásokat végrehajtani, Szűcs László azt felelte, hogy jelenleg még elemzik a járvány gazdasági hatásait. Hozzátette, a reklámpiac lassulása miatt bizonyos beruházásokat (saját gyártás, új termékek bevezetése stb.) későbbre halasztottak, ami valamelyest segít áthidalni ezt az időszakot.

Arra, hogy a ViacomCBS csatornáinak tartalomkínálatát hogyan érintette a világjárvány, a regionális kommunikációs igazgató így felelt:

„Munkatársaink és üzleti partnereink egészségének védelme, a fertőződési kockázatok minimalizálása érdekében a ViacomCBS több országban is felfüggesztette, későbbre halasztotta a saját gyártású produkciók forgatását. Ugyanakkor a vállalat globális és lokális tevékenységének köszönhetően jelentős mennyiségű helyi és nemzetközi prémium tartalom áll a rendelkezésünkre. Arra törekszünk, hogy a nézőink ebben az időszakban is megtalálhassák a kedvenc műsoraikat. Újdonságokat vagy új összeállításokat is műsorra tűzünk, mint például a Csillagok Háborúja filmeket a Paramount Channelen, a Walking Dead teljes 10. évadát vagy a Varsó Shore Pumped Gabóval sorozatot az RTL Spike-on, Comedy Central bemutatja maratont és Cartman leggonoszabb pillanatait a Comedy Centralon, az Egy csipet bűvölet című fantasy filmsorozat vagy a Casagrande család animációs vígjátéksorozat országos premierjét a Nickelodeonon. A műsorterjesztőkkel történt megállapodásoknak köszönhetően a műsoraink ebben az időszakban még több nézőhöz eljuthatnak, hiszen sok szolgáltatásban immár az alapcsomagok előfizetői számára is többletdíj nélkül elérhetőek. Európa-szerte érezhető annak a hatása, hogy az emberek többsége valóban otthon marad, így a televíziós műsoraink nézettsége korábban nem tapasztalt értékekre emelkedett, és a tartalmak iránti igény is jelentősen megnövekedett.”

Szűcs László hozzátette:

„Mindezen felül arra törekszünk, hogy a nézőinkkel folyamatosan kapcsolatban maradjunk és többlet tartalmakkal lássuk el őket a közösségi média felületeinken is. Ezt célozza többek között az nemzetközi szinten #AloneTogether és #KidsTogether, magyarul #EgyedülisEgyütt és #EgyüttAGyerekekkel társadalmi kampányunk is, amely a közösségi távolságtartás és közben a virtuális kapcsolattartás, az elszigetelődés elkerülésének a fontosságára igyekszik felhívni a figyelmet, népszerű stand-uposok illetve a Nickelodeon sorozathőseinek a bevonásával”.

Arra, hogy a leállásokban érintett külsősöknek, vagy az eddig a gyártócégeknél dolgozóknak tudtak-e valahogyan segíteni anyagilag a jelenlegi helyzet átvészelésében, a regionális vezető ezt felelte:

„a lehetőségeinkhez mérten a külső partnereink számára is igyekszünk minimálisra csökkenteni a járvány hatását. Igyekszünk egyes produkciók utómunkáit illetve szinkronokat otthoni munkavégzési lehetőséggel is megoldani.”

Megkérdeztük a ViacomCBS-től is, számítanak-e online bevételkiesésre . Szűcs László ezt felelte:

„A különféle televíziós tartalmak iránt minden platformon növekvő érdeklődést tapasztalunk, így a nem-lineáris platformokon további üzleti lehetőségek is nyílhatnak.”

Viasat3, Viasat6, Sony Movie Channel, Sony Max, AXN / Sony Pictures Television

A Viasat3, a Viasat6, a Sony Movie Channel, a Sony Max és az AXN tévécsatornákat működtető Sony Pictures Televisiont (SPTN) is a érinti a járvány: úgy tudjuk, a Viasat6 végül nem tudja képernyőre tűzni május 18-án a korábban egy tévés konferencián bejelentett Celebs in solitary / Celebrities in Solitary magyar változatát, a celebeket magányosan konténerekbe záró, Magyarországon Celebcella címmel tervezett reality-t.

Többet azonban egyelőre nemigen tudni még a cég helyzetéről, mivel hiába kerestük a Sony Pictures Televisiont a kérdéseinkkel, a sajtókapcsolatokért felelős munkatárs csak annyit jelzett, hogy nem kívánnak nyilatkozni, így azt sem mondták el, mi lesz a Celebcellával, és nem reagáltak a gazdasági következményekkel (esetleges bércsökkentés, elbocsátás stb.) kapcsolatos kérdésre sem.

444.hu / Magyar Jeti Zrt.

A Media1 egyik informátora szerint beszédében 20 százalék körüli bércsökkentést jelentett be áprilisban a 444.hu-t működtető Magyar Jeti Zrt. vezetősége, de forrásunk szerint a felvázolt logika alapján ennél valójában jelentősebb tényleges csökkentés lehet, mivel a cégnél arra is megkérték a dolgozókat, hogy fizessék be adományként a kormány által a járványra tekintettel biztosított járulékkedvezményt.

Cserébe azonban, ha befizetik az adományként a járulékkedvezményként kapott összeget, az informátor szerint megígérték, hogy így nem kell elbocsátani senkit. Informátorunk szerint óraszámot, munkaidőt nem csökkentettek.

A Media1 többször is kereste Kardos Gábor vezérigazgatót a téma kapcsán, de nem reagált. Ami még érdekes, hoyg a Magyar Jeti Zrt. a járvány idején nyomtatta ki új magazinját, a 444 Makrót, de erre még februárban kezdte meg az adománygyűjtést. A gyűjtés jól sikerült, sokan fizettek a lapért, melynek alcíme Túlélés vs nem túl élés.

Jófogás, Használtautó.hu (Adevinta)

Palocsay Géza, a Jófogás és a Használtautó.hu oldalakat működtető Adevinta Classified Media Hungary (korábbi nevén Schibsted Media) ügyvezetője arról számolt be a Media1 érdeklődésére, hogy a március 9-el kezdődő héten már napi szinten egyeztettek a menedzsmentcsapattal, hogy mikor és milyen lépéseket lehet és kell tenni, hogy felkészüljenek arra a helyzetre, ami korábban még sehol sem volt. (A miniszterelnök március 11-én rendelt el országos veszélyhelyzetet.)

Palocsay elmondása szerint ekkor

két olyan pontot határoztak meg, amelyet bármely forgatókönyv megvalósulása esetén a legvégsőkig tartani kívántak. Az egyik pont az volt, hogy minden kollégát megtartanak és nem csökkentik a munkaórák számát, a másik pedig az, hogy mind az üzleti, mind a magánfelhasználók számára a lehető leghamarabb kell olyan csomagokkal/szolgáltatásokkal előállni, mely átsegíti őket az első két-három nehezebb hónapon és emellett hosszabb távon is támogatja az újraépülést.

Az ügyvezető szavai szerint a tervezésben óriási segítséget nyújtott, hogy 16 országban vannak adevintás testvérvállalataik, így az ottani tapasztalatokra is lehetett építeni.

Palocsay Géza szavai szerint az átállás az otthoni üzemmódra nem volt extra feladat, mivel minden kollégának laptopja van és a hozzáférések is biztosítottak voltak. Amit viszont nem tudnak megszokni azóta sem, az a személyes jelenlét hiánya.

Az ügyvezető elárulta: a termékeik szempontjából az első hét volt a legfájóbb. A Jófogás ekkor 20 százalék, a Használtautó 30 százalék feletti visszaesést produkált minden tekintetben, sőt a Használtautónál a keresési volumenek 40 százalékkal estek vissza.

„Azonban szerencsére a partnerek részére kialakított, a piacukhoz igazított csomagok nagyon pozitív fogadtatást kaptak, ami segített kiegyensúlyozni a kereslet átmeneti hiányát. A magánfelhasználók számára újra ingyenessé tettük a hirdetések megújítását a Jófogáson és több körös ingyenes szállítási akciót is bevezettünk, ami a következő hetekben is folytatódik. Emellett a 2. héttől kezdődően, a médiavállalatok közül elsőként ajánlottuk fel a segítségünket az Önkéntességet és adományozást támogató akciócsoportnak és azóta is sok felületet biztosítunk, hogy minél több helyre eljussanak a felajánlások. A Jófogás oldalán pedig adományozási oldalt is indítottunk, az első körben azon otthonok számára, ahol az elmúlt két évben a csapatépítő foglalkozásaink keretében felújítási munkákat végeztünk. Most nekik, a náluk bent lakó kisgyermekek számára gyűjtünk a digitális oktatáshoz szükséges eszközöket”.

Palocsay Géza úgy látja, hogy bár az autós piac nagyobb ütést kapott, de már most olyan kreatív megoldásokat hozott egy-két partner (például a Duna Autó egy otthoni szervizszolgáltatást), amivel fenn tudják tartani az üzletüket és ebben az Adevinta is segíteni tud nekik azzal, hogy folyamatosan kérdőíveken keresztül gyűjtik az adatokat és osztják meg a saját ötleteiket, hogy lássák, az valóban segítene-e a több mint háromezer kereskedőnek, akik előfizettek az Adevintánál.

Az ügyvezető örömtelinek tartja, hogy a Jófogás esetében április második felében már volt olyan hét, ami a tavalyi évnél is jobb számokat hozott látogatottságban és hirdetésfeladásban. Palocsay úgy véli, hogy a piactér jellegű kategóriák végül nyertesei lehetnek a mostani helyzetnek, míg az állás, ingatlan és autó kategóriák esetében folyamatos együttműködés kell a partnerekkel, hogy együtt minimalizálják az ügyvezető által a tavalyi évhez képest 15-30 százalékra prognosztizált árbevételi visszaeséseket.

Palocsay hozzátette: a display piacon is biztosan lesz visszaesés, de itt azt gondolja, hogy „az erős és valóban értékes portfóliók, ahol megfelelő színvonalú értékesítési csapat segíti a hirdetőket kevésbé, vagy (éves szinten) egyáltalán nem fognak csökkenést tapasztalni 2019-hez képest, igaz növekedni sem fog ez a szektor, hosszú évek óta először.”

Portfolio Csoport

Csiki Gergely, a portfolio.hu-t, a penzcentrum.hu-t, az agrarszektor.hu-t és a hellovidek.hu-t működtető Portfolio Csoport lapigazgatója a Media1-nek arra, hogy ők milyen hosszú járvánnyal számolnak, azt írta:

„Nyilván nehéz jósolni, és persze az is kérdés, hogy mikor lehet a járvány egészségügyi végpontja, és mikor csillapodhatnak le azok a hullámok, amiket a gazdasági életben jelent a víruspánik.”

Szerinte az már most látszik, hogy májusban gazdasági értelemben a korlátozások csökkennek, elindulunk felfelé.

„Ettől függetlenül a járványhelyzet tartani fog, ugyanakkor az egészségügy emelt kapacitással jobban tudja kezelni, illetve az élet alkalmazkodni fog a megváltozott körülményekhez.”

A lapigazgató arra, hogy a megnövekedett munkamennyiséget hogyan tudják kezelni, azt említette, hogy a szerkesztőségeik teljes létszámban dolgoznak: a Portfolio 30 elemzővel, a Pénzcentrum 7 szerkesztővel, és további 10 fő az agrárszektor.hu és a HelloVidék szerkesztőinek létszáma

„Március 13. óta a teljes szerkesztőség, és tulajdonképpen az egész cégcsoport home office-ban tevékenykedik, gyakorlatilag 24 órás hírügyeletet tartunk, természetesen váltott beosztásban. Ez kőkemény munka, amiből mindenki kiveszi a részét, de úgy gondolom, hogy az olvasottsági adatok egyértelműen visszaigazolják a kollégák teljesítményét. Sokat dolgozunk, és szerencsére mind az irodai, mind a szerkesztőségi rendszereink kiválóan vizsgáznak ebben a környezetben is”.

A vezető hozzátette: „Jelentősebb átalakításra nem volt szükség, bár a folyamatos hírfigyelés miatt némileg átalakult a munkarend, de nagy rugalmasságot kapunk kollégáinktól, akiknek cserébe mi is nagy rugalmasságot biztosítunk”.

A távmunka kapcsán Csiki Gergely azt mondta, hogy ez nagyon hatékonyan működik a teljes cégcsoportban, gyakorlatilag az első naptól kezdve. Még kisebb fennakadásokkal sem igazán találkoztak. Úgy vélekedett, nehézségek inkább középtávon lehetnek (új projektek, új kollégák beintegrálása stb.).

„Kifejezetten szociális lények, társasági emberek vagyunk, szeretjük egymás társaságát, a pezsgő szerkesztőségi vitákat – rövid távon talán ezek hiánya jelenti a legnagyobb kihívást” – jegyezte meg a vezető.

Arra, hogy mivel próbál kitűnni a Portfolio a hírsite-ok tömegéből, Csiki Gergely azt válaszolta: „alapvetően továbbra is azt csináljuk, amihez értünk. Úgy gondolom, az, hogy folyamatosan friss, hiteles és objektív gazdasági, pénzügyi híreket, elemzéseket, exkluzív interjúkat, videótartalmakat adunk olvasóinknak, önmagában egyedülálló a magyar médiapiacon – és a számok azt igazolják vissza, hogy erre óriási igény van. Ám az idén 21 éves Portfolio Csoport soha nem csak magát a hírportált jelentette. A rendkívüli helyzet sem ad okot arra, hogy lemaradjunk a legfrissebb és legfontosabb információkról, a meghatározó szakértői véleményekről – ezért indítottunk online konferenciasorozatot.”

A lapigazgató szavai szerint április eleje óta folyamatosan, rendkívüli érdeklődés mellett tartják meg az online rendezvényeiket, a legnevesebb elemzők, szakértők, bankárok, üzletemberek részvételével: ezekbe eddig több ezer néző kapcsolódott be. De nagy az érdeklődés a Portfolio Trader szolgáltatásai iránt is, ahol magánszemélyek számára nyújtanak befektetésekkel, megtakarítással kapcsolatos segítséget, online kereskedési lehetőséget és oktatásokat.

Kérdeztük azt is, mire számítanak, a Portfolio Csoport esetében a járvány hatása inkább pozitív vagy negatív lesz-e, a növekvő látogatottság tudja-e kompenzálni a befékeződő hirdetési piac következményeit.

A lapigazgató azt mondta, hogy „a Portfolio, a Pénzcentrum és a médiacsoport többi hírportálja is kiemelkedő eredményeket ért el az elmúlt hónapokban: az olvasottsági számok egyértelmű visszaigazolást nyertek a hirdetőktől, ugyanakkor továbbra is fontos számukra a brand safety, azaz, hogy minőségi tartalmi környezetben jelenjenek meg partnereink hirdetései. Rövid távon természetesen minket is negatívan érint a járvány, jópár rendezvényünket kellett halasztani, az online hirdetéseken is láttuk, hogy számos ügyfél ledermedt. Közép és hosszabb távon viszont megerősödve kerülhetünk ki a járványból, hiszen generálisan az online nagyot erősödik, és az online térben a relatív pozíciónk is sokat javult.”

Arra, hogy a járvány miatt kell-e bért csökkenteniük, esetleg emberektől megválni, Csiki Gergely azt felelte:

„A cégcsoport stabil lábakon áll, mind financiális, mind humánerőforrás-szempontból. Apró (az iparági és a nemzetgazdasági átlagot jóval alulmúló) létszámkorrekciók lezajlottak, ugyanakkor arra számítunk, hogy az online hirdetési piac hamar magához tér, és minden kapacitásunkra szükség lesz a hirdetői és olvasói igények kiszolgálására. Legutóbbi tapasztalataink alapján recesszió idején a Portfolio tartalmi fókusza és olvasói bázisa miatt kifejezetten jól teljesít.”

Kérdeztük Csiki Gergelyt az álhírek kezeléséről is, hiszen manapság különösen sokféle információ érkezik a szerkesztőségekbe, és a hivatalos kommunikáció is időnként teljesen ellentmondásos volt, gondoljuk csak például arra a kérdésre, hogy tanácsos-e maszkot viselni, vagy sem. A lapigazgató erre azt mondta, szerencsére a gazdasági médiában a tények sokkal határozottabban ellenőrizhetők.

„Kollégáink jelentős része több mint egy évtizede dolgozik gazdasági hírekkel, adatokkal, elemzésekkel, szakterületükre mély rálátásuk van: úgy gondolom, hogy ez a tapasztalat kellő alapot biztosít. A híreknek igyekszünk alaposan és magas szakmaisággal utánajárni, például megnézzük, hogy mit ír róla a külföldi szaksajtó, a nemzetközi hírügynökségek, vagy mit mondanak róla más elemzők. Egészségügyi szakértőkkel, kórházvezetőkkel, szakorvosokkal pedig kimondottan jó a viszonyunk: a Portfolio évek óta hangsúlyosan kezeli a magyar egészségügy és egészséggazdaság helyzetét, a legfontosabb magyar konferenciákat is mi szervezzük a témában, ezért személyes kapcsolatunk is van olyan szakemberekkel, akik hiteles forrásnak számítanak. A Pénzcentrumon is folyamatosan szólalnak meg neves egészségügyi szakértők.”

A Portfolio lapigazgatója megemlítette azt is ,hogy változás állt be a legnagyobb hírportálok sorrendjében. Márciusban és áprilisban is több olyan nap volt, amikor – a Gemius/DKT hivatalos statisztikái szerint – a Portfolio a harmadik legolvasottabb hírportál volt az Index és az Origo mögött, de heti bontásban is az olvasottság folyamatos növekedését látjuk, a Portfoliónál és a Pénzcentrumnál egyaránt, és csoportszinten is. Ugyanakkor a 24.hu még előttünk jár olvasottságban”.

Csiki Gergely hozzátette, a dobogó nem is céljuk, mivel „tartós 3. helyhez széles tartalmi és olvasói merítés kell, miközben mi alapvetően szűkített témákban és olvasóközönséggel érezzük jól magunkat. Legutóbb 2008-2009-ben láttunk hasonló gazdasági világégést, akkor a megemelkedett olvasottságunkat sikerült megtartanunk, most is ezen leszünk. Dolgozunk tovább, teljes erőbedobással, és továbbra is a szakmaiságot tartjuk elsődleges szempontnak a munkánkban. Természetesen örülünk annak, hogy ezt a szakmaiságot az olvasottsági adatok visszaigazolják.”

A lapigazgató azt mondta, szerinte az olvasottsági rekordok azt mutatják, hogy messze nem csak a közegészségügyi helyzet alakulását követik figyelemmel a magyarok a médiában, napról napra fontosabb lesz az, hogyan alakul a magyar és az európai gazdaság helyzete, kiemelten figyelnek az olvasók a gazdasági mentőcsomagra, a forint árfolyamának alakulására és a hiteltörlesztési moratóriumra is.

Átlátszó

Egyelőre nem érez visszaesést a fő bevételi forrásaként szolgáló kisadományok terén az Átlátszó – mondta el Bodoky Tamás ügyvezető-főszerkesztő a Media1-nek. Igaz, emelkedést sem éreznek ebben, pedig az oldal megduplázta a nézőszámát márciusban, és korábban azt tapasztalták hogy a több olvasó szinte automatikusan több crowdfunding bevételt hozott.

Bodoky azt mondta: mivel az Átlátszónak nincsenek hirdetési bevételei, ezért a hirdetési piac befékezése őket nem érinti, és nem terveznek senkit sem elküldeni a stábból a járvány miatt. Az újságírók március közepe óta home office-ban dolgoznak, videóchaten tartják az értekezleteket. Problémaként jelentkezik hogy a járvánnyal kapcsolatos kérdéseikre az Operatív Törzs egyáltalán nem válaszol, és más állami intézményektől is egyre nehezebb információkat szerezniük.

Kifejezetten népszerű tartalmuk az adatújságíráson alapuló Koronamonitor, mely nemrég már átlépte a havi félmilliós egyéni látogatószámot és a hatszázezer oldalletöltést.

Az Átlátszó oldalmegtektintésszáma márciusra egyébként nagyjából megduplázódott: 1,42 millió lett.


Népszava

Nagy György, a Népszava tavaly ősszel kinevezett főszerkesztője így nyilatkozott a Media1-nek:

„Lényegében vírusévre készül a Népszava – a legrosszabb forgatókönyvvel, nyári tetőzéssel és őszi lecsengéssel számolva. Azaz valószínűleg hosszú hónapokig távmunkában készül a lap, egyébként így állítjuk elő több hete. A Népszava a munkatársak védelmében és az üzembiztonság érdekében igyekezett gyorsan reagálni, így míg korábban lapzártára készülve több tucat ember sűrűsödött a szerkesztőségbe, addig most egy se. Ez viszont hármas hátrány. Egyrészt elvész a műhelymunka, a kollégák nem inspirálják egymást, másrészt a közösségi lét hiányában több energiát emészt fel a tények csekkolása, hiszen lényegében a szerkesztőkre hárul (és az újságírókra, hogy az anyag felvételénél hiteles forrást találjanak). Harmadrészt egy napilap előállításának szűk keresztmetszetét az estére elkészülő – alapvetően belpolitikai és gazdasági anyagok és a címlap – oldalak előállítása jelenti, ezt nagyon nehéz úgy menedzselni, hogy a lapszerkesztő, a tördelők, és az érintett rovatvezetők nem egy légtérben formálják/változtatják az újságot nyomdába küldés előtt.

Azaz önmagában a kommunikáció pluszteher – és ezt fejeli meg, hogy egy a járvány miatt megnőtt a munka mennyisége. A többletfeladatok megoldásához plusz erőforrása nincs a szerkesztőségnek, a belső struktúra változott. A belpolitikai, a gazdaság és a külpolitikai rovat lényegében együtt mozog (és a vírushírfolyamba olykor beszáll a kultúra- és a sportrovat is), és tölti meg az első nyolc oldalt napról napra – miközben próbálunk arra törekedni, hogy a vírustematikán kívül más is beférjen, és a járvány legalább a Népszavában ne takarja ki a visszás közéleti intézkedéseket. Illetve az említett rovatok nagyban hozzájárulnak az online pörgéséhez – összességében mintegy húsz kolléga lett „vírusíró”, miközben persze a többi anyagot is ők állítják elő.

A napi hírverseny az online felület feladata, a nyomtatott felület inkább a hozzáadott értékre koncentrál. Amivel a Népszava kitűnhet a többi orgánum közül, azok az egészségügyi információi (belsős tények a rendszer működéséről, és higgadt értelmező anyagok az olyan kérdésekről mint az állami tesztelés kontra magántesztek, mire elég az intenzívágy-kapacitás), a politikai háttér-információk (például mi zajlik a Fideszben a vírushelyzet kezelése vagy a rendkívüli jogrend kapcsán), a vidéki tudósítók helyszíni anyagai (utóbbiak a legolvasottabb anyagaink közé tartoznak. Azaz lényegében a lap marad a klasszikus műfajoknál, a tartalmat újratöltve.

Ami a járvány gazdasági vetületét illeti: az, hogy számos árushely bezárt, nyilván érezteti hatását, ám egyelőre nincs szó olyan helyzetről, amit ne lehetne normál ügymenetben kezelni. Így jelenlegi ismeretei alapján a kiadó nem számol bércsökkentéssel, elbocsátással. Persze ha merőben új helyzet áll elő, akkor ahhoz alkalmazkodnia kell, többek között a terjesztésre, a hirdetési struktúrára, plusztartalomra figyelve. Az azonban erőteljes pozitívum, hogy az online látogatottsága az utóbbi hetekben a duplájára, két és félszeresére növekedett.

Az igazi kérdés azonban az, hogy mi történik a járvány lecsengése után – hiszen egy markáns válság csökkenti a regenerálódás esélyét. Én nem találgatnék” – zárult Nagy György e-mailje, amiben megválaszolta a kérdéseinket.

Magyar Hang

Lukács Csaba, a Magyar Hang című kormánykritikus hetilap lapigazgatója a Media1-nek azt írta: nekik (nagyjából az Átlátszóhoz hasonlóan) nem volt betervezve számottevő hirdetési bevételük, így a járvány olyan nagyon nem érintette őket,

„de a kevésből, ami volt, nagyjából a felét mondták le. Jött viszont új: május nyolcadikán, a második születésnapunkon lesz egy fél oldalas hirdetés egy magánszemélytől, aki ezzel támogat bennünket, hogy megvásárolt egy felületet. Az online hirdetési bevétel is csökkent, de ez sem volt számottevő – a mi bevételeink 95 százaléka a lap eladásából származik. Ez eddig hátrány volt, de ebben a válsághelyzetben előny – amíg az olvasók kitartanak mellettünk, addig nem lesz baj. Ezért aztán nem tervezünk elbocsátást és fizetéscsökkentést sem, egyedül a külsős keretet fogtuk vissza.”


Index

Már korábban beszámolt arról a Media1, hogy a járvány kitörésekor szerződést bontott márciusban 4-5 munkatársával a nagyjából 100 főt foglalkoztató Index. Ez a leépítés rovatokat és háttérterületeket is érintett. Pusztay András, az Index.hu Zrt. vezérigazgatója a Media1 érdeklődésére azt nyilatkozta, hogy az átszervezésnek nem lesz kihatása az alaptevékenység színvonalas ellátására. „Természetesen az Indexet is érinti a koronavírus következményeként kialakult gazdasági helyzet. Mi se általános bércsökkentést nem vezetünk be, se csoportos létszámleépítésben nem gondolkodunk, sokkal inkább a működésünk átstrukturálásában látunk lehetőséget. Ebben az átszervezésben néhány kollégánkkal szerződést bontottunk ugyan, de elsősorban és túlnyomórészt olyan megszorítóintézkedéseket hoztam, amelyek nem lesznek hatással az alaptevékenységünk színvonalas ellátására” – mondta akkor.

Körképünk elkészítésekor az Index vezetőjének további kérdéseket is küldtünk. Pusztay András arra, hogy a járvány miatt jelentősen megnövekedett a feldolgozandó hírmennyiség is, ami plusz feladatokat is jelent nehezített (karanténos) körülmények között, ezt írta:

„A megnövekedett terhelés kezelése egyrészt hozzáállás, másrészt munkaszervezési kérdés. A kollégáim emberfeletti teljesítményt nyújtanak, nagyon büszke is vagyok rájuk. Az Index az elsők között volt Magyarországon, akik felismerték a járvány és a veszély méretét. Amikor beütött a krach, azonnal sikerült átalakítanunk a működésünket annak ellenére, hogy eközben a home office-ra is be kellett rendezkednünk. A szerkesztőségen belül van egy csapat, amely továbbra is terepen dolgozik, hogy az olvasóink ne maradjanak le semmiről, ami az országban történik. Elindítottuk az új napi háttérműsorunkat is, ami kifejezetten izgalmas feladat, mert egy komplett csapatnak kell élőben 3-4 különböző háztartásból összeraknia egy egészen komplex produkciót. Szóval belőlünk, itt az Indexben a bezártság és elzártság még nagyobb pörgést váltott ki.”

Pusztay írt ezenkívül arról, hogy az iskolatévés programjuk (különböző tanárok tartanak videós tanórákat az Indexen) nagyon népszerű lett: átlagosan 80 ezres nézőszámmal mennek ezek a videók, de volt olyan videó is, ami 140 ezer fölötti nézettséget is produkált. Az Index vezérigazgatója hozzátette, arra számít, hogy ez a szám minden eddigi epizód esetében nőni fog, ahogy közeledünk a vizsgákhoz, hiszen folyamatosan hozzáférhetőek a tartalmak az Index olvasói és különösen az érettségire készülők számára. (A körképhez kérdéseinket még az érettségi előtt küldtük el.)


Arra, hogy milyen hosszú járványra rendezkedtek be, az Index vezérigazgatója azt írta a körkések kapcsán a Media1-nek, hogy nem szeretne becslésekbe bocsátkozni, mindenesetre rá mindig a konzervatív tervezés a jellemző, és ez most sincs másként.

Indamedia

A kérdéseink másik felére Abonyi Anett, az Index reklámfelületei mellett több más internetes oldal (Blog.hu, Dívány, Velvet, Femina, Napi.hu, Port.hu, Retikül, Totalcar stb.) hirdetési felületeit is értékesítő Indamedia Sales ügyvezetője felelt. Arra, hogy hány százalékos árbevétel-csökkenéssel számolnak a hirdetési bevételeket szállító cégnél, voltak-e visszalépő hirdetők, így felelt:

„A gazdasági válság hatásait természetesen érezzük a bőrünkön, de a hirdetők ismerik az Indamedia Sales által képviselt kiadványok piaci erejét, és bízunk benne, hogy továbbra is eszerint hozzák meg az üzleti döntéseiket. Azt gondoljuk, hogy a piaci csökkenés a költések koncentrációjával fog együtt járni, ami teljes piaci szinten és szegmensenként is érzékelhető lesz. A változásokra jól és gyorsan reagáló szereplők bevétele 2020 végére még növekedést is elérhet. Az Indamedia Sales esetében ezzel számolunk. A változással kapcsolatban százalékot nem szeretnék mondani, mert ez jelenleg nem belátható, illetve egyes cégek eredményei és lehetőségei ezen belül is nagyban eltérhetnek egymástól”.

Abonyi Anett hozzátette:

„a tapasztalatok szerint azok a cégek, akik ilyenkor képesek igazítani a profiljukon, tudnak újat mutatni, azok tartósan kiemelkedő piaci pozíciót érnek el. A gyors alkalmazkodási lépések azonnali kommunikációs igénnyel járnak: az új szolgáltatásokat be kell mutatni, az új termékekhez keresletet kell építeni, a raktárkészletet ki kell pörgetni. Ezekhez a feladatokhoz a lehető legjobb eszközöket és a legnagyobb elérést tudjuk biztosítani. A portfóliónk elérése a nagy országos televíziókéval vetekszik napi vagy heti elérésben. Rajtunk keresztül egy hét alatt több mint 4 millió emberhez tudja a leggyorsabban eljuttatni üzenetét bármely ügyfelünk, garantáltan elérve az internetezők akár 70 százalékát. Stratégiai partnerünk, az Index elérési csúcsokat dönt, nincs versenytársa. A női kiadványok együttesen sorra nyerik a hónapokat, az idén 20 éves Totalcar heti rekordot állított fel márciusban. Ezek nagyon erős tények. Az elmúlt évek növekedési stratégiájának folytatásában, a további növekedés megalapozásában gondolkodunk.”

Arra, hogy terveznek-e valamiféle edukációt, hogy a hirdetők észrevegyék, most kellene csak igazán online hirdetniük, mert a járvány miatt sokan fogyasztanak jelenleg online tartalmakat, illetve az interneten keresztül zajlik a bevásárlások egy jelentős része, Abonyi Anett ezt írta:

„Tavaly ősszel kezdtük bevezetni elérés alapú termékeinket, ezt a termékcsaládot az elmúlt hetekben a megváltozott hirdetői igényekre tekintettel tovább bővítettük. Megállás nélkül kísérletezünk, amiben partnereink a velünk dolgozó ügyfelek és kiadók is. Így nem csak új hirdetési megoldásokkal, vagy például automatizált megrendelés-kezelési rendszerrel jelentünk meg a piacon, hanem közben műfajt teremtett az Index az Iskolatévével, vagy a Napi.hu az Out of the Box heti élő beszélgetős műsorával. A tömegekre reagálva. Az olvasottsági adatokból tisztán látszik, hogy a magyar internetezők hozzánk fordulnak, ha alapvető tájékozódási igényük van, azonban az elérési számok nem mondanak sokat önmagukban, az is fontos, hogy milyen tartalmat fogyasztanak a felhasználók. Kiadói partnereinkkel különösen nagy hangsúlyt helyezünk arra, hogy ügyfeleinknek megfelelő hirdetési környezetet tartsunk fenn. Egy hírportálnak alaptevékenysége a koronavírussal kapcsolatos eseményekről beszámolni, azonban egy gazdasági, autós, vagy női magazinnál ez nem a megfelelő tartalmi fókusz, hiszen csak látszateredményeket hoz, nem olyan tartalmi környezetet épít, ami mellé a hirdetők szívesen odatennék a márkájukat. Ez áll a számok mögött, és ez fontosabb is, mint a számok maguk, bármennyire örülünk a rekordoknak” – írta Abonyi Anett.

(Az Indamedia egyébként március végén tulajdonost váltott: Vaszily Miklós, a TV2 elnöke lett a cég tulajdonosa fele részben, amiről korábban már részletesen írtunk, most erre külön nem térünk ki, noha igen jelentős fejleményről van szó.)

HVG

Ami a hvg.hu-t és a HVG Hetilapot is megjelentető HVG Zrt.-t illeti, esetükben korábban már beszámoltunk arról, hogy a kiadó kollektív bércsökkentést hajtott végre márciusban, amit Szauer Tamás, a médiavállalat marketing- és terjesztési igazgatója érdeklődésünkre meg is erősített akkor, de a mértékéről nem beszélt.


Elmondta azt is, hogy rengeteg költségelemen igyekeznek most megtakarítani, „de ahhoz, hogy senkit se kelljen elbocsátani, hozzá kellett nyúlni a bérekhez is. A HVG legfontosabb belső célja most, hogy megőrizze a stabilitását és minden dolgozónak biztosíthasson továbbra is megélhetést. Egy csapat vagyunk, a válságban is, és mindannyian vállalunk áldozatot egymásért. A kollégák munkabírása és rugalmassága előtt pedig csak tisztelegni tudok.” Ami a HVG előtt álló kilátásokat illeti, Szauer Tamás azt nyilatkozta, rövid távon nagyon nehéz időszak következik minden szereplő számára a médiában, „de mi talpon fogunk maradni”. Ehhez elengedhetetlen, hogy az olvasók kitartsanak a médiavállalat mellett. Azt mondta, hogy a HVG, a hvg.hu és a hvg360 iránti kereslet is stabil maradt, és reményét fejezte ki ,hogy ez így is marad. „Mi mindent meg fogunk tenni azért, hogy kiszolgáljuk az olvasókat pontos és hiteles információkkal a nehéz körülmények között is. A HVG több mint 40 éve stabil pont a magyarok életében és azon dolgozunk, hogy a következő 40 évben is így legyen.”

Ami a hvg.hu szempontjából kedvező lehet, hogy több más híroldalhoz hasonlóan látogatottsági csúcsokat tudott elérni az oldal. A HVG-t egyébként a rendezvények leállítása is rosszul érinti, de az ezzel kapcsolatos kérdésünkre sajnos nem kaptunk választ.

24.hu / Central Médiacsoport

Korábban a Media1 számolt be arról elsőként, hogy bércsökkentéssel járó átmeneti munkaidő-csökkentést vezetett be a 24.hu, a vezess.hu, az NLC, a Story magazin és több más termék kiadója, a Central Médiacsoport.


Mostani körképünk készítésekor szerettük volna megkérdezni ennek gyakorlati részéről Szigeti Pétert, a 24.hu és a Vezess.hu lapigazgatóját, hiszen a járvány miatt megnövekedett hírmennyiség plusz feladatokat is ró a 24.hu-ra, de a lapigazgató Buzder Gáborhoz, a kommunikációs igazgatóhoz irányított bennünket, aki azonban annyit jelzett, hogy a témában már megjelenteken, Varga Zoltán, a tulajdonos-vezérigazgató március végi nyilatkozatán felül nem kívánnak már többet hozzátenni. Az mindenesetre kiderült, hogy nekik is nagyon erősen teljesítenek az oldalaik a látogatottság terén, ahogyan történt ez más híroldalakkal is.

A kiadóval kapcsolatban egyébként említést érdemel, hogy néhány napja elindult a Nők Lapja magazinjuk digitális kiadása, amihez gy önálló, 11 fős szerkesztőséget hoztak létr, de úgy tudjuk, ezt a járvány előtt kezdték el előkészíteni. A noklapja.hu egy fizetőkapus oldal, freemium üzleti modellben, azaz bizonyos tartalmaihoz csak előfizetőként lehet hozzáférni, de vannak ingyenes tartalmaik is.

Mediaworks

A Media1 kereste a Fidesz-közeli médiaholdingot, a KESMA (Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány) alá tartozó Mediaworksöt is, de a sajtóirodától semmit nem reagáltak az e-mailünkre. Azonban válaszuk nélkül is látható, hogy a kormánypárti médiaholdingot sem kíméli a járvány. A Bravo magazint leállították, és jelenleg is szünetel a Nemzeti Sport vasárnapi kiadása, továbbá a FourFourTwo és Képes Sport című újságok sem jelentek meg egy ideje, és miután sportesemények nincsenek a korlátozáso kmiatt, ez még egy ideig így is marad.

Érdekes az is, hogy hétköznapokon nagyjából a felére csökkent le a Nemzeti Sport terjedelme a járvány óta.

A Mediaworksnél több nagy személyi változás is történt: Liszkay Gábor elnök-vezérigazgató, aki egy korszakot fémjelzett, épp a járvány idején távozott. Helyére a volt washingtoni nagykövetet, Szabó Lászlót nevezte ki a tulajdonos, a Fidesz-közeli médiaalapítvány, a KESMA, aki arról beszélt, hogy piaci alapokra kell helyezni a Mediaworks működését.

Egy másik személyi változás is történt, amikor Györke Zoltán regionális értékesítési igazgató, aki korábban a Lapcom Zrt. vezérigazgatója is volt, ugyancsak távozott.


Iparági forrásból megtudtuk, hogy a Lokál című lap nyomott példányszáma nagyjából harmadannyi jelenleg, és forrásaink szerint a Mandiner című lap nem valami jól „muzsikál”: nyomott példányszáma igen alacsony, iparági forrásaink legfeljebb 4 ezerre becsülik a rendelkezésükre álló információk alapján. Hivatalosat azonban nem tudni, mivel a lapot nem auditáltatják a Magyar Terjesztés-ellenőrzési Szövetséggel (MATESZ).

Egyes hírek szerint a Mediaworks vizsgálja, mit érdemes tenni a Mandinerrel. Szabó László egy interjúban egyébként nem adott érdemi válászt, lesznek-e átalakítások a cégnél, de egyes források erre számítanak, pláne ha komolyan mondta, hogy piaci alapú működésben gondolkodik.

Úgy általában a magyar sajtó

Bár nyilvánosan fellelhető adat erről még nincs, bennfentes forrásaink szerint átlagosan manapság az újságosoknál 40 százalék körüli példányszámesést észlelhető a hazai lapeladásoknál, persze iparági szereplőnként eltérő a helyzet.

A Lapkernél amikor a visszaesésekről érdeklődtünk, nem kaptunk konkrét választ, ahogy arra sem, hány árushely zárt be az elmúlt hetekben, de azt elismerték, hogy voltak bezárások, és azt is, hogy észlelnek jelentős forgalomcsökkentést.

Más forrásból azonban megtudtuk, hogy nagyjából az árushelyek nagyjából negyedéről lehet szó, ennyien csukták be a boltot, legalábbis átmenetileg. Azt is hallottuk, hogy van olyan napilap, aminek 70-80 százalékos jelenleg a remittendája.
Az egyik meglehetősen rosszul teljesítő lapként említették piaci forrásaink a Magyar Hírlap című kormánypárti újságot. Forrásaink azt tapasztalták, hogy 10 példányból jó ha 2-3 fogyott belőle, a többit vissza kellett küldeni a kiadónak.

Pesti Hírlap

A járvány egyik nagy csapását a Pesti Hírlap szenvedte el, mely alighogy megjelent januártól rendszeresen, március közepén máris felfüggesztette működését. Később az internetre költöztek át (közben először az alapító-főszerkesztő, majd a stáb jelentős része távozott, helyére nem sokkal később új vezető került), de azóta újra kinyomtatják a lapot.

Nemrég egy új, 20 százaléknyi üzletrészt megszerző tulajdonos is megjelent, a Brit Media, mely a 168 Óra hetilapnak is tulajdonosa. A cég megjelenése azért is figyelmet érdemlő, mert a 168 Óra kiadójánál, a Telegráf Kft.-nél az elmúlt időszakban, még márciusban is végrehajtás volt.

Wizz Magazine

Nem meglepő módon egyelőre szintén a vesztes lapok közé tartozik a 400.000 példányszámú Wizz Air Magazine, mely a járvány óta nem jelenik meg. A légitársaság azonban a Media1 érdeklődésére a napokban közölte, hogy csak átmeneti ideig szünetel a magazin, azaz szándékukban áll folytatni a kiadást, amint a járványügyi helyzet ezt lehetővé teszi. A légitársaságnál azt mondták, azért szünetel a lap, mert csökkenteni akarják a kontaktusok számát, vagyis egészségvédelmi okok állnak a háttérben.

Végleg bezárt viszont a Taxisok Világa című lap, illetve néhány másik lap is szünetel, például ilyen a Pesti Est is. És mint arról nemrég beszámoltunk, akadozik a Hihetetlen magazin terjesztése.

A nemzetközi médiapiaci helyzetről itt írtunk: A világ vezető lapjait is megroppantotta a válság

Az Ön bizalma a mi tőkénk

Az mfor.hu hiteles, megbízható és egyedi információt kínál, most, a válság alatt, és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes hírekkel es elemzésekkel segítjük a mindennapi tájékozódást, a gazdasági döntéseket. Ez rengeteg időt, utánajárást, ellenőrzést igényel, ami sok pénzbe is kerül - ezért kérjük az Ön segítségét. Kérjük, TÁMOGASSA a független, tényeken alapuló minőségi újságírást, a klasszikus független angolszász újságírói hagyomány folytatását, ahol a tények és a vélemények nem keverednek.