5p

Európában sokan még mindig nem ismerik, így nem értik, hogy az Egyesült Államokban miért soccernek hívják a nálunk legnépszerűbb sportot, kisajátítva a futball nevet egy másik tevékenység számára. Pedig aki tudja, hogy mit jelent ott a(z amerikai) foci, és milyen elképesztően nagy üzlet, annak ez aligha akkora meglepetés. Ráadásul az NFL döntője, a Super Bowl a csúcsok csúcsa, amely amellett, hogy az USA-ban az év sporteseménye, üzletileg is hatalmas dobás.

Hiába tolták az arab és orosz milliárdosok számolatlanul a pénzt a labdarúgásba, az még így sem lett a világ legnagyobb sportüzlete, ezt a jelképes címet továbbra is az NFL őrzi. Megdöbbentő adat, hogy a világ klubfutballját messze maga mögött hagyó Premier League (PL) éves bevétele nagyjából 6 milliárd dollár. Ezzel szemben az NFL ennek a két és félszeresét, 15 milliárd dollár bevételt termeli.

A világ legértékesebb klubcsapatainak a listáját évek óta a Dallas Cowboys vezeti, a Forbes legutóbb 8 milliárd dollárra becsülte az értékét. Az NFL 32 csapatának együttes értékét pedig 137 milliárd dollárra, ami látótávolságban van a multinacionális vállalatok által „felpumpált” magyar GDP-hez képest (181 milliárd dollár). Még szembetűnőbb, ha a már emlegetett Premier League értékével vetjük össze. Igaz, az angol focibajnokságban nem 32 csak 20 csapat játszik, és összességében sokkal több mérkőzést, mint amit az NFL-ben rendeznek. Az értékelésben óriási a különbség, hiszen a PL teljes értékét 16,4 milliárd dollárra becsülték.

Ahol a csapatok ilyen értékesek, és a liga is őrült pénzeket keres évről évre, ott a legjobb játékosok is felfoghatatlan vagyonra tesznek szert. Visszavonulása kapcsán nemrég írtunk arról, hogy az NFL legnagyobb sztárja, Tom Brady pályafutásához kapcsolódóan – a fizetéséből és a szponzori pénzekből – 500 millió dollárnál is többet keresett. Ugyanakkor, ha a csak a teljes fizetését nézzük, akkor két játékos már a következő idényben megelőzheti.

Felmerül persze, hogy honnan jön ez az elképesztő pénz? A válasz pedig viszonylag egyszerű, hiszen az Egyesült Államokban ez a messze legnézettebb sport. A Super Bowlt hosszú évek óta 100-110 millió néző követi, de a rájátszásban is jellemzően 20-40 milliós számokat látunk - idén az alapszakaszban is volt 35 milliós nézettséget hozó találkozó. Utóbbi számok azért különösen döbbenetesek, mert az USA-ban egy 10 milliós nézettséget hozó műsor kifejezetten erősnek számít évközben.

A magas nézettséget a tévécsatornák is monetarizálni tudják, akár úgy, hogy előfizetőket tudnak toborozni, akár a reklámbevételek révén. Így aztán az új szerződések mindig elképesztő versenyt hoznak a csatornák között, ami egyre magasabb közvetítési díjakban ölt testet. Bár az amerikai bevételeknek a hírek szerint még csak a töredéke a globális piacon beszedett pénz, ám ez is folyamatosan növekszik.

A döntő körül egyébként is mindig nagy a hírverés, most azonban a körülmények mintha kifejezetten a tévétársaságok kezére játszottak volna, hiszen számos mondjuk úgy, hogy „leg” van, amit lehet emlegetni. Szinte hihetetlen, de jellemzően nem a főcsoportonkénti két legjobb mérleggel rendelkező csapat szokott bejutni a Super Bowlba, ám most mégis erről van szó: a Philadelphia Eagles és a Kansas City Chiefs (KC) játssza a mérkőzést. Mindkét gárda 16/3-as győzelem/vereség mutatóval jutott el a nagydöntőig, és a valószínűségszámítás szerelmesei számára külön érdekesség, hogy az alapszakaszban egyformán 546 pontot szereztek.

Soha nem fordult még elő, hogy a döntőbe jutó csapatokban ellenfélként testvérpárok tűnjenek fel, de most ez is megtörtént. Az Eagles-t Jason Kelce, a KC-t pedig fivére, Travis erősíti. Az is példa nélküli, hogy egy edző, aki korábban a csapatát a Super Bowlba vezette, majd miután új állomáshelyre kerül, egykori csapatával fust össze. Andy Reid, a Chiefs vezetőedzője 1999 és 2012 között az Eaglest irányította, 2004-ben pedig Super Bowlba is vezette az együttest. Igaz, akkor alulmaradt, ám azóta a Kansas élén már megszerezte a bajnoki gyűrűt. Magyarországról legfeljebb érdekes statisztikának tűnik, ám miután egy erősen globalizálódó brand lett az NFL, így sokan arra is felkapják a fejüket, hogy idén fordul elő első alkalommal mindkét döntőbe jutott csapat irányítója kisebbségi.

Egy fél perces reklám 7 millió dollár, cserében a nézők remek meccset és a szünetben egy Rihanna koncertet is kapnak. Fotó: MTI/EPA/Caroline Brahman
Egy fél perces reklám 7 millió dollár, cserében a nézők remek meccset és a szünetben egy Rihanna koncertet is kapnak. Fotó: MTI/EPA/Caroline Brahman

Amerikában maga a bajnokság alapvetően a férfiakat érdekli, ám a Super Bowl más műfaj, hiszen azt mindenki nézi. Többek között a félidőben rendezett szuperkoncert kedvéért, ahol igazi nagyágyúk lépnek fel. A Half Time show vendége volt a korábbi években a U2, Bruce Springsteen, Michael Jackson, The Rolling Stones, Lady Gaga, Madonna, vagy éppen Prince. Tavaly a rap élő klasszikusai szerepeltek Dr Dre és Snoop Dogg vezetésével, és olyan vendégekkel, mint Eminem vagy 50 Cent. Idén a félidei show-ban Rihanna szórakoztatja majd a közönséget, a barbadosi szupersztár fellépése igazi különlegesség, ugyanis öt év szünet után lép színpadra élőben.

Ráadásul a nézők egy normál tévéműsorral szemben a reklámok alatt sem feltétlen állnak fel, hiszen az itt futó hirdetések sokszor „díjnyertes alkotások” és direkt a Super Bowlra időzítik a bemutatójukat. A fentiek alapján talán nem meglepő, hogy a döntő közvetítésén a reklámbevételek idén is tovább fognak növekedni. Ezúttal a félpercnyi hirdetésért átlagosan 7 millió dollár körüli összeget fizetnek a nagyvállalatok, amit megfejelnek azzal, hogy jellemzően valamiért különleges reklámszpotot forgatnak, vagy sokszor világsztárokkal készítik el a direkt erre az alkalomra bemutatott alkotásokat.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!