Hosszú évek óta először látható jelentősebb átrendeződés a termékkategóriák tekintetében. A műszaki termékek elsősége sokáig megingathatatlannak tűnt, azonban a divatcikkek és ruházat hamarosan felzárkózhat. Egyes várakozások szerint egyre több kategória előtt nyílik meg az út az online siker felé, vagyis egyre több olyan termékkategóriáról beszélhetünk majd, ami jelentős érdeklődéssel rendelkezik majd az online térben. A leszakadó területek is egyre inkább sikeresek lehetnek, ahogy a nyugati országok piacain is megfigyelhető a trend – fogalmaz a megkérdezett marketingmenedzser.
Ugyanakkor látni kell azt is, hogy féléves 14,5%-os bővülés ellenére – noha lassuló ütemről, de pozitív növekedésről beszélünk – egyes termékkategóriák a tavalyi eredményeiket sem voltak képesek elérni. A műszaki cikkek piaca a GKID és az Árukereső felmérése szerint 2,1%-kal csökkent, ami a gyenge forint miatt valójában sokkal jelentősebb visszaesést jelent.
A webáruházak élete jelentős mértékben változik a 2020-as esztendő óta. A covid-hatás az e-kereskedelemben egyértelműen bevételnövekedéssel járt, hiszen a lakosság nagyobb gyakorisággal fordult a sokkal biztonságosabb online vásárlás felé, amely esetében csupán a futárral kellett érintkezni – vagy vele sem. Kismértékben az aktív vásárlói bázis is növekedni tudott, sőt, az átlagos megrendelési érték is magasabb volt a megelőző évnél. A környezet olyannyira kedvezővé vált a webáruházak számára, hogy gyakorlatilag minden eszkimónak jutott hal.
Azonban adódik a kérdés, hogy a következő évek milyen eredményekkel kecsegtetnek. Nem hagyható figyelmen kívül a kedvezőtlen gazdasági környezet, amelyben Európa szenved. Látható, hogy a gyors felhasználású termékek online kereskedelme dinamikusan növekszik, a szórakoztatóelektronikai eszközök iránti kereslet pedig csökken. Számos szereplő a termékkínálatának alakítására kényszerülhet; a korábbi években is láttunk olyan műszaki webáruházakat, amelyek kínálatában megjelentek a kutyatápok, most ennek a tendenciának a felgyorsulására van relatív nagy esély – fogalmaz a szakértő.
A háborús és energetikai félelmek enyhülésével bizonyosan újraélednek a terjeszkedésre vonatkozó törekvések, amelyek a változó körülmények közepette kissé halványabban voltak jelen a szektor szereplőinek tervei között. Egyre nagyobb figyelem összpontosulhat az uniós tagsággal rendelkező jugoszláv utódállamokra, amelyekben a magyarországihoz hasonló erősségű online piac található.
A legtöbb marketingszakértő és e-commerce menedzser jellemzően egyetért abban, hogy a háborús és gazdasági vészhelyzet megszűnése után az online piac új lendületre lesz képes.