4p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A cégvezetők körében megoszlanak a vélemények.

A GKI 2025 júliusában felmérést végzett a vállalatok körében a mesterséges intelligencia elterjedtségéről, amelyre 390 cég válaszolt. Mely ágazatok piacait alakítja át az AI? Bíznak a cégek a mesterséges intelligenciában, és képesek-e azt használni mindennapi működésük során?  Ezekre a kérdésekre kereste a választ a kutatás. 

A megkérdezett vállalatok 45 százaléka szerint az elmúlt 3 évben az AI egyáltalán nem hatott a piacukra, míg további 23 százalék szerint a mesterséges intelligenciának csak mérsékelt hatása volt. A hazai cégek 19 százaléka közepes, 9 százaléka erős hatásról számolt be, ugyanakkor csupán 3 százalékuknak alakította át teljesen a piacát az új technológia. 

Mekkora hatása volt a piacukra az elmúlt 3 évben a mesterséges intelligencia térnyerésének?
Mekkora hatása volt a piacukra az elmúlt 3 évben a mesterséges intelligencia térnyerésének?
Fotó: GKI felmérés

Markáns eltérés figyelhető meg az ágazatok közt: a szolgáltató szektorban és a kereskedelemben erősebb hatása volt az AI-nak, míg az iparban és az építőiparban jóval mérsékeltebb. A szolgáltató szektorban a válaszadók közel fele érzékeli az AI hatásait, ezen belül 22 százalék jelentős, vagy teljes piaci átalakulásról számolt be. A kereskedelemben is sokan tapasztalják az AI hatásait (41 százalék) legalább közepes szinten, itt 13 százalék azoknak az aránya, akik nagymértékű, vagy teljes piaci átalakulást tapasztalnak.

Más a helyzet az iparban: a válaszadók közel 60 százalék-ának piacára egyáltalán nem volt hatása az AI-nak, mindössze 6 százalék jelzett erős vagy nagyon erős hatást. Az építőiparban több, mint 60 százalék egyáltalán nem gondolja, hogy piacát átalakította a mesterséges intelligencia, ugyanakkor 13 százalék érdemi hatásról számolt be.

A válaszadó cégek 8 százaléka szerint a mesterséges intelligencia szinte minden tevékenységben hasznosítható, további 16 százalék pedig úgy véli, hogy a feladatok nagyobb részébe bevonható. 38 százalék közepes, 25 százalék pedig csak kis mértékű hasznosíthatóságot lát az AI-ban, míg 13 százalék egyáltalán nem tartja alkalmazhatónak működése során. A legtöbb vállalatnál tehát legalább részben használható az új technológia. Mindez hatalmas piaci potenciált jelenthet az AI fejlesztő cégek számára.

Leginkább a szolgáltató szektorban látják úgy a vállalatvezetők, hogy a feladatok nagy részébe be lehet vonni az AI-t (37 százalék). A kereskedelemben ez az arány 20 százalék, az iparban 15 százalék, míg az építőiparban 8 százalék.

Megítélése szerint az Ön vállalatában végzett feladatok mekkora részébe lehet a mesterséges intelligenciát bevonni?
Megítélése szerint az Ön vállalatában végzett feladatok mekkora részébe lehet a mesterséges intelligenciát bevonni?
Fotó: GKI felmérés

Mennyire megbízható?

A mesterséges intelligencia megbízhatóságával kapcsolatban a cégvezetők közt megoszlanak a vélemények. 9 százalék szerint egyáltalán nem megbízhatóak az AI által generált tartalmak, 19 százalék enyhén pesszimista. A válaszadók nagyrésze (47 százalék) középen helyezkedik el a kérdésben, 22 százalék mérsékelten optimista. Érdekesség, hogy mindössze 2 százalék nyilatkozott úgy, hogy teljes mértékben megbízhatónak találja a mesterséges intelligencia segítségével készített tartalmakat.

Eredményeink szerint az iparági eltérések elsősorban a szektoriális sajátosságokkal magyarázhatók: nem azért használják kismértékben az AI-t az iparban és az építőiparban, mert a cégvezetők attitűdjei eltérőek a többi szektorban tevékenykedő társaikétól, hanem maga a tevékenység természete szab gátat a terjedésnek.

A magyar gazdaságban kétsebességes AI-forradalom zajlik: míg a szolgáltató szektor már a gyorsítósávban halad, az ipar és az építőipar egyelőre a leállósávból figyeli az eseményeket. A GKI friss felmérése szerint a cégek közel fele (45 százalék) még semmilyen piaci hatást nem érez, a technológia iránti bizalom pedig általánosan alacsony, a vállalatok csupán 2 százaléka bízik meg teljesen az AI-ban. A szektorális szakadékot jelzi, hogy míg a szolgáltató cégek 22 százaléka már jelentős piaci átalakulásról számol be, az ipari és építőipari vállalatok közel 60 százaléka szerint az AI egyáltalán nem formálta át a piacukat. A lassabb adaptáció oka nem a vezetői elutasítás, hanem a tevékenységek természete, ami egyben rámutat a jövőbeli növekedés legnagyobb kihívásaira és lehetőségeire is.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!