A magyar szeszesital piac alakulásáról az üzleti évre vonatkozó piackutatási adatok alapján azt állapították meg, hogy a magyar adózott égetett szeszesital piac volumenben enyhén csökkent (0,7%), míg értékben 4,1%-kal növekedett. A fogyasztás értékben mindegyik szegmensben emelkedett, a prémium 4,1%; a minőségi 5,3%; míg a kommersz termékek piacán 2,9%-os volt a bővülés. A bolti kiskereskedelem erősen koncentrált, viszonylag kevés, de jelentős piaci súlyú szereplő fedi le a piac döntő részét. Az égetett szeszesitalok körében ez még inkább jellemző. A nagy kereskedelmi láncok súlya folyamatosan emelkedik, de ezen belül is a közepes alapterületű boltok (szupermarketek és diszkontok) növekednek a leggyorsabban, ahol az értékesíthető termékféleségek száma alacsonyabb a hipermarketekhez képest.
A pénzügyi beszámoló azt mondta, hogy a Társaság bruttó árbevétele 23 071 millió Ft volt, mely 6,9%-kal marad el az előző évitől. A
nettó értékesítés (jövedéki- és népegészségügyi termékadó nélküli árbevétel) 13 958 millió Ft volt, amely 2,3%-kal (323 millió Ft-tal) alacsonyabb a bázis időszaki árbevételnél. A kisebb árbevétel az értékesített Kalinka volumen jelentős csökkenésének tulajdonítható.
A belföldi értékesítés nettó árbevétele enyhén csökkent (436 millió Ft; 3,4%). A saját termelésű termékek nettó árbevétele a hazai piacon 704 millió Ft-tal (6,9%-kal) esett vissza (10 161 millió Ft-ról 9 458 millió Ft-ra). Ezen belül viszont a prémium termékek árbevétele jelentősen (9,4%-kal) növekedett. Az Unicum az átlagot meghaladóan bővült, továbbá a naptári év elején a gasztronómiában bevezetett Unicum Riserva szuperprémium keserű piaci fogadtatása is kedvező volt, a 9,4%-os növekedéshez 1,6 százalékponttal járult hozzá. A saját termelésű minőségi termékek árbevétele 35,6%-kal csökkent a bázis időszakhoz képest. Ez a korábbi jelentésekben jelzett 2016. év végi kiugró Kalinka vodka értékesítés következménye. Ugyanakkor a St. Hubertus árbevétele közel 20%-kal bővült.
A forgalmazott termékek nettó árbevétele 9,9%-kal nagyobb a bázisnál, melyen belül a Diageo portfolió árbevétele 11,3%-kal emelkedett, míg az egyéb forgalmazott termékek árbevétele 7%-kal növekedett.
A kedvező értékesítési adatokhoz egyaránt hozzájárult a volumen növekedése (Kalinka kivételével), illetve az értékesítési árak emelkedése.
Az export árbevétel 1 540 millió Ft, mely 7,9%-os növekedést jelent a bázis időszakhoz képest. Az Unicum export árbevétel 11,8%-kal növekedett, a portfolió többi részén a nettó árbevétel 5,2%-kal csökkent. A németországi árbevétel 33%-kal emelkedett, melyhez
hozzájárult, hogy a nyári időszakban polcokra kerülő promóciós kiszerelés már márciusban kiszállításra került a disztribútorhoz. Szintén árbevétel növekedést értünk el a duty free értékesítésen, valamint Olaszországban és Romániában is.
Az anyagköltségek és anyagjellegű ráfordítások stagnáltak (12 millió Ft csökkenés; 0,2%), mely enyhén elmarad a nettó árbevétel 2,3%-os visszaesésétől, így a bruttó fedezeti hányad 0,9 százalékponttal kisebb az egy évvel ezelőttinél (57,7% helyett 56,8%). A fentiek mögött elsősorban összetétel-változás áll; az alacsonyabb fedezetszintű forgalmazott termékek részaránya emelkedett, míg a saját termelésűeké kis mértékben csökkent.
A személyi jellegű ráfordítások 71 millió Ft-tal (2,7%-kal) nőttek. A növekedés döntő részét (72 millió Ft-ot) – az Igazgatóság által jóváhagyott – két heti extra jutalom fizetése tette ki a munkavállalóknak az előző évi sikeres gazdálkodás elismerésként. Emellett az üzleti év elején a Társaság 6,2%-os átlagos bérfejlesztést hajtott végre. A bérfejlesztés sávosan (4-9% közötti mértékben) történt, az alacsonyabb bérezési kategóriákban nagyobb arányú, míg a magasabbakban kisebb mértékű. Ugyanakkor jelentősen csökkentette a személyi jellegű ráfordításokat a szociális adó 5 százalékpontos csökkentése.
Az egyéb működési ráfordítások 15 millió Ft-tal (0,5%) csökkentek. Csökkent a TAO-s támogatások összege (76 millió Ft), valamint a korábbi években befizetett és ráfordításként elszámolt reklámadót idén vissza lehetett igényelni (52 millió Ft változás). Ugyanakkor
emelkedtek a szakértői díjak, az árfolyamveszteség, valamint a raktározási és az ehhez kapcsolódó szolgáltatások költségei. A saját termékekre fordított marketing kiadások emelkedtek (5,3%-kal), ugyanakkor ezt teljes egészében ellensúlyozta a forgalmazott
termékekre elszámolt marketing kiadások csökkenése.
Az egyéb működési bevételek 38 millió Ft-tal (5,1%-kal) csökkentek. Ebből 27 millió Ft az alacsonyabb marketing költségtérítésből származik. Tavaly 12 millió Ft árfolyamnyereség keletkezett az első három negyedévben, mely idén szintén hiányzik az egyéb működési
3
bevételekből, mivel az idén 25 millió Ft árfolyamveszteség került elszámolásra (ez utóbbi az egyéb működési ráfordítások soron jelenik meg).
Az adózás előtti eredmény a fentiek következtében 378 millió Ft-tal (12,8%-kal) csökkent (2 960 millió Ft-ról 2 582 millió Ft-ra). A Társaság a jelentős Kalinka vodka forgalom visszaesést nagyrészt kompenzálni tudta a többi márka árbevétel növekedésével, így a bruttó
fedezet csak kis mértékben marad el a tavalyitól (3,8%; 311 millió Ft). A számított adó (társasági-, iparűzési-, halasztott adó) 341 millió Ft-tal (47,4%-kal) csökkent, elsősorban a társasági adókulcs csökkenésének következtében, kisebb részben az alacsonyabb
adózás előtti eredménynek köszönhetően.
A Társaság adózott eredménye 2 204 millió Ft, mely 1,7%-kal alacsonyabb a bázisnál (2 241 millió Ft), azonban lényegesen magasabb a tervezettnél. Kilátások a 2018-2019-es üzleti évre A következő üzleti éves terv összeállításakor a belföldi fogyasztás további dinamikus (4% körüli) növekedéséből indultunk ki. Az árbevétel közel 10%-os emelkedésére számítunk, melyet a fogyasztás-növekedés mellett az áremelések és az új termékbevezetések fognak támogatni.
Az anyagköltségek enyhe emelkedésére számítunk, részben a beszerzési árak növekedése, részben a forint árfolyam gyengülése miatt.
Az országban érzékelhető szakképzett munkaerőhiány felfelé hajtja a bérszínvonalat, mellyel Társaságunknak is lépést kell tartania. Ezért összességében 8%-os bérfejlesztést hajtottunk végre az üzleti év elején, melyet tompítani fog a 2,5 százalékpontos járulékcsökkentés. Ugyanakkor az emelkedő bérszínvonal a vevőköltségeknél is érezhető. A szakmunkás bérminimum év eleji jelentős emelése (12,1%) komoly költségnövekedést okoz a vevőinknél, akik megpróbálják ennek egy részét a szállítókra hárítani.
A következő üzleti év az innovációk éve lesz cégünk életében. A gasztronómiában már bevezetett Unicum Riserva kiskereskedelemi forgalmazását is megkezdjük. Emellett a Fütyülős márkánk csomagolása is megújult, valamint piacra dobjuk a Kalumba fűszeres gint.
Ezek a fejlesztések jelentős marketing ráfordításokat igényelnek, továbbá Olasz- és Németországban TV kampánnyal fogjuk támogatni az Unicumot. Így várhatóan a saját márkáink marketing költsége több mint 20%-kal emelkedni fog. A fentiek miatt a tavalyi eredménytől elmaradó adózott eredmény (2 000 millió Ft) elérését céloztuk meg, amit az adókörnyezet változása még tovább ronthat.
További közgyűlési döntések: a Közgyűlés elfogadta a 2017-2018-as üzleti évről és a 2018-2019-es tervekről szóló beszámolót, az Igazgatóság, a Felügyelő Bizottság és a könyvvizsgáló jelentését. A tulajdonosi kör elismerését fejezte ki a menedzsmentnek és a Társaság összes munkatársának éves tevékenységéért. A Közgyűlés elfogadta az Igazgatóság javaslatát, így a Társaság 2 136 750 ezer Ft osztalékot fizet, mely a névértékre vetítve 105%-os osztalék-szintet jelent (1 050 Ft/részvény). Az osztalék részvényarányos kifizetése 2018. július 25-én kezdődik.
A Közgyűlés elfogadta Szakolczai Nándor úr igazgatósági taggá, valamint Pavel Reyes Lyubushkin úr (korábbi igazgatósági tag) felügyelő bizottsági taggá választását 2022. július 31-ig terjedő időtartamra. A Közgyűlés elfogadta Kalina Plamenova Tsanova kisasszony igazgatósági tag újraválasztását további 4 éves időtartamra. A Közgyűlés köszönetet mondott Renato Juric úrnak a Felügyelő Bizottság leköszönt tagjának a Társaság érdekében kifejtett munkájáért. A Közgyűlés a KPMG Hungária Kft.-t a Társaság könyvvizsgálójaként megválasztotta a 2020. augusztus 31-ig terjedő időtartamra.