Matolcsy György jegybankelnök fia, Ádám üzleti érzéke már több cégen keresztül is megmutatkozik. A Balaton Bútor Kft., a Glamorous Kft., az Origo kiadóját megvásárló Magyar Stratégiai Zrt., valamint maga az Origo is szárnyalt a tavalyi évben a beszámolók alapján. Minden esetben jelentősen növekedtek az árbevételek, tetemes nyereség termelődött, melyből összesen 270 milliós osztalékot is megengedhetett magának Matolcsy Ádám. De nézzük sorban!
Osztalékfizető cégek: Balaton Bútor és Magyar Stratégiai Zrt.
A Balaton Bútor Kft. 2017-ben félmilliárddal több árbevételt realizálhatott a korábbinál, majdnem 1,7 milliárd folyt be a kasszába. Ez a belföldi piacnak köszönhető, exportértékesítésből valamivel kevesebb 597 millióhoz jutottak. A kiegészítő melléklet szerint a Balaton Bútor legnagyobb piaca Nagy-Britannia, Németország és Svédország, de szállítottak az USÁ-ba és Ausztráliába is. A költségek növekedése azonban nem volt ilyen mértékű, így a 2016-os 266 ezer forint nyereség után 382 milliót sikerült elérnie, vagyis több mint 1400-szorosára sikerült növelni a nyereséget.
A pénznek azonban csak egy részét hagyta bent a cégben, 150 millió forintot osztalék formájában a tulajdonoshoz került.
A Magyar Stratégiai Zrt.-nél is sikerült több mint a duplájára növelni az árbevételt, 322 millió szerepel a beszámolóban, mivel a költségek változatlanul alacsonyan alakultak, ennek kétharmada meg is maradt tiszta nyereségként. A korábbi 120 millió forint után 267 milliót sikerült termelni, amiből 120 millió forintot vesz ki Matolcsy fia osztalékként.
Még a legkisebb sem okozott csalódást
Bár a számok alapján a Glamorous Kft. a legkisebb Matolcsy-cég, a siker itt is tetten érhető volt a beszámoló alapján. Az árbevétel a korábbi 76 millióról 190 millióra ugrott köszönhetően egy új üzletág bevezetésének, ami a költségeket is megnövelte. És mivel a korábbinál kicsit nagyobb, 10,4 milliós pénzügyi veszteséget realizáltak a Növekedési Hitel Bank által nyújtott beruházási hitel után fizetendő kamatnak köszönhetően, végeredményben mindössze néhány ezer forinttal maradt el a nyereség a 2016-ostól, 4,2 millió forintot mutattak ki.
Év végén egyébként még 351 milliós fejlesztési hitelt tartott nyilván a cég.
A friss hús és legnagyobb falat milliárdos nyereséget hozott
Tavaly nyáron jelentette be Matolcsy Ádám, hogy az eddigi munkája eredményéből a Magyar Stratégiai Zrt.-vel megvette az Origót kiadó New Wave Media Group Zrt.-t. Az árbevétel a korábbi 5,6 milliárdról 5,9 milliárdra nőtt, amin belül az export árbevétel közel 40 százalékkal 745 millióra csökkent. A legfőbb piaca a lapnak Szlovákia (450 milliós bevétel), de nagyobb összegre tettek szert Írországból (94 millió), Németországból (45 millió) és Lengyelországból (44 millió).
A kiegészítő mellékletből még az is kiderül, hogy a bevétel döntő része reklámbevétel, 4,6 milliárd, TV- és rádióműsor szolgáltatásból 931 millió folyt be, reklámügynöki tevékenységből 59, tanácsadásból pedig 20 millióra tettek szert.
Ezzel párhuzamosan bár nőttek az anyagjellegű ráfordítások, azt a költségoldalon ellensúlyozni tudta, hogy a létszámcsökkenésből fakadóan kevesebb lett a személyi jellegű ráfordítás is (kicsivel több mint 1 milliárd forint). Végeredményben a 26 millió forintnyi adó elszámolása után 902 milliós nyereséget mutattak ki a cégnél, ami majdnem duplája a 2016-os félmilliárdnak. Osztalékfizetésről azonban nem döntöttek.