4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Miként lehet szabotálni egy mellékvonalat úgy, hogy szakértői vizsgálattal igazoltan nem a pálya leromlott állapota tehet a fárasztó zötykölődésről, és még az állomásépületek – példaértékű – felújítására is jutott forrás a közelmúltban?

„Kamu lassújelnek azokat a vasúti sebességkorlátozásokat nevezzük, amelyeket a MÁV a saját szabályainak semmibevételével, valódi indok nélkül vezet be. Ilyenek különösen a regionális vasúthálózaton találhatók. E korlátozások célja a vasúti szolgáltatás akadályozása, amellyel vagy irreális mértékű beruházási forrásokat, vagy az adott vasútvonalak megszüntetését akarják a Kormányból kizsarolni. A MÁV üzemeltetési szervezetének mindkét megoldás megfelel, hiszen bármelyikkel el tudják érni, hogy munkaidőben továbbra se kelljen dolgozni” – így magyarázza külön aloldalon a „kamu lassújel” fogalmát a Magyar Közlekedési Klub nevű civil szervezet — veti fel a témát az Átlátszó.

Néha nem a síneken múlik?
Néha nem a síneken múlik?
Fotó: Mfor/Mester Nándor

Pápa-Csorna

A 14-es, Pápa-Csorna mellékvonal története azért tanulságos, mert nem a pénz hiányzik, hanem az akarat arra, hogy meglévő infrastruktúrán megfelelő közszolgáltatás nyújtson az állami tulajdonú vasúttársaság, olyat, amely megfelel a kormány által hangoztatott vidékközpontú társadalompolitikának. Mivel jelenleg épp az ellenkezője történik — számol be róla az oknyomozó portál.

A MÁV 14-es vonala még a XIX. század végén épült meg, eleinte főként a környék nagybirtokain termelt áru szállítása volt a feladata, a XX. század második felében viszont a diákok és az ingázók kerültek túlsúlyba, hiszen Csornán átszállási lehetőség van Győr, Sopron, Szombathely és Hegyeshalom irányába is.

2007-ben a 14-es, Pápa-Csorna vasútvonal is áldozatául esett a Gyurcsány-kormány alatti vonalbezárásoknak – még az is felmerült, hogy a Csornát elkerülő autóút kedvéért el is bontják –, annak ellenére, hogy azt alig tíz éve újították fel, és annak ellenére, hogy a buszos pótlást sem lehetett értelmes keretek között megoldani. A párhuzamos közút hiányában a buszok hosszabb idő alatt és drágábban, 64 kilométeres kerülővel tudták megoldani a települések végigjárását, miközben az egész vasútvonal mindössze 37 km hosszú.

A buszjárat kihasználtsága lényegében alulmúlta a vonatokét, ezért – magyarosan – azt is megritkították.

Figyelembe véve, hogy napi egy pár járatra ritkították, akár azt is mondhatnánk, hogy megszüntették azt, elvágva ezzel az egész környéket a közeli városok kínálta iskoláktól és munkalehetőségektől.

„Nem létező” lassújel

A happy end azonban elmaradt, a vonalon ugyanis 2012-ben – Völner Pál államtitkársága idején – napi 10-ről 2-re ritkították a járatok számát irányonként, amivel eltűnt az utasok 90 százaléka. Mire 2022-ben – összefüggésben azzal, hogy közben valóban példaértékű módon felújították a Szany-Rábaszentandrás vasútállomást – visszasűrítették a járatok számát, addigra már 3 éve olyan indokolatlan sebességkorlátozások voltak érvényben, amelyek felkeltik a szabotázs gyanúját. Ráadásul 2022 őszén még tovább rontottak a helyzeten.

Túlzás nélkül állítható, hogy hiába nyitották újra a 14-es vonalat, ami most zajlik, az az utasok elüldözése, amely később hivatkozási alap lehet a vonal újbóli bezárására.

Jelenleg a 14-es nagyjából 80 százalékán van érvényben sebességkorlátozás, ezek 90 százaléka a Magyar Közlekedési Klub birtokába került igazságügyi szakértői vizsgálat és annak melléklete szerint indokolatlan vagy erősen eltúlzott. Sőt – ahogy Feld Márton, a szervezet elnökségi tagja, aki évek óta követi a vonal sorsát – megmutatta nekünk a helyszínen: olyan lassújel is ki van helyezve, amely a MÁV nyilvántartása szerint sem létezik.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!