A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) weboldalán elérhető dokumentum szerint a Normbenz Magyarország Kft. megvette a MOL Kiskereskedelmi Ingatlan Kft.-től az M1 autópálya zsámbéki pihenőnél található két üzemanyagtöltő állomást. Az adásvételt a GVH még vizsgálja, de a hivatal csak abban az esetben tiltja meg az összefonódást, ha az - különösen gazdasági erőfölény létrehozása vagy megerősítése következményeként - jelentős mértékben csökkenti a versenyt az érintett piacon.
Ez nem valószínű, hiszen a két töltőállomás nem befolyásolja a versenyt a magyar piacon, de nem túl gyakran fordul elő Magyarországon, hogy riválisok egymásnak adják el a benzinkútjaikat, főleg nem autópályánál, ahol küztudottan drágábban lehet benzint vásárolni, mint lakott területen. A Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) itt található adatai szerint Magyarországon közel 2000 benzinkút működik, ezek fele pedig a négy legnagyobb piaci szereplőhöz tartozik. A MOL a MÁSZ adatai szerint közel 500 kúttal messze piacvezető, az OMV és a Shell közel 200-200 állomással várja az autósokat, a most bevásároló Normbenz pedig mintegy 80 kúttal a negyedik.
Negyedik pozícióját főleg annak köszönheti, hogy 2014-ben megvett 75 Lukoil benzinkutat, amikor az orosz társaság az egész régióból kivonult az Oroszország elleni szankciók miatt (a szlovák kutak is a Normbenz-hez kerültek). A MOL is bevásárolt, a csehországi hálózatot szerezte meg. A Lukoil Magyarország Kft. a magyarországi üzemanyag-kiskereskedelmi piac ötödik legnagyobb szereplője volt a kivonuláskor (a márka megmaradt). A társaság 2003-ban jelent meg Magyarországon, növekedése részeként 2008-ban megvásárolta a Jet-kúthálózatot. Részben romániai és bulgáriai finomítóiból érkezett áruval látta el a hazai piacot.
Nem a mostani azonban az első eset, amikor az addigi MOL állomások Lukoil-kutakká alakulnak át, miután a Normbenz Magyarország Kft. tulajdonába kerülnek. A cég még 2018-ban jelentette be, hogy az M7-es autópálya mellett, Tárnoknál található két egység is az ő hálózatuk része lett.
Ciprusi háttér
A Normbenz tulajdonosa a Norm Benzinkút Kft.-én keresztül a Normeston Group Cyprus Limited (NGC) nevű, Cipruson bejegyzett társaság. A GVH pedig még 2016-ban engedélyezte, hogy a CEE Holding Group Limited és az Olympic International Holdings Limited közös, közvetlen irányítást szerezzen a Lukoil töltőállomásokat üzemeltető ciprusi társaság felett.
A sajtó Fazakas Imre érdekeltségeként említette akkor a vevőt. Fazakas korábbi pályafutása döntően orosz üzletekhez kötődik az origo.hu 2014-es cikke szerint, tanulmányait Lvovban végezte, később a Videoton moszkvai kereskedelmi központjának igazgatója lett. A videotonos évek után a Gazprom-leány Panrusgáz vezérigazgatója lett, onnan pedig a Jukosz olajvállalat regionális vezetői posztjára került. 1996 és 2003 között pedig felügyelőbizottsági tag volt a Kafijat Kft.-ben, amely az orosz Rahimkulov családé.
A Norm Benzinkút Kft. ügyvezetője pedig Geszti László, aki 2011-től 2013-ig volt a Magyar Posta vezérigazgatója, de 1999-től a MOL-csoportnál töltött be felsővezetői pozíciókat, többek között 2003-tól négy évig a horvát INA gazdasági vezérigazgató-helyettese, 2007-től a MOL csoportszintű Lakossági Szolgáltatások Divíziójának ügyvezető igazgatója, majd 2009-től az INA igazgatóságának elnöke. A Normbenz Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója pedig Horváth-Dori Jenő, aki szintén a Mol-csoporttól érkezett a Normbenzhez.
A Normbenz Magyarország Kft. remekül is muzsikál, hiszen a 2016-os 73,1 milliárd forintos forgalmat 2019-ben sikerült 91,1 milliárd forintra feltornászni. A profit pedig közel 680 millió forint lett. A 2019-es remek teljesítmény vélhetően annak is köszönhető, hogy a MÁSZ tagjai összesen mintegy 3,9 milliárd liter üzemanyagot adtak el, ami 2018-hoz képest 5,3 százalékos növekedést jelent.
Ez 2020-ban a koronavírus-járvány miatt vélhetően kevesebb lesz valamivel: tavaly márciusig 890 millió litert adtak el, ami 1 százalékos növekedés volt 2019 első negyedévéhez képest. Márciusban azonban kezdődött a kijárási tilalom, ami az eladott mennyiségen is jól látszik: szeptember végére 2,7 milliárd liter fogyott, ami már 7,5 százalékos visszaesést jelent.
A MOL-t persze nem kell félteni, így is marad elég benzinkútja a Hernádi Zsolt által vezetett olajcégnek.
A MOL Nyrt több mint 400 töltőállomással rendelkezik Magyarországon, melyek üzemeltetését a MOL-lal szerződött partnerek saját vállalkozásban végzik. A töltőállomások üzemeltetése pályázat útján nyerhető el, melyre vállalkozó szellemű, kereskedelmi vagy vendéglátóipari tapasztalattal rendelkező személyek jelentkezését várjuk.
- olvasható a cég oldalán. Most éppen a román határhoz közeli Kövegy településen épülő töltőállomás üzemeltetésére írtak ki pályázatot.
A Mol-csoport volt már jobb állapotban, de az újrabeszerzési árakkal becsült „tiszta” EBITDA-ja - azaz az adó- és kamatfizetés, valamint értékcsökkenési leírás előtti eredménye - a gazdasági és járványügyi krízis ellenére jelentős javulást mutatott a második negyedévi mélyponthoz képest. A harmadik negyedévben 610 millió dollárt ért el, ami csupán 12 százalékkal alacsonyabb a tavalyi év azonos időszakához képest - közölte a cég novemberben.
Nem csak eladni, hanem venni is szokott a MOL. Például még a Népszabadság információ szerint 25 milliárd forintért szerezte meg az Agip 173 hazai benzinkútját 2016-ban, amivel a hazai piac mintegy negyedét tarthatja a kezében. Még 2018-ban pedig öt üzemanyagtöltő állomást vásárolt a Mobil Petrol Kft.-től.
Utóbbi cég szintén a MÁSZ tagja és dinamikusan fejlődik: 2019-ben már 20,1 milliárd forintos forgalma volt az M.Petrol Kft.-nek, ami 556 millió forint profithoz volt elég. Ezt annak is köszönhetik, hogy már 46 helyen lehet náluk tankolni. Legutóbb Hévíz határában és Dunaföldváron nyitottak.