Marketingszakértők szerint ezek a számok egyértelműen a koronavírus-járvány miatt bekövetkezett változásoknak tudhatók be. A növekedés motorját az úgynevezett átterelődés biztosítja; a vásárlók nagyobb arányban választják a biztonságosabb „plázamentes” online vásárlást, vagyis az idei évben rengeteg költés terelődött át a hagyományos boltokból az online térbe. Ez a magyarázata annak, hogy az e-kereskedelem annak ellenére dinamikus fejlődést képes mutatni, hogy a teljes kiskereskedelem jó esetben csak nullára hozza az évet.
A Black Friday sem hozott lassulást
Noha az előzetes várakozások arról szóltak, hogy a harmadik negyedév relatív visszafogott 19%-os növekedését követően a kereskedelmi főszezon további lassulást hoz, egyelőre úgy tűnik, nem ez történik az utolsó negyedévben… A legnagyobb webáruházak komoly növekedésről számoltak be, persze ebből nehéz lenne kiindulni – fogalmaz a megkérdezett marketingszakértő.
Az Extreme Digital és az eMAG egyesített erőforrásai kiválóan szolgálják a vállalat szolgáltatásfejlesztését. Magyarország két vezető e-kereskedelmi márkája Easybox néven országos csomagautomata-hálózat létesítését kezdte meg. Idén év végéig Budapesten száz helyszínen létesülnek automaták, a jövő év végére azonban tervei szerint az ország legnagyobb, ötszáz helyszínen működő csomagautomata-hálózatát működteti majd az eMAG és az Extreme Digital.
A fúzió jó szolgálatot tehet minden e-kereskedőnek
A tavalyi évben a német Real.de, a francia CDiscount, az olasz ePrice és a román eMAG jelentette be, hogy közös platformot épít a piacok védelme érdekében. Emellett a kormányzatok is kiveszik a részüket a piac védelmében; korábban Franciaországban, illetve Olaszországban röppent fel a hír, miszerint webadó kivetését tervezik a globális szereplők térnyerésével szemben. Hasonló célokat szolgálhat Magyarországon az Extreme Digital és az eMAG jelenléte; részesedésükből adódóan a magyar piac túlzottan kicsi és túlzottan lefedett lehet az Amazon, az eBay, az Alibaba és más óriások számára.
Csökken az e-kereskedelem DIY-jellege
Csökken, de még mindig meghatározó… A hazai webáruházak túlnyomó többsége „egyszemélyes” kereskedelmi vállalkozás. Ilyen esetben a tulajdonos egyszemélyben üzleti vezető, beszerző, marketinges, sőt, sok esetben jogász is – legalábbis próbál az lenni.
A kedvező gazdasági környezetnek és a fejlődő szektornak köszönhetően egyre több webáruház képes továbblépni; ezzel stabilabb működést képesek biztosítani, illetve munkahelyeket képesek teremteni. Szerencsére ingyenes szolgáltatások és eszközök egész sora segíti a munkájukat; a Google bárki számára elérhető professzionális analitikai eszközöket biztosít, rengeteg online tudásanyag érhető el, ingyenes ár-összehasonlító oldal is létezik magyar nyelven…
A marketingszakértő szerint az e-kereskedelem tanulható; kellő szorgalom és rátermettség birtokában bárki előtt adott a lehetőség, hogy profitábilis webáruházat építsen.