4p

„Földhözragadt vagyok, csak nem ehhez a Földhöz” – ez csak egyike sokat ismételt mondásainak. Karl Lagerfeld halálával korunk egyik legjelentősebb tervezője távozott, és ez magával hozta azt is, hogy óhatatlanul el kell azon gondolkozni, hogy milyen jövő előtt áll most a Chanel.
 

Christian Dior, Yves Saint Laurent és Coco Chanel mindig is a francia divat örök nagyjaiként lesznek számontartva, hozzájuk csatlakozik most a halhatatlanok közt a német Lagerfeld. A márka megálmodása, a kis fekete ruha, a fekete kosztüm, az ikonikus logó, mind Coco Chanelhez köthetőek, ám az, hogy a Chanel egy nemzetközi szinten elismert, komoly divatház lett, annak a Karl Lagerfeldnek köszönhető, aki több mint 35 éven keresztül volt a márka kreatív igazgatója és főtervezője.

A Chanel tulajdonosai, Alain és Gérard Wertheimer vagyonukat nagyban köszönhetik Lagerfeld munkamániájának és újító szellemének, ugyanis mikor Lagerfeld átvette az irányítást, a márka tradicionális fekete kosztümjei jellemzően a középkorú nőket vonzották csak, ami erősen limitált piacot jelentett. A tervező vékonyabbá, testhezállóbbá, és divatosabbá formálta a francia klasszikus kicsit beporosodott darabjait, mindezt félelmetes sebességgel – pályája csúcsán évente 14 kollekciót tervezett, a couture daraboktól egészen az utcán hordható darabokig. Mint mondta:

„Tervezni olyan, mint lélegezni, és ha nem lélegzek, bajban vagyok.”

Az extravagáns és méregdrága divatbemutatók, amikről a Chanel elhíresült, egy jól megtervezett stratégia részei voltak. Elég csak arra rakétakilövésre gondolni, amit egy csapat modellel körülvéve szimuláltak, vagy mikor egy áruházat feltöltöttek „Chanel” mosóporral, ketchuppal, és tésztával – ezek szokatlansága olyan visszhangot keltett, ami nagyban segített a divatháznak abban, hogy ne csak a ruháit, hanem a kiegészítőit is jól el tudja adni, legyen szó akár a parfümökről, a táskákról, vagy éppen a napszemüvegekről.

Egy milliárdos üzlet

Azt tehát nehezen lehet vitatni, hogy a Chanel a világ egyik legfontosabb divatmárkája, de a vállalat más szempontból is úttörő volt – a cég marketingesei egyik elsőként ismerték fel azt, hogy mennyire fontos megvédeni a saját márkanevüket, így a vállalat jóval előbb perelt a szellemi tulajdonjog megsértéséért, mint bármelyik versenytárs, megtartva ezzel a Chanel exkluzivitását - írja az Economist.

A márkát körül lengő luxusérzést növelte az is, hogy közel 110 éves története alatt először a 2017-es év eredményeit tették közzé, amik ráadásul nem is sikerültek rosszul, az adózás előtti eredmény 9,6 milliárd dollár volt, összehasonlításképpen ugyanebből az időszakból a Louis Vuitton 9,9 milliárdot, míg a Gucci 7,1 milliárdot jelentett.

A márkáért már korábban bejelentkezett Bernard Arnault, a Moët Hennessy Louis Vuitton cégcsoport feje, amely a maga 49 milliárdos éves eredményével a divatipar legnagyobb szereplője, a hírek szerint évek óta szeretnék hozzáadni a Chanelt a portfóliójukhoz, amiben egyébként olyan márkák szerepelnek, mint például a Louis Vuitton, a Kenzo, a Dior, Givenchy vagy a Bulgari. A Chanel pénzügyi igazgatója tavaly viszont kijelentette, hogy a márka nem eladó, és tőzsdére sem kívánnak menni.

Mit jelent Lagerfeld halála a cégnek?

Az továbbra sem valószínű, hogy az LVMH eléri a célját, és a Chanel egy lesz a luxusmárka-birodalom gyűjteményében. Karl Lagerfeld utódja már megvan, székébe az a Virginie Viard ül be, aki közel 30 éve dolgozott a német mesterrel, és közeli bizalmasának számított. Az eredmények közzététele jelentheti azt, hogy a korábbi kijelentések ellenére mégis gondolkoznak azon, hogy a céget tőzsdére vigyék, márpedig az biztos, hogy a francia divatház Karl Lagerfeld nélkül egyelőre a befektetők szemében is kevesebbet ér.  Az 56 éves tervezőnő most amellett, hogy óriási lehetőséget kapott, komoly nyomás alá is került, mivel Lagerfeld halálával a Chanelnek új irányt kell keresni.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!