8p

Az Országos Fiatal Vállalkozói Díjat idén Virág Viktor, a MADS alapítója kapta. A vállalkozás egyebek mellett a diákok, nyugdíjasok kiközvetítésével foglalkozik. Az alapító szerint lényeges különbség van az Y és a Z generáció között, amire jó, ha odafigyelnek a munkáltatók, mert a fiatalabbakat nehéz pusztán a jó kereset ígéretével a céghez kötni. Portálunknak arról is beszélt, hogy milyen kihívásokat jelent a cégvilágnak a küszönön álló tulajdonosi generációváltás.

Mennyi céges ügyfelük van, és mennyi diák jut munkalehetőséghez a MADS-en keresztül?

Idén az első 3 negyedévben közel 300 állandó vagy időszakos megrendelőnk részére biztosítottunk országosan diákmunkaerőt (MADS – Márton Áron Iskolaszövetkezet), kölcsönöztünk vagy közvetítettünk főállású munkaerőt (MADS WORK Kft.) és szerveztünk öregségi nyugdíjban részesülőket munkavégzésre (MADS-GOLD Nyugdíjas Szövetkezet). Mivel megrendelőink egy része több telephellyel is rendelkezik, mint például a gyorséttermi láncok, ruhaboltok, kereskedelmi egységek, így a helyszínek száma, ahol diákjaink vagy kölcsönzött munkavállalóink munkát vállalhatnak, megközelíti a 600-at.

Virág Viktor, a MADS alapítója
Virág Viktor, a MADS alapítója

Az említett időszakban összesen 3700 diáknak tudtunk olyan munkalehetőség biztosítani, mely a pénzkeresés mellett a szakmai fejlődésüket is elősegítette. Havonta ez 1500 – 1700 diákot jelent.

Mely ismertebb magyarországi foglalkoztatókkal állnak kapcsolatban, illetve jellemzően milyen iparágakban, ágazatokban van igény diákmunkásokra?

Portfóliónkban megtalálhatóak a gyorséttermi láncok: Burger King, Bellozzo, KFC, Pizza Hut, FOOD Universum, StarBuck, valamint az SSC szektor több képviselője: ESAB, EATON Hungary, CIELO, KLM. Vagy például a hirdetési portálok, mint a Jófogás, Használtautó.

A gyártó, termelő cégek közül a FESTO-AM, AGC Glass Hungary, Orion, Sony is partnerünk. De vannak állami intézmények is, mint az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezési Intézet, Magyar Követeléskezelő Zrt. A raktározással, kereskedelemmel foglalkozó megrendelőink között van az UNIX Autó, Manna ABC, Charles Vögele.

Mint látszik, a termelő és a szolgáltató ipar minden ágazata nyitott a diákmunkások fogadására főleg az utóbbi 1-2 évben vált ez egyértelművé.

Miből származik a MADS bevétele, hogyan állapítják meg a szolgáltatás díját, lesz-e ebben változás 2019-ben?

A MADS csoport bevételei három részből tevődnek össze: a diákmunka szolgáltatásából, munkaerő-kölcsönzésből és munkaerő-közvetítésből, valamint nyugdíjasok foglalkoztatásából. Szolgáltatási díjaink megállapítását minden esetben egy ügyfélfelmérés előzi meg, ahol olyan fontos kérdésekre keressük a választ, mint a munkakör, az elvégzendő feladatok bonyolultsága, a toborzás kiválasztás összetettsége, szervezői munkaigény. Valamint figyelembe kell vennünk a hatályos jogszabályokat, például a minimális szolgáltatási díjra vonatkozókat.

A diákok és a nyugdíjasok bruttó órabérét a megrendelővel közösen alakítjuk ki. Igyekszünk a piaci középnek megfelelő órabért ajánlani, amit általában a megrendelőink el is fogadnak. A kölcsönzött munkavállalók esetében ugyanazt a juttatási csomagot biztosítjuk a kölcsönzöttek részére, mint amit a kölcsönbe vevő a saját állományban lévő, azonos munkakört betöltő alkalmazottai részére biztosít. Megrendelőink részére két elszámolás módszer közötti választási lehetőséget biztosítunk: a fix szolgáltatási díjat és a szolgáltatási szorzót. Mindkettőre adunk ajánlatot; a megrendelő döntheti el, hogy melyiket szeretné alkalmazni.

A munkaerő-közvetítést sikerdíj ellenében vállaljuk, melynek összege csak abban az esetben illet meg minket, ha az általunk kiválasztott jelölt elfogadja megrendelőnk ajánlatát és aláírja a munkaszerződést. Sikerdíjunk az éves bruttó bér meghatározott százaléka, attól függően, hogy mennyire bonyolult a keresési, kiválasztási folyamat, kér-e a megrendelő cseregaranciát stb.

A díjak kalkulálási módszerén nem tervezünk változtatni 2019-ben sem, de a minimálbér, garantált bérminimum és egyéb jogszabályi változások miatt több szerződésünket újra kell tárgyalnunk a következő évre.

 

Milyen visszajelzések érkeznek a cégektől, mennyire felelnek meg a követelményeknek, elvárásoknak a diákmunkások? Milyen előnyei vannak a diákmunkásnak egy több évtizede a munkaerőpiacon jelen lévővel szemben, illetve milyen hátrányai?

Megrendelőink túlnyomó többsége maximálisan meg van elégedve az általunk biztosított diákokkal. Igyekszünk a kiválasztási folyamatainkat úgy kialakítani, hogy azokat a diákokat tudjuk kiválasztani, akik a leginkább megfelelnek a megrendelői elvárásoknak, beillenek abba a munkacsoportba, ahol személyes közreműködésüket teljesítik majd, valamint felmérjük a diákok igényeit is a számukra legmegfelelőbb munkahellyel, munkakörnyezettel kapcsolatban. Ha a két elképzelés találkozik, akkor közvetítjük ki a jelöltet az adott pozícióra. A diákokkal szemben támasztott elvárások, követelmények megrendelőnként és pozíciónként eltérőek, ezeket minden esetben felmérjük, a kereséseket ennek megfelelően végezzük.

A fiatalokban van egy hatalmas lendület és bizonyítási vágy. A Z generáció tagjai teljesen más szemléletmódot tudnak egy cég életében képviselni. Másképpen látnak és máshogy állnak hozzá egyes munkafolyamatokhoz. Digitális bennszülöttként könnyedén oldanak meg olyan adminisztratív feladatokat, melyeket az X generáció tagjai nehezebben. Úgy tapasztaljuk, hogy A Z generáció tagjai kevésbé lojálisak egy adott vállalathoz, mint az Y vagy az X képviselői, kivéve, ha a feladatkörűk élményalapú és hozzájárul szakmai fejlődésükhöz. Nem akarnak életre szólóan elköteleződni egy adott munkahelyen.

Összehasonlítva a tíz évvel ezelőtti tagokkal, milyen képességbeli, motivációs különbségek lát a mostaniakkal összevetve?

Tíz évvel korábban a diákok fő motivációja a pénzkereseti lehetőség volt. Picit háttérbe szorult a karrier lehetősége és az önfejlesztés. Az elmúlt években ez megváltozott. A mai fiatalok szeretnék megvalósítani önmagukat, fontos számukra, hogy tanuljanak, fejlődjenek szakmailag, élmény legyen számukra a munkafolyamat, amit elvégeznek. A pénz is fontos számukra, de hajlandóak kompromisszumra, ha az előző feltételek maximálisan teljesülnek.

Milyen esélyekkel lépnek be a rendes munkaerőpiacra a diákmunkások, jelent-e előnyt a számukra a MADS segítségével szerzett tapasztalat?

Úgy gondoljuk, mindenképpen előnyükre szolgál, ha diákéveikben kipróbálják magukat a munkaerőpiacon. Azt ajánljuk diákjainknak, hogy minél több munkakörben szerezzenek tapasztalatot. Előszeretettel ajánljuk számukra a gyorséttermeket, hiszen egyes kutatások szerint különböző kompetenciájukat fejleszthetik egy ilyen munkakörben.

Mindenképp előnnyel indulnak azok a diákok, akik vállaltak munkát diákéveik alatt, azokhoz képest, akik nem. Egyrészről az önéletrajzukba bele tudják írni milyen munkatapasztalattal rendelkeznek, ott milyen kompetenciájukat sikerült fejleszteniük. Ami nagyon szimpatikus egy kiválasztást végző HR-es számára és biztosan előnyben fogja részesíteni az ilyen önéletrajzot azokkal szemben, amelyekben nem tudott munkatapasztalatot feltüntetni a jelölt. Ezen felül a diákmunkában részt vevő idejekorán megtanulja, mi az, hogy céges kultúra, mit jelent időben érkezni, feladatokat határidőre elvégezni, delegálni és számon kérni.

Küldetésük a cégutódlás, generációváltás menedzselése is, itt milyen tapasztalatokat szereztek, mennyire kiforrott gyakorlata van Magyarországon a generációválásnak a cégvezetésben, tulajdonlásban?

A magyarországi cégek túlnyomó többségét az X generáció tagjai tulajdonolják és vezetik. Ők alkotják a gazdaság gerincét, de sajnos hamarosan komoly kihívással kerülnek szembe: kiöregednek, és át kell adniuk a cégeik vezetését.

Sok esetben ez családon belül nem kivitelezhető. Úgy gondoljuk, Magyarországon ennek nincs hagyománya, mivel az első igazi vállalkozások a rendszerváltás után jelentek meg. A generációváltás küszöbén állunk.

 

Küldetésünknek tekintjük, hogy azoknak a vállalkozásoknak segítsünk, akiknek az utódlása nem biztosított. Itt a MADS-nek olyan szerepe lehet, hogy felkutatja azokat a fiatal tehetségeket, akik erre nyitottak és megvan bennünk az a plusz, ami a vállalkozóvá váláshoz elengedhetetlen. Terveink szerint ezen fiataloknak biztosítunk egy olyan szakmai programot az adott vállalkozásnál, aminek a végén, ha jól veszi az akadályokat, cégvezetők lehetnek.

 

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!