4p
-

A piacvezető webáruházak már javában készülnek a black friday akcióra, az idei kampány azonban érdekes fordulatokat hozhat. Sokan úgy vélik, hogy az évvégi vásárlási láz akár két héttel korábban megkezdődhet és kisebb intenzitással zajlik majd.

A fenti vélemény alapját az Egyesült Államokban működő Coresight Research tanácsadó cég tanulmánya szolgáltatja. A járványhelyzet első heteiben a logisztikai szektort jelentős terhelés érte, így a kiszállítási idők jelentősen nőttek, ráadásul az online szektor beszerzési nehézségekkel szembesült. Ez a jelenség azonban nem USA-specifikus, hiszen hasonlóképpen zajlott le Európában, illetve Magyarországon is – fogalmaz a megkérdezett marketingszakértő.

A járvány kirobbanása felkészületlenül érte a gazdaság minden ágazatát, beleértve a logisztikai szolgáltatókat is. A hazai szereplők hatalmas erőfeszítések árán állták a sarat, ami részben annak volt köszönhető, hogy a munkaerőhiánnyal küzdő ágazatba nagyszámban érkeztek új munkavállalók, akik azonnali segítséget nyújtottak.

Habár a beszerzési problémák a hazai e-kereskedelemben is jelen voltak, némi csúszások árán a kiszállítások zavartalanul folytak.

Mindezek ellenére a rutinos online vásárlók idén korábban megkezdhetik a karácsonyi ajándékok beszerzését, akár már a fekete péntek napján. A korábbi években a rutinos vásárlók a fekete pénteken elsősorban „jó vételt” kerestek maguknak, a karácsonyi ajándékok beszerzését pedig a decemberi leárazás kampányok idejére hagyták. Idén némileg változhat a trend; sok online vásárló már novemberben gondoskodhat az ajándékokról, így mentesülve annak kockázata alól, hogy az extrém terhelés miatt nem érkezik meg a rendelése.

E-kereskedelmi szakértők szerint nem feledkezhetünk meg arról, hogy a járványhelyzet, az általános gazdasági recesszió és a kiürülő családi kasszák egészen biztosan visszafogják az évvégi kiskereskedelmi költéseket. Ugyanakkor azt is látni kell, hogy napjainkban is jelentős az úgynevezett átterelődés, vagyis sok vásárló a hagyományos offline boltok helyett a webáruházak mellett dönt egy-egy termék beszerzése során.

Az utolsó negyedévben várható átterelődés mértéke nagyban függ a vírushelyzet alakulásától, illetve az arra adott kormányzati intézkedésektől, az otthoni munkavégzés mértékétől és az általános lakossági viselkedéstől. Elsősorban az online szektor előtörésének tudatában a nagyobb szereplők jellemzően a tavalyi volumenek ismétlődését várják; a visszaesésre valószínűleg márciusig kell várni, amikor a magas bázis túlteljesítése lehetetlen feladatot ró sok szereplő számára.

Az e-kereskedelem egészét tekintve mentőövként szolgálhat az úgynevezett FMCG szektor, amely a napi fogyasztási cikkeket foglalja magába. Az élelmiszerek, a szépségápolási készítmények, a tisztítószerek és a különböző higiéniás készítmények piaca hatalmas növekedésben van. Ráadásul a legnagyobb FMCG-szereplőnek számító áruházláncok országos kiszállítás bevezetésén dolgoznak. A Tesco kötelezettséget vállalt, hogy 407 millió forint értékben szolgáltatás-bővülést jelentő vállalásokat tesz, aminek köszönhetően futárszolgálatos webáruházként az egész ország területén végezhet kiszállítást.

Sőt, olyan szereplők is részt követelnek maguknak a tortából, akik jellemzően nem FMCG-szereplők; az eMAG elindította a Szupermarket szolgáltatását, ahol alapvető élelmiszereket, tésztákat, alkoholmentes italokat, édességeket, tisztítószereket és szépségápolási készítményeket vásárolhatunk. Az értékesített volumenek gyors növekedésével az FMCG szektor meghatározó része lehet a teljes hazai e-kereskedelemnek. Ezt bizonyítja, hogy a GKI Digital által közölt 2018-as toplistán a Tesco a legjobb tízbe kerülhetett.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!