A fenti vélemény alapját az Egyesült Államokban működő Coresight Research tanácsadó cég tanulmánya szolgáltatja. A járványhelyzet első heteiben a logisztikai szektort jelentős terhelés érte, így a kiszállítási idők jelentősen nőttek, ráadásul az online szektor beszerzési nehézségekkel szembesült. Ez a jelenség azonban nem USA-specifikus, hiszen hasonlóképpen zajlott le Európában, illetve Magyarországon is – fogalmaz a megkérdezett marketingszakértő.
A járvány kirobbanása felkészületlenül érte a gazdaság minden ágazatát, beleértve a logisztikai szolgáltatókat is. A hazai szereplők hatalmas erőfeszítések árán állták a sarat, ami részben annak volt köszönhető, hogy a munkaerőhiánnyal küzdő ágazatba nagyszámban érkeztek új munkavállalók, akik azonnali segítséget nyújtottak.
Habár a beszerzési problémák a hazai e-kereskedelemben is jelen voltak, némi csúszások árán a kiszállítások zavartalanul folytak.
Mindezek ellenére a rutinos online vásárlók idén korábban megkezdhetik a karácsonyi ajándékok beszerzését, akár már a fekete péntek napján. A korábbi években a rutinos vásárlók a fekete pénteken elsősorban „jó vételt” kerestek maguknak, a karácsonyi ajándékok beszerzését pedig a decemberi leárazás kampányok idejére hagyták. Idén némileg változhat a trend; sok online vásárló már novemberben gondoskodhat az ajándékokról, így mentesülve annak kockázata alól, hogy az extrém terhelés miatt nem érkezik meg a rendelése.
E-kereskedelmi szakértők szerint nem feledkezhetünk meg arról, hogy a járványhelyzet, az általános gazdasági recesszió és a kiürülő családi kasszák egészen biztosan visszafogják az évvégi kiskereskedelmi költéseket. Ugyanakkor azt is látni kell, hogy napjainkban is jelentős az úgynevezett átterelődés, vagyis sok vásárló a hagyományos offline boltok helyett a webáruházak mellett dönt egy-egy termék beszerzése során.
Az utolsó negyedévben várható átterelődés mértéke nagyban függ a vírushelyzet alakulásától, illetve az arra adott kormányzati intézkedésektől, az otthoni munkavégzés mértékétől és az általános lakossági viselkedéstől. Elsősorban az online szektor előtörésének tudatában a nagyobb szereplők jellemzően a tavalyi volumenek ismétlődését várják; a visszaesésre valószínűleg márciusig kell várni, amikor a magas bázis túlteljesítése lehetetlen feladatot ró sok szereplő számára.
Az e-kereskedelem egészét tekintve mentőövként szolgálhat az úgynevezett FMCG szektor, amely a napi fogyasztási cikkeket foglalja magába. Az élelmiszerek, a szépségápolási készítmények, a tisztítószerek és a különböző higiéniás készítmények piaca hatalmas növekedésben van. Ráadásul a legnagyobb FMCG-szereplőnek számító áruházláncok országos kiszállítás bevezetésén dolgoznak. A Tesco kötelezettséget vállalt, hogy 407 millió forint értékben szolgáltatás-bővülést jelentő vállalásokat tesz, aminek köszönhetően futárszolgálatos webáruházként az egész ország területén végezhet kiszállítást.
Sőt, olyan szereplők is részt követelnek maguknak a tortából, akik jellemzően nem FMCG-szereplők; az eMAG elindította a Szupermarket szolgáltatását, ahol alapvető élelmiszereket, tésztákat, alkoholmentes italokat, édességeket, tisztítószereket és szépségápolási készítményeket vásárolhatunk. Az értékesített volumenek gyors növekedésével az FMCG szektor meghatározó része lehet a teljes hazai e-kereskedelemnek. Ezt bizonyítja, hogy a GKI Digital által közölt 2018-as toplistán a Tesco a legjobb tízbe kerülhetett.