2019. február 11. 09:18
mfor.hu

Az Apple hosszú évek óta meghatározó szereplője az okostelefonos üzletágnak. Az iránymutató innovációk többsége szinte minden generációváltás idején a cupertinói óriástól érkezett, elég csak az utóbbi hónapokból kiemelni az arcfelismerés funkció elterjedését vagy a szenzorsáv bevezetését. Azonban egyre inkább úgy tűnik, hogy az Apple most elveszítheti ezt a vezető szerepét – köszönhetően a Samsung hajlítható kijelzős törekvéseinek.

Bemutatkozott a Samsung Galaxy Fold

A dél-koreai gyártó az idei MWC kiállításon tárta nyilvánosság elé a szakma által már izgatottan várt Galaxy Fold készüléket, melynek a hajlékony kijelző adja az igazi különlegességét. Az eszköz ránézésre egy kissé megvastagodott, egyszerű 4,6 hüvelykes érintőkijelzővel felszerelt okostelefonnak tűnik, azonban egy könnyed mozdulattal könyvként széthajtható, amivel rögtön egy 7,3 hüvelykes táblagép formálható belőle, főszerepben a Samsung innovatív újításával: a hajlékony kijelzővel. Bár a készülék az erőforrások tekintetében is csúcskategóriát képvisel – a Galaxy S10 hardvere kapott helyet benne 12GB memória és 512GB tárhely mellett –, és bár indulóára 1980 dollár, vagyis átszámítva közel 600 ezer forint lesz, a különleges technológia megvalósítása miatt mégis hatalmas presztízst jelent a Samsung számára.

Ezzel a prémium kategóriás telefonnal a Samsung egy igazán szűk réteget célzott meg” – tette hozzá a fentiekhez Nagy Gábor, a budapesti iSamurai Apple szerviz tulajdonosa. „A dél-koreai vállalatnak sokkal fontosabb, hogy alkatrészeket tudjon szállítani az Apple-nek, minthogy felrúgja a kapcsolatot a legnagyobb partnerével. A Samsung-alkatrészek már kezdetektől fogva megtalálhatók az iPhone okostelefonokban, ennek ellenére folyamatosan perelgetik a másikat, de végezetül egymásból élnek, így nem túl valószínű, hogy megszakítanák ezt a kapcsolatot.”

A hajlított kijelző kapcsán szintén érdekes jóslatot tett: „Kevesen tudják, de a hajlékony kijelzők egyáltalán nem tekinthetők olyan nagy újdonságnak, mint amilyennek tűnnek. Már a Samsung S6 Edge kijelzője is hajlított volt – ami egy 4 éves okostelefon –, de az iPhone X-re és az iPhone XS-re is igaz mindez. A hajlékony panelek évek óta nagy izgalomban tartják a gyártókat, de ebben a formában, ahogyan a Samsung megvalósította, szerintem nem honosodik meg a piacon, a Galaxy Fold tehát inkább nevezhető egyfajta koncepciótelefonnak, egy márkaerősítő marketingfogásnak, ami messze nem az Apple, sokkal inkább a Huawei és a Xiaomi ellen irányul.”

A hajlítható kijelző, mint az Apple eddigi legnagyobb kihívása

A fenti bejelentést követően a Goldman Sachs pénzügyi intézet elemzői kongatták meg elsőként a vészharangot. A Business Insider a bank befektetői jegyzeteire hivatkozva ugyanis arról írt a napokban, hogy a Galaxy Fold nagy kihívást jelenthet az elkövetkezendő hónapokban az Apple számára. Ennek az oka a pénzintézet szerint két tőről fakad.

Az első, hogy a Samsung ezzel egy olyan kategóriát honosított meg az okostelefonok piacán, ami bőven az Apple prémium modelljei fölé magasodik mind az árképzés, mind a tudás tekintetében, a néhány hónappal ezelőtt elindított iPhone Xs Max 1249 dolláros árcédulája ugyanis messze elmarad a Galaxy Fold 1980 dolláros induló árától. Ez az amerikai óriás számára a presztízs szempontjából komoly leminősítés, hiszen az elemzők által csak „ultra high-end” kategóriának nevezett szegmensben semmit sem tudnak felmutatni.

A másik probléma azonban már felhasználói oldalról is jelentősebbnek tűnik. Mint ismert, a Samsung gyártja a jelenlegi mobilpiac OLED paneljeinek 95 százalékát, ezáltal hiába a legnagyobb riválisok, az Apple okostelefonjainak többségét is dél-koreai kijelzővel szerelik. Mint a Goldman Sachs felhívta rá a figyelmet, a Samsung ezen a téren gyakorlatilag monopolhelyzetben van, ezáltal megteheti, hogy visszatartja hajlítható OLED-technológiáját, ami azt jelentené, hogy a cupertinói vállalat belátható időn belül biztosan nem tudna visszavágni egy saját márkás összehajtható készülékkel.

A piaci elemzők szerint ez okozhatja majd a legnagyobb fejtörést az Apple számára, hiszen így legalább kétéves lemaradást kellene behozniuk az egyik legfontosabb versenytársukkal szemben. A Korea Economic Daily forrásai szerint az amerikaiak már határozott lépéseket tettek annak érdekében, hogy egy másik OLED-beszállítót találjanak, méghozzá a technológiával szintén jelentős áttöréseket tett LG képében. A koreai jelentések úgy tudják: az Apple már 3 milliárd dollárt invesztált abba, hogy az LG beindíthassa hajlított OLED kijelzőinek gyártását. Amennyiben ez valóban probléma nélkül megvalósulna, az első hajlítható kijelzős iPhone legkorábban még így is csak jövőre érkezhetne.

Steve Wozniak is aggódik

Nemcsak a piaci elemzők aggódnak azonban az Apple miatt, hanem a cég egykori társalapítója is. Steve Wozniak a Bloomberg magazinnak nyilatkozott a témában, az újságírók kérdéseire válaszolva pedig elmondta, hogy az Apple hosszú ideje piacvezető szerepet tölt be a mobilok szegmensében, elegendő csak olyan innovációkra gondolni, mint a Touch ID, a Face ID vagy az Apple Pay, de a szenzorsáv- és a kávamentesség őrülete is az iPhone X érkezéséhez köthető.

Steve azonban úgy gondolja, hogy a Samsung hajlítható kijelzős irányvonala után az Apple komoly hátrányba kerülhet, noha sokan úgy vélekednek a témában, hogy az amerikaiak csak kivárják, míg tökéletesedik a technológia, ezáltal a 2020-ra pletykált első hajlítható képernyős iPhone készülékek már precízen működő, tartós darabok lehetnek. Persze Wozniak is kiemelte, hogy azért túlzottan nem aggódik az Apple miatt, hiszen a cég szakemberei folyamatosan újdonságokon törik a fejüket, így nem kizárt, hogy a vállalat még az idén előáll valami sokkal nagyobb meglepetéssel, ami visszarepítheti őket a piac élére.

Az Apple-vásárlók a leghűségesebbek a világon

Sőt mi több, bizonyára Tim Cook feje sem fáj különösebben a lemaradás miatt, hiszen az MBLM kutatócég aktuális felmérései alapján az Apple-termékeket vásárlók még mindig sokkal hűségesebbek, mint a Samsung mögött álló felhasználók. Bár az MBLM listáján az Apple lecsúszott az élről – a Disney állt a dobogóra –, azonban a második helyet így is magabiztosan hozták, vagyis a mobilgyártók közül egyetlen cégnek sincsenek olyan hűséges rajongói, mint a cupertinói óriásnak.

Az MBLM több mint 6 ezer értékelés alapján rangsorolta az egyes márkákat három nagy piacon (Egyesült Államok, Mexikó, Egyesült Arab Emírségek), amiből kiderült, hogy az Apple készülékek tulajdonosainak csak a 38 százaléka vélekedik úgy, hogy ha nem muszáj, akkor nem akar lemondani kedvenc márkájáról. Csak az összehasonlítás kedvéért, ugyanezen a listán a Samsung mindössze a 12. helyet tudta megszerezni magának, sőt a Google is mindössze a 16. lett a sorban, tehát a vásárlók hűsége miatt nem kell félnie a vállalatnak, mert a 18-54 évesek körében a kutatás szerint az Apple a legerősebb márka a mobilgyártók között.

Konklúzió

„Alapvetően kijelenthető, hogy az Apple nagyon ritkán nyúl mellé” – összegezte az elhangzottakat Nagy Gábor az iSamurai tulajdonosa. „Nincs semmi szokatlan abban, hogy ha a nagy riválisok bemutatnak valami újdonságot, akkor az Apple csendben figyel, megvárja a piac reakcióját, és ha az pozitív, akkor elkészítik a saját terméküket, ami biztosabb működéssel és jobb minőséggel kecsegtet majd. A saját zárt rendszerük és a kompatibilitás hiánya miatt pedig a vásárlók elvesztésétől sem kell tartaniuk, amit a felhasználók márkahűsége csak tovább fokoz, hiszen senki sem szívesen bontja meg a jól bejáratott ökoszisztémát. Amíg az ázsiai gyártók nem értik meg, hogy miért baj, ha egy termék csak 90 százalékban jó és csak 90 százalékban működik, addig az Apple pozíciója egyáltalán nincs veszélyben.”

Cetelem MKB Cib Tov·bbi aj·nlatok