3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Több százmillió forintos forgalma van annak a cégnek, mely története legnagyobb veszteségét hozta össze tavaly. Meg is szünteti Mészáros Lőrinc, de ez is sok pénzbe kerül neki. 

Csupán 5 éve működik az a cég, mely most örökre eltűnik majd Mészáros Lőrinc céghálójából. A Rail Technika Kft. fő tevékenységként egyéb közlekedési eszközök javításával foglalkozik, mármint a nevéből kiindulva tudható, hogy vasúti eszközöket jelent az "egyéb közlekedési eszköz". A társaság 2019 augusztusában került a felcsúti milliárdos érdekeltségébe, a V-Híd Vagyonkezelő Kft. közbeiktatásával. Ekkor már jól prosperált a cég, több százmilliós bevétel folyt be a kasszába, melyből néhány 10 milliós profit maradt a végén.

Nem túl gyakran látni olyat, hogy miután Mészáros Lőrinc megvett egy céget, abban az évben veszteséget termeljen. Pedig most ebben az esetben ez történt. A Rail Technika történetében először ugyanis veszteségesen működött, 63 millió mínusz lett az éves gazdálkodás eredménye. A 2020-as év pedig még ezt is alúlmúlta: 202 millió forintos veszteséget termelt, noha a korábbinál több árbevételhez jutott a cég. A 2019-es 363 milliós forgalom után 449,6 milliót könyvelhettek el.

Joggal gondolhatjuk, hogy látva a kedvezőtlen folyamatokat, miszerint nem fenntartható a gazdálkodás, a cég végelszámolása mellett döntött 2020 novemberében a tulajdonos. 

Sokba kerül a végelszámolás (Fotó: MTI)
Sokba kerül a végelszámolás (Fotó: MTI)

Már augusztusban láthatták, hogy gond lesz

A mérlegben szereplő adatok alapján tavaly már augusztusban szükségét látták annak, hogy pénzt toljanak be a cégbe, ázsiós tőkeemelés formájában. Összesen 130 millió forintot tettek be a cégbe, ebből 1 millióval a jegyzett tőkét emelték, a fennmaradó 129 milliót pedig a tőketartalékba helyezték.

Ám még ez is kevésnek bizonyult, hiszen a 2020-as 202 milliós veszteség mellett nem tudott a jogszabályoknak megfelelni a mérleg. A 4 milliós jegyzett tőke mellett a saját tőke összege -73 millió forint lett. Márpedig a számviteli szabályok szerint a saját tőke nem lehet a jegyzett tőke felénél kisebb összeg.

Emiatt a végelszámolás megindítása után még kétszer tettek pénzt a cégbe. 

Nem olcsó mulatság a végelszámolás sem

Az már a cégbíróságra benyújtott papírokból derül ki, hogy mennyire költséges is ez a procedúra a tulajdonosok számára.

2021 első napjaiban, pontosabban január 13-án a saját tőkével kapcsolatban kialakult helyzet miatt újabb tőkeemelésről döntöttek. Ezúttal 78,182 millió forintot pumpáltak a cégbe szintén ázsiós tőkeemelés formájában. Vagyis 1 millió forinttal a törzstőkét emelték meg, 5 millió forintra, a maradék 77,182 millió pedig a tőketartalékba került. 

Ám még ez sem volt elég. Május 14-én újabb tőkeinjekció történt, 120 millió forintot csatornáztak a végelszámolás alatt álló cégbe. A korábbiakhoz hasonlóan egymillió forint a jegyzett tőkét növelte, 119 millió forint pedig a tőketartalékba került. 

Első ránézésre talán szokatlannak tűnhet, hogy miért volt erre ismét szükség, ha már zajlik a végelszámolás. Pedig a szabályok szerint erre sor kerülhet, főleg akkor, ha a hitelezői igények kielégítésére nem elegendő a társaság vagyona. 

Összesen tehát a vasúti eszközöket javító cég és annak végelszámolása brutális, 328 millió forintos kiadást eredményezett a tulajdonosnak, a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-Híd Vagyonkezelő Kft.-nek. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!