3p

Több százmillió forintos forgalma van annak a cégnek, mely története legnagyobb veszteségét hozta össze tavaly. Meg is szünteti Mészáros Lőrinc, de ez is sok pénzbe kerül neki. 

Csupán 5 éve működik az a cég, mely most örökre eltűnik majd Mészáros Lőrinc céghálójából. A Rail Technika Kft. fő tevékenységként egyéb közlekedési eszközök javításával foglalkozik, mármint a nevéből kiindulva tudható, hogy vasúti eszközöket jelent az "egyéb közlekedési eszköz". A társaság 2019 augusztusában került a felcsúti milliárdos érdekeltségébe, a V-Híd Vagyonkezelő Kft. közbeiktatásával. Ekkor már jól prosperált a cég, több százmilliós bevétel folyt be a kasszába, melyből néhány 10 milliós profit maradt a végén.

Nem túl gyakran látni olyat, hogy miután Mészáros Lőrinc megvett egy céget, abban az évben veszteséget termeljen. Pedig most ebben az esetben ez történt. A Rail Technika történetében először ugyanis veszteségesen működött, 63 millió mínusz lett az éves gazdálkodás eredménye. A 2020-as év pedig még ezt is alúlmúlta: 202 millió forintos veszteséget termelt, noha a korábbinál több árbevételhez jutott a cég. A 2019-es 363 milliós forgalom után 449,6 milliót könyvelhettek el.

Joggal gondolhatjuk, hogy látva a kedvezőtlen folyamatokat, miszerint nem fenntartható a gazdálkodás, a cég végelszámolása mellett döntött 2020 novemberében a tulajdonos. 

Sokba kerül a végelszámolás (Fotó: MTI)
Sokba kerül a végelszámolás (Fotó: MTI)

Már augusztusban láthatták, hogy gond lesz

A mérlegben szereplő adatok alapján tavaly már augusztusban szükségét látták annak, hogy pénzt toljanak be a cégbe, ázsiós tőkeemelés formájában. Összesen 130 millió forintot tettek be a cégbe, ebből 1 millióval a jegyzett tőkét emelték, a fennmaradó 129 milliót pedig a tőketartalékba helyezték.

Ám még ez is kevésnek bizonyult, hiszen a 2020-as 202 milliós veszteség mellett nem tudott a jogszabályoknak megfelelni a mérleg. A 4 milliós jegyzett tőke mellett a saját tőke összege -73 millió forint lett. Márpedig a számviteli szabályok szerint a saját tőke nem lehet a jegyzett tőke felénél kisebb összeg.

Emiatt a végelszámolás megindítása után még kétszer tettek pénzt a cégbe. 

Nem olcsó mulatság a végelszámolás sem

Az már a cégbíróságra benyújtott papírokból derül ki, hogy mennyire költséges is ez a procedúra a tulajdonosok számára.

2021 első napjaiban, pontosabban január 13-án a saját tőkével kapcsolatban kialakult helyzet miatt újabb tőkeemelésről döntöttek. Ezúttal 78,182 millió forintot pumpáltak a cégbe szintén ázsiós tőkeemelés formájában. Vagyis 1 millió forinttal a törzstőkét emelték meg, 5 millió forintra, a maradék 77,182 millió pedig a tőketartalékba került. 

Ám még ez sem volt elég. Május 14-én újabb tőkeinjekció történt, 120 millió forintot csatornáztak a végelszámolás alatt álló cégbe. A korábbiakhoz hasonlóan egymillió forint a jegyzett tőkét növelte, 119 millió forint pedig a tőketartalékba került. 

Első ránézésre talán szokatlannak tűnhet, hogy miért volt erre ismét szükség, ha már zajlik a végelszámolás. Pedig a szabályok szerint erre sor kerülhet, főleg akkor, ha a hitelezői igények kielégítésére nem elegendő a társaság vagyona. 

Összesen tehát a vasúti eszközöket javító cég és annak végelszámolása brutális, 328 millió forintos kiadást eredményezett a tulajdonosnak, a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-Híd Vagyonkezelő Kft.-nek. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!