5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Azok, akik korábban előrendelést adtak le a Tesla legújabb típusára, a Model 3-ra, azok most befizethetik a következő részletet. Azt ugyanakkor a vállalat nem tudja megmondani, hogy az autókat mikor szállítják le.

A Tesla úttörő tevékenysége elvitathatatlan, ám rengeteg pénzt felemészt az, hogy ők lettek azok akik az elektromos autóknak megpróbálják kitaposni az utat. A május elején publikált első negyedéves jelentéséből az derült ki, hogy a gyártó minden eddiginél nagyobb fokozatra kapcsolt a készpénz elégetésében. Bár a vállalat feje Elon Musk hitet tett amellett, hogy idén végre nyereségesek lesznek, a szakértők szkeptikusak. Már csak azért is, mert az elemzők szerint az idei év végére elfogyhat a cég minden tartaléka. A Moody's elemzője a tavasszal úgy vélte, hogy a működésből fakadó veszteségeken túl a meglevő hitelek törlesztésére még az idén fel kell hajtani 2 milliárd dollárt, és van még 1,2 milliárd, amelynek a törlesztését 2019-re vállalta a cég. Részben ezek a hírek miatt próbál alternatív finanszírozási módot találni a Tesla.

Előre menekülne a Tesla
Előre menekülne a Tesla


A legkézenfekvőbb megoldás persze az lenne, ha a vevőktől érkezne a pénz, az eladott autókért cserébe. Ez azonban úgy tűnik, valamiért a gyakorlatban nem akar összejönni. Hiába ígéri ugyanis meg időről időre a Tesla vezére, Elon Musk, hogy a gyár "népautójának" a gyártása hamarosan felpörög, a Model 3-ból továbbra sem tudnak annyit készíteni, mint amennyit szeretnének. A vállalat legolcsóbb elektromos autója így csak papíron tűnik sikertörténetnek: az érdeklődés hiába óriási a típus iránt, a Tesla képtelen a terveknek megfelelő mennyiségű autót előállítani.

Tavaly júliusban, amikor az első járművet átadták új tulajdonosának, még azt tervezték, hogy a Model 3-ból hónapról hónapra egyre többet gyártanak, azonban gyorsan kiderült, hogy komoly gondok merültek fel a termelés során. Október elején olyan hírek jelentek meg, hogy addig csupán 260 darabot készítettek, ez jócskán elmarad még az első hónapokra tervezett 1500 kocsitól is. Az eredeti tervek szerint decemberre már heti 5000 Model 3-mal számoltak, ezt a heti darabszámot azonban a mai napig nem sikerült elérni.

Most mégis olyan ötlete támadt a cégvezetésnek, amivel két legyet ütnének egy csapásra. A korábban előrendelést leadó, és ezért a beszámolók szerint már 1000 dollárt kicsengető vásárlóknak ugyanis levelet küldtek. Ebben a Tesla azt kérte az ügyfelektől, hogy fizessenek be újabb 2500 dollárt, ha fent kívánják tartani a rendelésüket. Természetesen el is állhatnak attól, ebben az esetben visszajár a korábban befizetett összeg. Egyes elemzők szerint a csavar az a dologban, hogy aki már több mint egy éve vár a kocsira, az a célegyenesben nem akar majd kiszállni. A levél ugyanis akár azt is sejtethetné, hogy a gyártás jól halad, és a megrendelők megkaphatják a kocsijukat. A valóság azonban nem ilyen pozitív, hiszen a Tesla senkivel sem közölte, hogy az újabb részlet befizetése után mikor kapják meg az áhított a Model 3-t.

A dolog sokkal inkább arról szól, hogy a cég a likviditási helyzetét próbálja stabilizálni, miközben természetesen igyekszik más módon is előre menekülni. Így például a közelmúltban 3 ezer ember elbocsátásáról határoztak, ami teljes létszám közel 10 százaléka. Az is ezt az irányt erősíti, hogy a vállalat első embere, Musk néhány hetet levelet küldött a dolgozóknak, amelyben még keményebb munkára ösztökélné őket. Az emailben Elon Musk gratulál a dolgozóknak az eredményhez, hogy már napi 500 autónál is többet tudnak gyártani, sőt nesetenként már majdnem hétszázat. A mail viszont úgy folytatódik, hogy radikális javulást kell elérni ahhoz, hogy tartósan elérjék a napi hétszáz darab fölötti gyártókapacitást.

A termelés felpörgetése létszükséglet lehet, amit jelez az is, hogy Musk a fremonti gyárba költözött, így személyesen felügyeli a gyártást. Utóbbi mondatot nem úgy kell érteni, hogy beül egy irodába, hanem a Wall Street Journal beszámolója szerint szó szerint. A milliárdos ugyanis az utóbbi napokban a dolgozószobájában, az íróasztal alatt aludt éjszakánként.

Arról megoszlik az esetet kommentáló HR-es szakértők és a coachok véleménye, hogy mennyire előremutató, ha a vállalatvezető az irodájában alszik. Egyrészről ugyan motiváló, hogy a főnök nem hagyja cserben az embereit a magas elvárások közepette, másrészt viszont sokan inkább színpadias megnyilvánulásnak tartják. Ők azt mondják, hogy egy vezetőnek az a dolga, hogy stratégiát alkosson és a végrehajtáshoz szükséges erőforrásokat biztosítsa. A kérdéses likviditás miatt úgy tűnik Musk ezt a feladatot azzal próbálja megúszni, hogy valami meghökkentő dologgal tereli el a figyelmet a gondokról.

Az elfogadhatatlanul kényelmetlen kanapé
Az elfogadhatatlanul kényelmetlen kanapé


A történet vicces része, hogy Musk az irodában alvós húzását korábban már elsütötte, és a médiában is látható volt, hogy milyen kényelmetlen kanapén húzza meg magát. A videó hatására pedig a "hívei" és a Tesla rajongói közösségi finanszírozás keretében az általuk elfogadhatatlannak tartott kanapé helyett összedobtak 1000 dollárt, hogy a milliárdos vásárolhasson egy kényelmesebb bútort.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!