5p

Több más NER-es nagyvállalkozóhoz hasonlóan a Duna Group is megpróbál külföldön is érvényesülni. Térségünkben főleg útépítési megbízásokkal akar minél nagyobbá válni. De ehhez jobbnak kell lenni, mint a nagy európai szereplők.

A napokban lezárult a tavaly novemberben bejelentett felvásárlás, így már a NER egyik oszlopos tagja által birtokolt Duna Groupé (DG) az egyik nagyobb lengyel építőipari szereplőnek számító Mota-Engil Central Europe (MECE) cégcsoport – erősítette meg a csoport a hét végén saját honlapján. A DG-hoz tartozó Duna Aszfalt Zrt. által bezsákolt lengyel „szerzemény” több mint 800 munkavállalót foglalkoztat, éves forgalma átszámolva eléri a 83 milliárd forintot, amivel a helyi középmezőnyben van. A magyar cég honlapja szerint MECE Duna Polska S.A.-ként folytatja tevékenységét. A kifejezetten ingatlanfejlesztéssel foglalkozó ága, a MEREM pedig Duna Polska Real Estate Sp. z o.o. névvel működik tovább Lengyelországban, már szintén a Duna Group tagjaként.

A DG-nak ez a harmadik érdekeltsége Lengyelországban, korábban megvette az út-és hídépítő Banimexet és az acélszerkezeteket gyártó WKS-t. Ezzel csaknem teljes lett a paletta, de nem kizárt, hogy később újabb cégre veti ki a hálóját. A cél ugyanis hivatalosan is a regionális középvállalattá válás, s ebben kulcsszerepe lesz Lengyelországnak.

Szíjj László cége stabilan dübörög
Szíjj László cége stabilan dübörög
Fotó: Duna Aszfalt

A most megvásárolt vállalat elsősorban út- és hídépítéssel foglalkozik, hat aszfaltkeverő telepet és egy gránitbányát is működtet, de van fejlődő magasépítési üzletága is. Vagyis irodaházakat, hoteleket is épít, ami új távlatokat nyithat a DG-nak, itthon ugyanis ezekben nem nagyon rúg labdába, az osztrák és néhány más magyar kivitelező ugyanis általában elviszi a megrendeléseket.

„A lengyel cég az elektromos szolgáltató infrastruktúra bővítését célzó munkákat is vállal, illetve rendelkezik vasútépítési kapacitással is” – mondta a magyarepitok.hu-nak a csoport nemzetközi kapcsolatokért felelős igazgatója.

Azt már mi tesszük hozzá, hogy a magyarországinál egyébként is jóval nagyobb lengyel piacon nagy lehetőségeket rejt, hogy autópálya-sűrűségben elmaradnak tőlünk és a felújításokra is nagy szükség van. A kormány masszív uniós forrásokat tud infrastrukturális beruházásokra költeni. A most futó uniós tervezési ciklusban közel 42 milliárd złoty értékben (1 złoty=92,7 forint) hívhatnak le brüsszeli támogatást. 

A MECE erős pozíciókat szerzett Dél-Lengyelországban, ennek azért van jelentősége, mert az azoktól délebbre lévő Szlovákiában szintén nagyobb infrastrukturális fejlesztések indultak és indulnak a következő években. Gondoljunk csak a bányákra és a gépkapacitásokra, amik közel vannak az észak-és közép-szlovákiai körzetekhez.

Szíjj Lászlóék nagy tervei szerint tehát egész Közép-Európában meghatározó szerepet akarnak betölteni, ennek jegyében a csehországi piacot is megcélozzák. Ott egyelőre nem önállóan léptek fel, hanem helyi és szlovák cégekkel. Ám ahogy erősödnek a vállalat pozíciói, a felvásárlás ott is opció lehet, amihez erős hátteret épített ki a DG itthon, hiszen évek óta nagy közbeszerzéseken nyert sokmilliárdos megbízásokat.

A DG zászlóshajójának tavaly ugyan kicsit csökkent a bevétele, de a működés továbbra is stabil, az adózott eredményt sikerült megduplázni 2022-höz képest. A főtulajdonos Szíjj László meg is szavazott magának ötmilliárd forintnyi osztalékot, ami következetesen a tiszta profit negyede, akárcsak a korábbi években. A lengyel cég megvásárlásának áráról ugyan nem közöltek részleteket, de nyilván nagy összeg lehetett. Az egy évig tartó tranzakció alatt viszont nem csak erre tettek félre pénzt, hanem gondoskodtak a 2024-2025-ös időszak itthoni zökkenőmentességéről, ezért a tavaly májusban 38,5 milliárd forintra emelt céltartalékot most tavasszal tovább hizlalták 47 milliárdra.

A MECE felvásárlása azért is fontos, mert a magasépítési piacon a megrendelők többsége multinacionális vállalat és a MECE maga is az már jó pár éve. Így a DG nagyobb eséllyel indulhat például az irodaházi vagy logisztikai piacon, ahol páneurópai nagyágyúkkal kell versenyeznie. Ezek egyszerre sok országban vannak jelen, évtizedes tapasztalattal és nagy tőkeerővel bírnak, mindig egész régiókban gondolkodnak, könnyedén átcsoportosíthatnak kapacitásokat, ha egyik vagy másik országban átmenetileg visszaesne a kereslet. Ebben a versenyben egyelőre csak követő szerep jut a DG-nak, de nyert már nagyobb tendereket is a térségben.

Jó ütemérzékkel erősített a DG a közép-európai építőipari piacon és még szerencséje is lehet. Meggyengült, de nagyobb kapacitást kiépített cégek is a látómezejébe kerülhetnek. A Coface tavaszi jelzése szerint például Csehországban csúcsra jutott a bedőlt vagy bedőléshez nagyon közel került építőipari cégek száma és a stabilizálódás csak lassan indult meg. 

A közép-európai építőipari piacon a bajba került cégeknek általában kicsi a tőkeereje, kevéssé képesek porlasztani a kockázatokat és nagyban függenek egy-egy projekttől. Gyakran keverednek vitába a náluk is gyengébb beszállítóikkal, sokszor a saját késedelmes fizetésük sem segít nekik abban, hogy rendezzék pénzügyeiket. Látva az ingadozásaikat, nehezebben kapnak projekthitelt vagy áthidaló kölcsönt a bankoktól. A Covid alatt a meglódult infláció és a bizonytalanná vált ellátási láncok is hátráltatták működésüket.

A térség több kormánya ugyan útépítési, vasútépítési projekteket hirdetett meg és középületek felújításába is belevágtak, de az építőipar egésze még nem talált vissza a növekedési pályára. Ehhez elegendő hozzátennünk a magyarországi fejleményeket, hiszen az újabb megszorítások egy része pont bizonyos infrastrukturális projekteket érintettek.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!