4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Egészben már nem volt működőképes a Tungsram, de azért vannak értékesnek gondolt darabjai: a nagy múltú magyar cég kisvárdai gyárára és repülőgép-karbantartó cégére talált új tulajdonost a felszámoló.

Valakinek nagyon kellett a Tungsram vagyonának egyik legértékesebb darabja, vagyis a nagy múltú vállalat ugyan becsődölt, azért még bőven vannak olyan részei, amiért ezek szerint érdemes milliárdokat kifizetni. A felszámoló augusztus közepén írt ki árverést, az 1,8 milliárd forintos Tungsram-csomag elemei:

  • az egyik leánycégben lévő 67 százalékos üzletrész (1,18 milliárd forint),
  • a kisvárdai gyár (637 millió forint),
  • 301 darab ipari gép (46 millió forint).

Az árverés szeptember 11-én zárult le és nem alakult ki hatalmas licitálási verseny. Mindössze egyetlen 1,8 milliárd forintos ajánlat érkezett be, ezzel pedig az egyelőre ismeretlen vásárló kényelmesen meg is nyerte az árverést. A hivatalos kiértékelés még tart, de ez többnyire nem több puszta formalitásnál, így kijelenthető, hogy zökkenőmentesen halad a Tungsram szétdarabolása.

A felszámolás alatt álló Tungsram Operations Kft.-nek 67 százalékos részesedése volt az Aero Space Power Kft.-ben, ez a vállalat repülőgéphajtómű-alkatrészek javításával, karbantartásával foglalkozik. Ebbe a Tungsram mellé 2021 decemberében szállt be az elsősorban kelet-magyarországi ipari ingatlanfejlesztéseiről ismert, de a légi közlekedési ágazatban is aktív Herdon István XANGA nevű cégcsoportja. A vállalkozó a G7-nek korábban elmondta: úgy tervezi, hogy él a tulajdonostársként őt megillető elővásárlási joggal a csomag egészét illetően.

Azért működik még ez a cég, mert mi életben tartottuk – ha már így jártunk a Tungsrammal, becsapva is érezzük magunkat. Futunk a pénzünk után, de nemcsak azért fontoljuk meg az ajánlatadást, mert nem akarjuk elbukni az eddigi befektetésünket, hanem mert még mindig hiszünk benne, hogy sikeres lehet ez a vállalat

– mondta az üzletember a lapnak.

Így nem lenne meglepő, ha az egyetlen licitáló Herdon István cégcsoportja lett volna. A cikk szerint a megrendelőkkel kötött szerződések jelentős kötelezettségeket rónak az Aero Space Powerre, a továbblépéshez a vételár kifizetésén kívül ezért újabb jelentős befektetésekre lesz szükség, Tízéves távlaton belül Herdon István úgy jósolta, hogy az első két-három év „mélyrepülés lesz”, és pénzügyi értelemben az eredmények majd csak a második öt évben jelentkeznek. A társaság 2022-ben 2,6 milliárd forint nettó árbevételt ért el, amely mellett 400 milliós veszteséggel zárt, tehát tényleg kockázatos dolog volt megvenni, de Herdon a 100 leggazdagabb magyar állandó tagja a 30. hely környékén mintegy 45-50 milliárd forintos becsült vagyonnal, hozzájuk tartozik részben például a debreceni reptér is.

Viszik a maradványokat. Fotó: MTI
Viszik a maradványokat. Fotó: MTI

Az tavaly novemberben dőlt el véglegesen, hogy sikertelen volt a Tungsram csődeljárási tárgyalása a hitelezőkkel, ezért felszámolás alá kerül a cég. Ebben döntő szerepe volt az Orbán-kormánynak, ugyanis az állami tulajdonú Eximbank, mint legnagyobb hitelező, nem fogadta el az adósságrendezési ajánlatot. Persze ekkor már lehetett sejteni, hogy hamarosan vége a dalnak, hiszen Jörg Bauer elnök-vezérigazgató tavaly április 27-én jelentette be, hogy 1600 főt leépítenek (ebből 276 embert a kisvárdai gyárból küldtek el) és teljesen megszűnik a hagyományos izzók gyártása. A rossz hírek közlésével Jörg Bauer illedelmesen kivárta a tavalyi országgyűlési választásokat. Hatalmas cég volt, de - a kormányfő szavajárásával - szügyig eladósodott, és 2021-ben 70,6 milliárd forintos forgalom mellett 6,5 milliárd lett a vesztesége.

Jörg Bauer 2018-ban vette át a Tungsramot a General Electrictől (az amerikai óriáscég nem véletlenül menekült ebből az üzletágból), ekkoriban nagy modernizációs tervekről beszélt, de ezekből nem lett semmi. 2018-ban a Tungsram Operations Kft. 65,2 milliárd forintos bevétele mellett 4,7 milliárd forintos, 2019-ben 73,3 milliárd forintos forgalom mellett 9 milliárd forintos, 2020-ban pedig 72,4 milliárd forint árbevétel mellett további 8 milliárd forintos veszteséget termelt. A cég leginkább exportra dolgozott, de csak bérekre évente mintegy 20 milliárd forintot költöttek, az anyagi kiadásaik pedig közelítették a 60 milliárd forintot. Vagyis már csak túl drágán tudtak volna a világban eladhatatlan és elavult, jövőtlen termékeket gyártani.

A felszámolási eljárás hivatalos kezdete idén január 23., ettől a naptól kezdve a munkáltatói jogokat a felszámolóbiztos, Szabó Zsolt gyakorolja.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!