5p

A nagy múltú magyar cég kisvárdai gyárára és repülőgép-karbantartó cégére keres új tulajdonost a felszámoló. A kormány nagy Gyármentő Programjából kimaradt a Tungsram.

Miközben az Orbán-kormány a Gyármentő Programon keresztül kiosztott tízmilliárdokat a leggazdagabb magyarok üzemeinek, addig a nagy múltú Tungsram széthordása új szakaszába lépett. A felszámoló ugyanis kiírta a becsődölt társaságnak az egyik leánycégben lévő üzletrészére és a kisvárdai gyárára is az árverést - derül ki a Cégközlönyből. A felszámolás alatt álló Tungsram Operations Kft.-nek 67 százalékos részesedése volt az Aero Space Power Kft.-ben, ez a vállalat repülőgéphajtómű-alkatrészek javításával, karbantartásával foglalkozik. Az üzletrész értéke 1,1 milliárd forint, erre lehet licitálni augusztus 25-től.

A társaság 2022-ben 2,6 milliárd forint nettó árbevételt ért el, amely mellett 400 milliós veszteséggel zárta az évet. Az idén, 2023. március 31-éig pedig 800 milliós forgalomhoz társult 41 milliós mínusz - derül ki az árverési hirdetményből. Amely azt állítja a cégről, hogy az "az üzleti tervének megfelelően teljesít, jelenleg egy nagyobb beruházásba kezdett a kisvárdai telephelyén. A társaság a működését nagyobb részben önerőből, kisebb részben külső forrásból finanszírozta".

A Tungsram még 2021 végén döntött úgy, hogy beszáll a repülőgépiparba. A dolgozók nagy része a Tungsram Operations Kft. kisvárdai gyárának állományából került át. Az Aero Space Power további munkalehetőséget is kínált a régióban: hegesztőket, villanyszerelőket, lakatosokat vettek fel.

Érdekes lesz figyelni, hogy ki veszi át a cégben a Tungsram kétharmados üzletrészét. Mindenesetre a kisebbségi tulajdonos eddig a Herdon István többségi tulajdonában lévő Wex Tasp Share Kft. volt. Herdon a debreceni székhelyű XANGA Investment & Development Group alapító tulajdonosa, a 100 leggazdagabb magyar állandó tagja a 30. hely környékén mintegy 45-50 milliárd forintos becsült vagyonnal, hozzájuk tartozik részben például a debreceni reptér is. Eredetileg a Tungsram alapította a repülőgép-karbantartó céget, a Xanga csa külső szakmai és pénzügyi befektetőként érkezett.

Lekapcs. Fotó: MTI
Lekapcs. Fotó: MTI

Az árverési csomag másik eleme pedig a komplett kisvárdai gyár. A terület jelentős részét eleve az Aero Space Power használja, tehát logikus egyben árulni a céget és az ingatlant.

A földterület az alábbi funkciókkal beépített: üzem, iroda, raktár és sport. Az értékesítő rendelkezésére álló kimutatás szerint a földterületen 21 épület található és az épületek nettó alapterülete 19743 négyzetméter. Az épületek többsége földszintes tégla kialakítású, néhány épület könnyűszerkezetes kivitelezésű. A termelőépületek fűtöttek, több esetben a technológiában használt hő felhasználásával

- áll a hirdetményben. A gyár területének értéke 637 millió forint. Plusz eladó 301 darab ipari gép: ezek mintegy 46 millió forintba kerülnek, így jön ki az árverési csomag 1,8 milliárd forintos kiindulási ára. Hogy lesz-e érdeklődő, az szeptember 11-én derül ki, addig tart az árverés.

Az tavaly novemberben dőlt el véglegesen, hogy sikertelen volt a Tungsram csődeljárási tárgyalása a hitelezőkkel, ezért felszámolás alá kerül a cég. Ebben döntő szerepe volt az Orbán-kormánynak, ugyanis az állami tulajdonú Eximbank, mint legnagyobb hitelező, nem fogadta el az adósságrendezési ajánlatot. Persze ekkor már lehetett sejteni, hogy hamarosan vége a dalnak, hiszen Jörg Bauer elnök-vezérigazgató tavaly április 27-én jelentette be, hogy 1600 főt leépítenek (ebből 276 embert a kisvárdai gyárból küldtek el) és teljesen megszűnik a hagyományos izzók gyártása. A rossz hírek közlésével Jörg Bauer illedelmesen kivárta a tavalyi országgyűlési választásokat. Hatalmas cég volt, de - a kormányfő szavajárásával - szügyig eladósodott, hiszen 2021-ben 70,6 milliárd forintos forgalom mellett 6,5 milliárd lett a vesztesége.

Jörg Bauer 2018-ban vette át a Tungsramot a General Electrictől (az amerikai óriáscég nem véletlenül menekült ebből az üzletágból), ekkoriban nagy modernizációs tervekről beszélt, de ezekből nem lett semmi. 2018-ban a Tungsram Operations Kft. 65,2 milliárd forintos bevétele mellett 4,7 milliárd forintos, 2019-ben 73,3 milliárd forintos forgalom mellett 9 milliárd forintos, 2020-ban pedig 72,4 milliárd forint árbevétel mellett további 8 milliárd forintos veszteséget termelt. A cég leginkább exportra dolgozott, de csak bérekre évente mintegy 20 milliárd forintot költöttek, az anyagi kiadásaik pedig közelítették a 60 milliárd forintot. Vagyis már csak túl drágán tudtak volna a világban eladhatatlan és elavult, jövőtlen termékeket gyártani.

A felszámolási eljárás hivatalos kezdete idén január 23., ettől a naptól kezdve a munkáltatói jogokat a felszámolóbiztos, Szabó Zsolt gyakorolja.

Más gyárakat persze megment az Orbán-kormány. Köztük olyanokat is, amelyek eleve nyereségesek, vagy Magyarország leggazdagabb embereinek tulajdonában vannak, ezért eleve nem szorulnak a közpénzre. Lapunk írta meg, hogy Mészáros Lőrincnek két gyárát is megmenti az Orbán-kormány a tavaly ősszel bejelentett Gyármentő Programmal. Első körben 25 cég kapta meg a támogatási oklevelet, összesen 27,5 milliárd forint értékben az energiahatékonyságot növelő beruházásokhoz. Tehát átlagban közel egymilliárd forintban részesültek a nyertes cégek. Ezek egyike pedig a Szolnok melletti Tiszapüspökiben működő Kall Ingredients Kft., amely a felcsúti sikerember gigantikus kukoricafeldolgozó gyára. A nyertesek listáján azonban szerepel Mészáros Lőrincnek még egy gyára: a bólyi központú Hard-Concrete Betonelemgyártó Kft.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!