4p

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

Az autonóm vészfékek, hidraulikus útakadályok és önvezető járművek fejlesztéseivel idővel felvehetjük a harcot a rammingekkel szemben. Egyelőre azonban csak az út elején járunk a védekezésben.

Ahogy egymás után érkeznek a gázolásos terrortámadások, úgy válik egyre égetőbbé a kérdés, hogy a nemzetbiztonsági nyomozásokon túl hogyan lehetne megelőzni őket. Most Spanyolországban két autós terrorcselekmény is történt, csütörtökön Barcelonában egy furgon hajtott végig a La Rambla-n, tizenhárom halálos áldozatot szedve, majd péntek hajnalban, a katalán nagyvárostól 120 kilométerre dél-nyugatra, Cambrilsban egy személyautó hajtott a gyalogosok közé a tengerparti sétányon - itt a gázolásban még nem halt meg senki, de az egyik elkövető leszúrt egy nőt, aki később a kórházban életét vesztette. Az elmúlt alig több mint egy évben Nizza, Berlin, a három londoni eset és Stockholm után a barcelonai a hetedik olyan autós támadás volt, mely civil életeket követelt.

Az összetört kamion röviddel a 2016 decemberi ramming támadás után, Berlinben. (Getty)

A CarBuzz még korábban, a júniusi londoni támadást követően közölt egy cikket, mely azt latolgatja, hogy a nyergesvontatókba egy 2012-es európai uniós szabályozás miatt beépített vészfékrendszer lehet az egyik olyan eszköz, mely az elejét veheti ezeknek a különösen aljas támadásoknak.

A szóban forgó eszköz az Autonomous Emergency Braking (AEB), azaz autonóm vészfékrendszer. Ennek lényege, hogy a jármű elejébe olyan szenzorokat építenek, melyek folyamatosan radarozzák az előttük elterülő útszakaszt. Ha a szenzor akadályt érzékel az autó előtt, akkor először figyelmezteti a sofőrt, majd, ha a vezető egy másodpercen belül nem reagál, akkor lefékezi a járművet. A radar nem tesz különbséget kocsi, sorompó és ember között, vagyis minden esetben működésbe lép, és fékez.

Az AEB rendszer korábban már beavatkozott gázolásos terrortámadásba, igaz, csak felemás sikerrel. A tavaly decemberi, berlini támadáskor ugyanis olyan Scania kamiont vezetett a merénylő, melyet 2012 után gyártottak, és amely így már fel volt szerelve az AEB-berendezéssel. Sajnos a rendszer műszaki akadályozás miatt nem lépett azonnal működésbe, így tizenkét ember meghalt, azonban a vészfék kicsit később már bekapcsolt, a jármű 80 méterrel a támadás megkezdése után megállt, emberéletek tucatjait mentve meg.

Az AEB-rendszerre azonban sajnos nem lehet még igazán támaszkodni, mert jó időbe telik, míg az azzal fel nem szerelt járművek kikopnak az iparból. És bár ma már sok autó fel van szerelve fékasszisztenssel, arra a támadásoknál nem lehet számítani, hiszen az csak akkor lép működésbe, és állítja meg a kocsit, ha a vezető megérinti a fékpedált, a terroristák pedig ilyet aligha tesznek, az ő céljuk a tarolás.

Más eszközök is sikerrel vehetik fel a harcot az elszabadult járművekkel szemben: az antiterrorista, motorral emelt útakadályok. Ezeket az eszközöket még a gázolásos támadások komolyabb elterjedése előtt kezdték el fejleszteni. Lényegük, hogy az akadály az útba süllyesztve vár, ám amint aktiválják, egy elektrohidraulikus motor a felszínre emeli őket, a gázoló autó pedig nekik ütközik - és jó eséllyel totálkáros is lesz, vagyis nem megy már tovább.

Az ilyen, rejtett akadályok jellemzően vagy cövekek, vagy széles rámpák. A megállító-képességük impresszív, az alábbi videón egy egy méter magas, előbújó cövek egy 80 kilométer per órával robogó, 7,5 tonnás kamiont szaggat szét:

Ugyanerre jut egy másik kamion, melyet egy rámpa állít meg:

Ezek az eszközök egyelőre jellemzően épületeket védenek. Kérdéses, hogyan lehetne őket a gázolásos támadások fő célpontjain, a gyalogosokkal sűrűn hintett sétálóutcákon, sétányokon és utcai vásárokon eredményesen használni. Automatizálni aligha lehetne őket, hiszen akkor nem csak a terrorista járművek, de a hétköznapi autók közeledtével is előugranának a betonból, és további probléma, hogy az emelőmotor egyelőre nem valami gyors. A gyorsan előugró akadály viszont fokozottan balesetveszélyes lehet.

Megoldást nyújthatnak még az önvezető autók, de még nem most: a rendszerük feltörhető, és ha egy hekker átveszi az irányítást az autonóm jármű fölött, és úgy hajt a tömegbe, akkor még feláldozható sofőrrel sem kell számolnia a támadás kitervelőinek.

Hatékony megoldás tehát egyelőre nem áll rendelkezésre a gázolásos támadások megelőzésére, de a fent sorolt három fejlesztés idővel megadhatja a választ.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!