4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A tárgyalási készség jelei nélkül folytatódott vasárnap is a British Airways légitársaság utaskísérőinek előző nap kezdődött négynapos sztrájkja. A törölt járatok között több budapesti is van.

A BA 13 ezer légi utaskísérőjéből 12 ezret képviselő Unite szakszervezet egy héten belül a második munkabeszüntetést hirdette meg. A sztrájk a tervek szerint kedd éjfélig tart. A sztrájksorozat bér-, létszám- és munkaszervezési viták miatt kezdődött.

A cég légi kiszolgáló személyzete a múlt hétvégén is sztrájkolt, akkor három napig.

A BA szerint az újabb munkabeszüntetés idejére 240 ezer utasnak van jegyfoglalása a cég járataira. A cég azzal számol, hogy közülük 180 ezret - vagyis 75 százalékot - eljuttat célállomására, akár saját, akár más társaságoktól bérelt repülőgépekkel. További 43 ezer utas jegyét sikerült átfoglalni más légitársaságok járataira, illetve más időpontokra.

A BA becslése szerint a sztrájkidőszakban a hosszú távú járatok 70 százaléka, a rövid távúak - vagyis a belföldiek és az európaiak - 55 százaléka közlekedik.

A szakszervezet szerint azonban a British Airways járatainak fele nem tudott felszállni az első két napon, és a cég BA-járatként tüntet fel olyan járatokat is, amelyeket más társaságoktól bérelt repülőgépek működtetnek.

Az érdekképviselet egyik tisztviselője vasárnap a legnagyobb londoni kereskedelmi rádiónak, az LBC-nek azt mondta: a sztrájk sokkal többe kerül a British Airwaysnek, mint amennyibe a szakszervezet által a cégvezetés elé terjesztett követelések teljesítése került volna. Ez utóbbiak költsége nem sokkal haladta volna meg a tízmillió fontot, a munkabeszüntetés azonban 100 millió fontos kiesést és járulékos költséget okoz a cégnek - mondta a Unite illetékese.

A BA szerint azonban a sztrájk napi költsége hozzávetőleg hétmillió font.

A British Airways szombatonként két, más napokon három járatot közlekedtet a londoni Heathrow repülőtérről Budapestre. A BA járatinformációjának vasárnapi kiírása szerint ezek közül hétfőig napi egy közlekedik - szombaton és vasárnap ez a menetrend érvényesült -, keddre azonban továbbra is azt jelzi cég menetrendi információja, hogy aznapra a Londonból induló mindhárom budapesti járatot törölte a légitársaság.


A sztrájkidőszakban közlekedő budapesti járatokat a brit Titan Airways üzemelteti a BA nevében, Boeing 757-es repülőgépekkel. A cég charterjáratok közlekedtetésére, valamint más légitársaságoknak nyújtandó ideiglenes kapacitásbővítésre szakosodott.



A munkajogi viszály előzményeként a súlyos anyagi gondokkal küszködő British Airways vezetése tavaly novemberben két évre befagyasztotta az utaskísérők bérét, háromezret közülük részmunkaidős foglalkoztatásra helyezett át, és csökkentette a hosszú távú járatok légi kiszolgáló személyzetének létszámát.

A szakszervezet szerint a cég ezzel munkaszerződéseket sértő módosításokat kényszerített az utaskísérői állományra, előzetes konzultáció nélkül.

A vita az utóbbi időszakban még tovább is mélyült, mivel a Unite most már azt is követeli, hogy a BA állítsa vissza a sztrájkolóktól véglegesen megvont jelentős kedvezményeket, ám Willie Walsh vezérigazgató a hétvégén ezt határozottan elvetette.

A minden BA-alkalmazottat megillető kedvezmények közé tartozik, hogy a munkatársak, valamint közvetlen családtagjaik - az alkalmazott hat hónapi munkaviszonya után - a teljes ár tíz százalékáért utazhatnak a British Airways bármelyik járatán, öt év munkaviszony után pedig évi egy, húsz év után évi két ingyenjegy jár bárhová a világon.

Mindez azonban nem része a munkaszerződéseknek, és a BA előre figyelmeztette utaskísérőit, hogy ha sztrájkolnak, véglegesen elveszítik minden kedvezményüket.

A British Airways eddigi legrosszabb üzleti félévét zárta tavaly szeptemberben: adófizetés előtti vesztesége 292 millió font (90 milliárd forint) volt. Ez azt jelenti, hogy a BA percenként több mint ezer font veszteséggel működött.

A decemberrel zárult negyedévről további 50 millió font adó előtti veszteséget jelentett a cég. A társaság vezetése ezután drasztikus takarékossági programba kezdett; ennek része az utaskísérőket érintő megszorító intézkedéscsomag.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!