5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Nem tudja hazaszállítani több ezer külföldön rekedt utasát a SkyEurope, mivel a cég kedden valamennyi járatát azonnali hatállyal kénytelen volt felfüggeszteni. Az egykor a magyar fapados piacot is vezető, mostanra azonban csődbe ment légitársaság sajnálattal tudatta azt is, hogy a már lefoglalt jegyek árát sem tudja visszafizetni – a vevőknek kerülő úton kell majd megpróbálniuk behajtani a pénzt.

Nem bírta tovább (Mfor-montázs)

Gyászjelentéshez hasonló közleményt  tett közzé kedd reggel honlapján a SkyEurope szlovák diszkont légitársaság. "Mély sajnálattal kell tudatnunk Önökkel, hogy a SkyEurope-nak azonnali hatállyal fel kell függesztenie a jegyek eladását és az üzemelést" – kezdődik a kommüniké, amely végül udvarias hangnemben elnézést és megértést kér az utasoktól.

Több ezren rekedtek külföldön

Mindez valószínűleg nem vigasztalja azokat az utasokat, akik retúrjegyet vettek a cégnél, és visszaútjuk egy jövőbeni időpontra esik. A közlemény szerint ugyanis "nekik sajnos egy más légitársasággal kell majd megoldani" a hazatérést, azaz a SkyEurope-ra már nem számíthatnak. A külföldön rekedtek száma a cég szóvivője szerint töb ezerre tehető, adja hírül az APA osztrák hírügynökség.

Szintén rossz hír az utasoknak, hogy a már foglalással rendelkezők többsége futhat a pénze után. A cég közleményében ugyanis "sajnálattal tudatja", hogy azok esetében, akik közvetlenül a SkyEurope-nak (tehát készpénzben vagy banki átutalással) fizettek, a pénz visszatérítése "nem lehetséges".

A hitelkártyával fizetőknek az azt kiállító banknál, másoknak a vételt lebonyolító utazási irodánál kell érdeklődniük – a pénz visszaszerzésére esetükben sincs túl sok remény.          

Nem jött össze az áthidaló megoldás

A cég azután állította le üzemelését, hogy a vállalat pénzügyi újjászervezésére kijelölt megbízott csődeljárást kezdeményezett ellene. Utóbbi a lépést azzal indokolta, hogy nem sikerült áthidaló finanszírozást találni a vállalat működésének fenntartására. Ráadásul a foglalások száma a sorozatos akciók ellenére csökkent, a bevétel pedig erősen visszaesett.

Mint ismert, a bécsi és a pozsonyi tőzsdén is jegyzett légitársaság június 22-én jelentette be, hogy bírósági védelmet kér a hitelezőktől, de nem fizetésképtelen. A védelmet megkapta Szlovákiában, azóta tárgyalt a lehetséges befektetőkkel. Erre és pénzügyi kötelezettségeinek átstrukturálására három hónapot kapott.

Beintettek a repülőterek

A folyamatos likviditási gondokkal küszködő cégnek tartozásai miatt egyre több repülőtérrel gyűlt meg a baja: gépeit június végén Bukarestben, Szófiában és Párizsban ideiglenesen feltartóztatták, utóbbi repülőtér le is foglalta egyik Boeingjét; augusztus közepén hasonló okból gyakorlatilag kitiltották a céget a bécsi repülőtérről. Hétfőn este a légitársaság a fő bázisának számító pozsonyi repülőtéren sem kapott üzemanyagot, és a prágai Ruzyne repülőtér is ajtót mutatott neki.  

A 2001-ben indult SkyEurope a diszkont légitársaságok közül elsőként, 2003 novemberében - a későbbi nagy rivális Wizz Air előtt több mint fél évvel - jelent meg a magyar piacon. A két fapados rövid idő alatt vezető szereplővé nőtte ki magát Magyarországon, és messze megelőzte a piac többi szereplőjét.

Az "enyhén diszkont" Easyjet modelljét követő SkyEurope azonban végül nem bírta a versenyt az ultra low cost fapadosnak számító Ryanairt "utánzó" Wizz Airrel, és 2007 őszén kivonult a magyar piacról.

Jason Bitter, a társaság vezérigazgatója akkor ezt a lépést azzal indokolta, hogy inkább a jövedelmezőbb bécsi, pozsonyi és prágai repülőtérre összpontosítják erőforrásaikat, és a növekedés helyett a működés nyereségessé tételére koncentrálnak.

Már a válság előtt bajban voltak

A terv azonban a jelek szerint nem vált be - erre utal az is, hogy a társaság már a válság kitörése előtt hatalmas pofonokat volt kénytelen elszenvedni. A még tavaly november végén publikált előzetes számok szerint ugyanis a 2008. szeptemberrel végződött üzleti évben a nettó eredmény mintegy 59 millió eurós mínuszt mutatott, ami 146,8 százalékos romlást jelez egy évvel azelőtthöz képest. Eközben az üzemi eredmény – 168,4 százalékos visszaesést tükrözve – mínusz 56 millió eurót tett ki.             

Az iparágba is begyűrűző gazdasági krízis még mélyebb gödörbe taszította az amúgy is masszívan veszteséges légitársaságot. Az idei első negyedévben a cég 31,9 millió euró adózás utáni veszteséget szenvedett el – egy  évvel korábban még "csak" 28,5 millió volt a veszteség. Ezzel párhuzamosan idén március végére a cég saját tőkéje mínusz 97,5 millió euróra fogyott a tavaly márciusi mínusz 38,6 millió euróról.

A Wizz már bejelentkezett

A SkyEurope keltette űr betöltésére valószínűleg újabb verseny indul majd a fapadosok között. A Wizz Air már július elején bejelentette, hogy belép a szlovák piacra és szeptember 20-tól elindítja Pozsony-Róma járatát. "Ez az első lépés, amelyet még több követ majd" - mondta akkor John Stephenson, a Wizz Air általános vezérigazgató-helyettese. 

Ezt mai közleményében megerősítette Váradi József vezérigazgató, aki szerint "hamarosan újabb terjeszkedési tervekről" számolnak be. 

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!