4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Hétfőn megérkezett Ferihegyre a Wizz Air kilencedik, A 320-as típusú repülőgépe, amelyet még pénteken vett át az Airbus toulouse-i bázisán. Az esemény alkalmából tartott sajtótájékoztatón Váradi József vezérigazgató komoly kritikával illette a Budapest Airportot, s egyben vázolta cégének növekedési terveit.

"Minden olyan piacon, ahol megjelenünk, piacvezetővé szeretnénk válni" - közölte az eseményen Váradi. Tájékoztatása szerint a Wizz Air Lengyelországban és Magyarországon már most a diszkontpiac élén áll. Míg utóbbi szegmensben hazánkban 26, a lengyeleknél pedig 40 százalékos részesedéssel rendelkezik, addig a teljes légiközlekedési piacot tekintve itthon 8, Lengyelországban pedig 12 százalékos szeletet tudhat magáénak.

A vezérigazgató hozzátette: évente 50 százalékkal kívánják növelni az utasok számát, ezen belül a budapesti piacon 10 százalékos bővüléssel számolnak. 2006-ban 3 millió utast tűztek ki célul, három éven belül pedig már évi 6 millió ügyfelet szeretnének szállítani. "A növekedés alapjai le vannak fektetve" - tette hozzá. A társaság rövidesen újabb járatokat, illetve járatbővítéseket jelent majd be.

Váradi József

Váradi: nagy fordulat kellene a BA-nál

Szerinte a Budapest Airport Rt. (BA) gátja a hazai légiipar fejlődésének: a szolgáltatás színvonalához képest magas díjak miatt a főváros versenyhátrányba fog kerülni a környező országokhoz képest. "A BA legnagyobb problémája a légitársaságok szempontjából, hogy monopolhelyzetben van a budapesti piacon, s ennek következtében rosszabb minőséget magasabb áron tud árulni" - válaszolta az mfor.hu kérdésre.

"Soha nem voltunk elégedettek a szolgáltatásaikkal, s most sem vagyunk azok. Ráadásul az általunk használt légikikötők közül Ferihegy az egyik legdrágább. Ezen a téren hatalmas fordulatra lenne szükség" - tette hozzá lapunknak. Úgy véli: a magas áraknak tudható be, hogy míg Lengyelországban idén nyáron duplázódik a fapadosok által kínált kapacitás az egy évvel korábbihoz képest, addig Budapesten 5 százalékkal csökken.

BA: folyamatosan csökkentjük a díjakat

"Valóban az egyik legdrágább légikikötő vagyunk Közép-Európában, ezért határoztunk úgy, hogy jelentősen csökkentjük árainkat. Január 1-ig visszamenőleg átlagosan 5 százalékkal vittük lejjebb a leszállási díjakat és a reptéri illetékeket" - nyilatkozta az MTI-nek Szollár Domokos, a BA Rt. szóvivője. Hozzátette: ennek eredményeként a légitársaságok várhatóan 1,3 milliárd forinttal fizetnek kevesebbet idén a repülőtér használatáért. Szerinte a BA által előterjesztett árcsökkentés háromszorosa annak, amit a 2005-ben meghirdetett vonatkozó kormányrendelet előír.

A szóvivő kiemelte: eltökéltek abban, hogy a régióban jelenleg legdrágábbnak számító Ferihegyet a legversenyképesebb légikikötővé alakítsák. Emiatt évről évre csökkenteni fogják a díjakat, és növelni kívánják a szolgáltatások minőségét.

Az alacsony költségstruktúra a nyerő

Váradi kérdésre válaszolva úgy vélekedett: a piaci konszolidáció a következő években nem csak a diszkont-, hanem a hagyományos légitársaságok között is végbe fog menni. "Magyarországnál erősebb országok - Svájc, Belgium, Hollandia - sem voltak képesek arra, hogy eltartsanak egy nemzeti légitársaságot" - hangsúlyozta. A szelekció már elindult, ezt csődök, összeolvadások és felvásárlások jelezték az elmúlt években.

Kifejtette: az a légitársaság kerül majd ki győztesen a versenyből, amelyik a legalacsonyabb költségstruktúrával képes dolgozni. Szerinte a Wizz Air 25-30 százalékkal kisebb költséggel "állít elő egy széket", mint versenytársai. Úgy véli: általában a Wizz Air jegyei a legolcsóbbak a régióban. Az alacsony ár pedig stimulálja a piacot, például olyan rétegeket is képesek ezáltal elcsábítani, amelyek eddig nem engedhették meg maguknak a repülést.

A Váradi Józseffel a fenti témákban készült exkluzív, részletekbe menő interjúnkat a hét folyamán olvashatják az mfor.hu-n! Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

Kapcsolódó anyagok:
Újabb géppel bővült a Wizz Air flottája SkyEurope kontra WizzAir: egynek buknia kell? Fapadosok szorongatják a Malévet Beáldozta londoni járatát a SkyEurope SkyEurope: csak egy fapados marad állva térségünkben

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!