3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Közgazdászok arra figyelmeztettek, hogy az élelmiszerinfláció 2023 végéig kétszámjegyű marad, és az árak belátható időn belül tovább emelkednek. Magyarországra ez hatványozottan igaz.

Márciusban a brit Nemzeti Statisztikai Hivatal (ONS) szerint az élelmiszerinfláció 45 éves csúcsot ért el, 19,2 százalékot, ez azonban júniusban kissé mérséklődött, 17,4 százalékra.

A kiskereskedők azt közölték a Bank of Englanddel, hogy az élelmiszerinfláció "mostanra elérte a csúcspontját", ugyanakkor arra számítanak, hogy az év végéig az élelmiszerárak éves szinten 10 százalékkal fognak emelkedni - írja a Grocery Gazette.

A PwC vezető közgazdásza, Barret Kupelian szerint a rossz hír az, hogy bár az élelmiszerinfláció várhatóan mérséklődik, az árak magasak maradnak, és nem csökkennek.

Ez azt jelenti, hogy az olcsó élelmiszerek korszaka valószínűleg véget ért.

Az IGD múlt havi elemzése szerint a brit családok még egy ideig küzdeni fognak, mivel az alacsonyabb jövedelmű háztartások 66 százaléka csökkenti az élelmiszerekre fordított kiadásokat. Több mint a fele korlátozza az otthon fogyasztott élelmiszerek és italok mennyiségét, szemben a magasabb jövedelmű háztartások 36 százalékával.

Az Egyesült Királyság vezető szupermarketjei közül sokan megfogadták, hogy a lehető leggyorsabban továbbadják a fogyasztóknak a nyersanyagárak csökkenését. A legnagyobb árcsökkenést az ágazatban a tejtermékek, a kenyér, a tésztafélék és a rizs, a gyümölcsök és zöldségek, valamint a hús és a hal kategóriái szenvedték el.

Egyre jobban meg kell gondolni, mi kerül a kosárba. Fotó: Depositphotos
Egyre jobban meg kell gondolni, mi kerül a kosárba. Fotó: Depositphotos

Miközben a Bank of England megjegyezte, hogy a saját márkás termékek ára emelkedik a leggyorsabban, a vásárlók a nagy márkák esetében is áldozatul estek a zsugorodásnak. Júniusban számos népszerű márkás termék méretét csökkentették, köztük például a Hellmann's majonézes tégelyekét, amelyeket a Tescóban 800 grammosról 600 grammosra karcsúsítottak.

Az Arla Foods vajmárkája, a Lurpak nemrégiben 20 százalékkal csökkentette a vajtömbök méretét, 250 grammos kiszerelésekből 200 grammosak lettek a sózott, sótlan és light tömbváltozatokban egyaránt.

A magyar élelmiszerinfláció egészen más magasságokban jár. Kifejezetten combosan zárta az előző évet, decemberben 49,6 százalékos év/év drágulást jegyeztek fel. Hasonlóan kezdte a 2023-as évet, az első hónapban 46,9 százalékig szaladt. Azóta persze mérséklődött, de még így is nagyon messze van a brit adattól.

Az élelmiszerek ára 2023 júliusában 23,1 százalékkal emelkedett a KSH keddi közlése  szerint, ezen belül leginkább a tojásé (30,7 százalék), a tejtermékeké (29,5 százalék), a kávéé (28,8 százalék), a kenyéré (26,7 százalék), a péksüteményeké (25,4 százalék), a vaj és a vajkrémeké (24,2 százalék). A termékcsoporton belül a liszt (2,4 százalék) és az étolaj (1,5 százalék) ára nőtt a legkisebb mértékben. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!