Ha figyelmesebben megvizsgáljuk a vállalat által közzétett számokat, akkor semmiképp nem jelenthetjük ki ilyen könnyen, hogy rosszul zárta volna a 2011-es évet. Árbevételét tekintve rekord negyedévet zárt a maga 10,58 milliárdos forgalmával. Ez majdnem 8,9 százalékos növekedést jelent az előző negyedévhez képest, és mindössze 21 millió dollárral marad el a 2006-os év teljes bevételétől.
De akkor mi történt? Egyik fő oka a vártnál gyengébb számoknak az Európát fenyegető adósságválság lehet, amely lassítja az egész világ gazdaságát, nem csak a kontinens országaiét. Ha megnézzük a 2011-es évben mely szektorok teljesítettek jól, és melyek rosszul, azt vehetjük észre, hogy azok az iparágak – mint például a technológiai szektor – amelyek jobban ki vannak téve a gazdasági lassulás kockázatának alulteljesítettek, míg mondjuk a közüzemi szolgáltatók, vagy az egészségügyi cégek, magasan felülteljesítettek. A Google még így is az iparág benchmarkjának tekinthető Nasdaq100 index 2,7 százalékos éves hozamához képest 8,7 százalékos éves eredményt könyvelhetett el 2011-ben.
Hiába ért el a Google rekord nagyságú árbevételt 2011-ben, ezt csak meredeken növekvő kiadások mellett sikerült. Míg az árbevétele 29 százalékkal nőtt, addig a költségei 38-val. Ehhez nagyban hozzájárultak az értékesítés és a marketing költségei, amelyek majdnem 64 százalékkal nőttek 2010-hez képest. Az Eurozóna bizalmi válsága miatt lassuló gazdaság kevesebb reklámbevételt jelent a cégnek.
Erre válaszul a cég azon fáradozik, hogy a mobil és egyéb a reklámokat megjelenítő eszközök gyorsabb terjedését elősegítse. Ez természetesen megjelenik a cég K+F kiadásain is, amelyek a 2010-es évhez képest 37,21 százalékkal nőttek. Ezek, és a növekvő adminisztrációs költségek miatt a vállalat adózott eredménye mindössze 14 százalékkal, 9,73 milliárd dollárra nőtt az előző évekhez viszonyítva.
Továbbra is igen magas a cég eszközei közül a forgóeszközök, azon belül is a készpénz, illetve a forgalomképes értékpapírok aránya - 61,5 százalék - az összes eszközhöz képest. Ezen felül még mindig igen magas arányban finanszírozza önmagát a vállalat, amely igen jellemző 2009 óta a nagyvállalatokra. A sajáttőke aránya 77,4 százalék. A legtöbb cég igyekszik minél konzervatívabb finanszírozási formát választani, ami nem minden esetben kifizetődő, hiszen olykor a részvényesek, a befektetett tőke után nagyobb hozamot várnak el, mint a bankok a folyósított hitelek után. A felhalmozott készpénz viszont elősegítheti a további felvásárlásokat, amelyekről eddig is hallhattunk. Az viszont bizonyos, hogy tovább folytatja a mobil eszközökre az androidos rendszerek fejlesztését, melynek érdekében már több akvizíciót is végrehajtott, hogy tovább szélesítse a reklámhordozók számát, és megjelenését.
Aggasztó hír viszont, hogy a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság vizsgálja a Google-t hogy jogtalanul rangsorolja a keresések eredményeit díj ellenében, ezzel torzítva a versenyt a cégek között.
mfor.hu