2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) azt javasolja, hogy a fedezetkezelő tevékenysége maradjon a nagyobb magánberuházások körén belül, mivel sem a megrendelő pénztelensége, sem a fővállalkozó által irreálisan alacsony áron elvállalt munka esetén nem ad garanciát az alvállalkozónak arra, hogy a pénzéhez jut.

A parlament előtt lévő és az építésügy számos elemével foglalkozó törvényjavaslat a kormány feladatává teszi a fedezetkezelő szabályozását. Ez alapján a kormány honlapjára augusztus közepén került fel egy kormányrendelet-tervezet, amely minden olyan építési beruházásra kötelezővé teszi a fedezetkezelő alkalmazását, amelynél a közbeszerzés értéke eléri a 100 millió forintot. A fedezetkezelő feladatait a Magyar Államkincstár látja el a tervezet szerint.

A fedezetkezelő alkalmazását a 2009-ben vezetették be az építőipari lánctartozások felszámolása érdekében, majd a nagy kivitelező cégek tiltakozására az új kormány 2010-ben a fedezetkezelő intézményét a nagyobb magánberuházások körében tette kötelezővé. A fedezetkezelő feladata, hogy kifizesse az alvállalkozókat, és így megszakadjon a lánctartozás.

Az ÉVOSZ szerint a lánctartozás kialakulásának három oka van. Az első esetben az építtetőnek eleve nincs elég pénze, és azért nem tudja kifizetni a fővállalkozóját. A második esetben a fővállalkozó olyan irreálisan alacsony áron vállalta el a munkát, hogy azért maradnak hoppon az alvállalkozói. Végül a harmadik esetben  rosszhiszemű a megrendelő - legyen az építtető, fővállalkozó, vagy az alvállalkozói láncban előbbre álló cég - és nem is akar fizetni a sorban mögötte állóknak.

A szakmai szervezet azért ellenzi, hogy fedezetkezelőt valamennyi közbeszerzés esetében kötelező legyen alkalmazni, mivel az első két esetben nem tud pénz teremteni, a harmadik esetben pedig nem tudja kikényszeríteni a teljesítés igazolását a csalárd megrendelőtől - márpedig a fizetés csak ennek birtokában történhet.

Az ÉVOSZ ehelyett azt javasolja, hogy csak az indíthasson beruházást, akinek arra fedezete van. Az irreálisan alacsony vállalási árat pedig jogszabály szűrje ki a versenyből, továbbá a ki nem fizetett alvállalkozói díj erejéig kerüljön jelzálog az adott épületre. A javaslatok között szerepel egy állami faktoring cég létrehozása is.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!