Internetes fórumokon már régebb óta téma, hogy egyesek manipulálják a Google tőzsdei árfolyamát, hogy ezzel komoly nyereségre tegyenek szert a határidős piacon. Most egy kaliforniai egyetemi professzor írt egy tanulmányt a témában, melyet eljuttatott az amerikai tőzsdefelügyeletnek is, hogy kivizsgálja az ügyet - írja a Forbes magazin.
A piacon régóta terjednek olyan pletykák, hogy egyesek zálogként használják fel a Google részvényeit arra, hogy manipulálják az opciós piacot. Most Jerry W. Liu, a Kalifornia Egyetem professzora írt egy tanulmányt, melyben az elmúlt évek ármozgását vizsgálja, és arra az érdekes következtetésre jutott, hogy a jelentős bejelentések környékén furcsán alakult a Google árfolyama.
Liu a Google tőzsdei kereskedésének első 34 hónapját vizsgálta, és arra jutott, hogy a nagy intézményi befektetők hátborzongatóan pontosan meg tudják ítélni, hogy a cég által közölt eredmények mennyire jók vagy rosszak lesznek, így nyugodtan ülhetnek opciós kontraktusaikon, miközben az ár eléri a számukra kedvező szintet.
A professzor tanulmánya szerint annak köszönhető a Google árfolyamának manipulálhatósága, hogy a részvények esetében gyakori a szaknyelvben "fürtösödésnek" nevezett jelenség, melynek lényege, hogy ugyanabban az ágazatban lévő, egymáshoz tevékenységben vagy regionálisan közel álló cégek szerveződnek. A módszer lényege, hogy az egymásra épülő vagy egymással párhuzamosan tevékenykedő cégek együttesen nagyobb hatást tudnak kifejteni, erősebbek a piacon. Mindez lehetővé teszi, hogy opciós ügyletek esetén a nyereséget zsebre tegye a cég, miközben virtuálisan semmibe nem kerül neki az ügylet. Liu szerint ez a jelenség leginkább a Google papírjaira jellemző, ezért is képzelhető el, hogy manipulálják őket.
A Kalifornia Egyetem tanára szerint ez a gyakorlat leginkább azokban az időszakokban kerül előtérbe, amikor a Google valamilyen bejelentést tervez, az előtte lévő napokon jelentősen megnő a részvényekre kötött opciós ügyletek száma. Liu becslése szerint a manipuláció eddig mintegy 30 millió dolláros profitot hozott azoknak, akik részt vesznek benne.
A tanulmány egy konkrét példán keresztül szemlélteti a befolyásolást: Liu 2007 áprilisának harmadik hetében vizsgálta a Google árfolyamának alakulását és érdekes következtetésekre jutott. A hét elején a nagy intézményi befektetők olyan opciós ügyleteket kötöttek a papírokra, amik akkor fizetnek nekik a legjobban, ha a papírok ára 480 dollár közelében van a lejáratkor. A hét csütörtöki napján aztán a Google közölte negyedéves bannerértékesítéseit, melyek 63 százalékkal ugrottak meg az egy évvel korábbi szinthez képest. A részvények szárnyalással nyitottak pénteken, egészen 492,50 dollárig emelkedett az árfolyam, majd érdekes módon 482,50 dolláron zártak, ami éppen megfelelő volt az intézményi befektetőknek, hogy jókora profittal szálljanak ki.
Jerry Liu is elismeri tanulmányában, hogy a jelenségre elvileg egyszerű magyarázat is lenne: a tőzsdén ugyanis gyakori, hogy ha egy részvényre sok opciót kötöttek, akkor a záróár automatikusan beáll az opciónak megfelelő szintekre. Szerinte azonban a Google esetében másról van szó, ugyanis feltűnően összefüggnek a sikeres opciók és a cég bejelentései.
Liu tanulmányát eljuttatta az amerikai tőzsdefelügyelethez is, amelynek munkatársai jelenleg is vizsgálják a professzor okfejtését.