3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A kisajátítási eljárások gyorsítása és egyszerűsítése érdekében módosítanák a kisajátítási törvényt, így a lakások kisajátításakor is a pénzbeli kártalanítás lesz a főszabály a cserelakás biztosítása helyett a kormány honlapján olvasható törvénytervezet szerint.

A lakások kisajátításánál megjelenő módosítást két okkal magyarázza a tervezethez fűzött indoklás: a módosítás - általánosan - a pénzbeli kártalanítást helyezi a természetbeni kártalanítás elé, illetve a kisajátítások idejét nagyon elhúzta az a gyakorlat, hogy a felajánlott cserelakásokat rendre visszautasították azok, akiknek a lakását kisajátította a hatóság. Jövő év július 1-jétől - a módosítás tervezett hatályba lépésétől - elég lesz felajánlani a cserelakást, és ha a szakértő szerint az megfelelő, de a tulajdonos nem fogadja el, akkor automatikusan pénzt kap a kisajátított a lakásáért.

Az indoklás idézi az Alkotmánybíróság 2005-ös határozatát: a kisajátításra csak akkor kerülhet sor, ha a közérdekű cél másként nem valósítható meg, ugyanis az állam ilyenkor közhatalmi eszközzel vonja el másnak a tulajdonát, ami csak törvényi garanciák mellett történhet.

A tervezet megszüntetné azt az előírást, hogy a kisajátításnál a közösségi előnynek nagyobbnak kell lennie a tulajdon elvonásával okozott kárnál, ha az abban felsorolt okok miatt történik a kisajátítás. A kivételi listában szerepel a kiemelt beruházás, amelyet törvény vagy kormányrendelet nyilvánít ilyenné, miként az autópálya- és vasútépítés.

A tervezet felveszi a kisajátítási célok közé a Natura 2000 területeket is. Aki itt nem megfelelően műveli a földjét, attól az kisajátítható.

Rendezi a tervezet a kisajátított ingatlanon lévő jelzálog sorsát is. Erre azért volt szükség, mivel a jelzálogjog jogosultjai - rendszerint a bankok - nem vettek tudomást a kisajátításról, csak a végén kapcsolódtak be, amikor - lejárttá téve a hitelszerződést - a követelés fejében elvitték a kártalanítás nagy részét. Így nem maradt a lakástulajdonosnak elég pénze arra, hogy másik lakást vásároljon. Az új szabály szerint a jelzálogjogosultnak és az ingatlan tulajdonosának kell megállapodnia a jelzálog sorsáról, így az átvihető az új lakásra is.

Az Országgyűlés a múlt héten is módosította a kisajátítási törvényt. A változtatás lényege, hogy a kisajátítási eljárásban hozott közigazgatási határozattal szemben kérhető bírói felülvizsgálat a sérelmezett döntés érdemi megváltoztatására is kiterjedhessen.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!