4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Erről a tervezetről nem ártott volna a döntés előtt tudni, ugyanis utólag kiderülhet, hogy azok jártak jól, akik maradtak a magánnyugdíjpénztáraknál - kommentálta az utóbbi hetekben megjelent kormányzati terveket az mfor.hu által megkérdezett nyugdíjszakértő. Szerinte a tervekben szereplő rendszer csak akkor lenne fenntarthatóbb a jelenleginél, ha lenne mögötte valamennyi induló tőke, azonban erről egyelőre nem hallani. Mfor.hu-háttér.

Mégis az jár jól, aki maradt?

Az elmúlt hetekben kiszivárgott egy tanulmány, mely a kormány nyugdíjelképzeléseit taglalja. Azt hangsúlyozni kell, hogy döntés egyelőre nincs az ügyben, mindössze egy szakértői anyagról van szó. A legfontosabb változás, hogy a jelenlegi 10-ről 20 százalékra emelkedne a munkavállalói nyugdíjjárulék, ezzel összhangban a munkaadói járulék a jelenlegi 24-ről 14 százalék környékére csökkenne. Öregkori ellátás azonban csak a 20 százalékos részért járna, a másik amolyan szolidaritási adó lenne, melyből a nyugdíjrendszer kilengéseit fedeznék.

"Ezekről a tervekről nem ártott volna a magánnyugdíjpénztári döntés előtt tudni, így első ránézésre ugyanis könnyen lehet, hogy azok járnak majd jól, akik maradtak a magánkasszájuknál" - mondta az mfor.hu kérdésére Zaupper Bence, az AonHewitt nyugdíjszakértője. Hozzátette: miközben a magánpénztáraknál valódi befektetésekről beszélhetünk, az állami egyéni számlán csak virtuálisan jelenik majd meg a járulék. Ráadásul a tervezetben a kormány azzal számol, hogy évente az inflációnak megfelelő mértékben korrigálja a befizetéseket, a magánkasszák többsége viszont az elmúlt években az infláció feletti hozamot produkált átlagosan.

"Akkor lehetne azt mondani, hogy ez a tervezett rendszer fenntarthatóbb, mint a mostani, ha lenne mögötte egy kezdeti induló tőke. Erről azonban egyelőre nem hallani, a magánnyugdíjpénztári vagyon jelentős részét már felhasználta a kormány az államadósság csökkentésére" - vélekedik Zaupper.

Az év elején, amikor dönteni kellett a nyugdíjpénztári tagoknak, akkor többen bírálták a kormány lépését amiatt, hogy semmit nem lehetett tudni a kormány jövőbeli terveiről, így lényegében vakon kellett dönteni (lásd: Miért kényszerít spekulációra 3 millió magyart az Orbán-kormány?). A most megjelent tervek függvényében talán ez sem véletlen, hiszen könnyen lehet, hogy ezekkel a feltételekkel többen maradtak volna, mint a végső százezres szám.

Kihúzták a bíróságok méregfogát

Ráadásul ha megvalósulnak a tervek, akkor azzal legfontosabb ütőkártyájukat vesztik el azok, akik az Alkotmánybírósághoz és az Emberi Jogok Európai Bíróságához akartak fordulni nyugdíjügyben. A leginkább támadható pont ugyanis az volt, hogy ugyanazért a befizetett járulékért egyeseknek járt volna állami ellátás, másoknak pedig nem. A kormány a jelek szerint ezt a gordiuszi csomót is átvágta: senkinek nem jár ellátás a munkaadói járulék után.

"Egyelőre nagyon nehéz összehasonlítani, hogy a tervezett változás következtében mekkorák lennének az átlagos nyugdíjak. 2013-ra egyébként is be volt tervezve egy módosítás, ami csökkentette volna az ellátások összegét, kérdés, hogy a tervezetben szereplő megoldással még rosszabbul járunk, vagy nagyjából ugyanazt a hatást fogja elérni" - emelte ki Zaupper Bence.

Vannak pozitívumok is

Az AonHewitt szakértője szerint azért vannak pozitív elemek is a megjelent tervezetben: az például fenntarthatóbbá teheti a rendszert, hogy a jövőben a várható élettartam változásával automatikusan emelnék a nyugdíjkorhatárt. Azaz ha mondjuk egy évvel nőne a várható élettartam, akkor nem kellene külön dönteni, hanem automatikusan egy évvel emelkedne a korhatár is. Kérdéses azonban a korhatár - a várható élettartammal párhuzamos - emelésének társadalmi fogadtatása - teszi hozzá.

"Van egy olyan törekvés a kormány részéről, hogy a nyugdíjjárulékon belül legyen elkülönítve, mire mennyit költenek. Ez is pozitív, hogy átláthatóbbá akarják tenni a rendszert, nem egy nagy közös kalapban gondolkodnak" - hangsúlyozta Zaupper Bence.

A szakértő hozzátette: a tervezet egyik fontos változtatása a jelenlegi rendszerhez képest, hogy a nyugdíjkorhatár előtt nem nyugdíjnak, hanem jövedelempótló támogatásnak hívnák az ellátást. Emellett nem dolgozhatna az ember, ellenkező esetben felfüggesztenék az ellátást, illetve nem lenne kötelező évente emelni, mint a nyugdíjat. A tervezet szerint az emelés elmaradásával évente kétmilliárd forintot spórolhatna az államkassza százalékonként.

Beke Károly

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!