A vezetéket, amelyet egy év alatt újított fel közös beruházásban a Mol magyar olajtársaság és a Transpetrol szlovák kőolajszállító társaság, Orbán Viktor magyar és Robert Fico szlovák kormányfő közösen adta át.
A magyar miniszterelnök beszédében fontosnak nevezte az "olcsó energiát" is. Szerinte az olcsó energia megszerzéséért folytatott versenyben Európa még mindig "a rajtvonalnál ácsorog" és ennek orvoslására, valamint a versenyképesség megőrzésére gyors, uniós szintű döntésekre lesz szükség.
Orbán Viktor elmondta: a régió országai számára nagyon fontos, hogy közössen keressék azokat a megoldásokat, amelyek a jelenlegi "váratlanul nehéz körülmények között" is garantálják energiaellátásukat. Ilyen megoldásnak és az energiabiztonság megteremtése szempontjából rendkívül fontos lépésnek nevezte a Barátság I. kőolajvezeték felújítását, hozzátéve: mindenkinek érdeke, hogy a felújítás a vezeték horvátországi szakaszán is minél előbb megvalósuljon.
A szlovák kormányfő az ünnepélyes átadón mondott beszédében a kőolajvezeték felújítását óriási jelentőségű, előremutató, stratégiai beruházásnak nevezte, majd többször megköszönte Orbán Viktornak, amiért a magyar miniszterelnök "nagy energiát fektet" a két ország gazdasági kapcsolatainak szorosabbra fűzésébe. Ez utóbbival összefüggésben Orbán Viktor úgy vélekedett: Magyarország elkötelezett a magyar-szlovák együttműködés iránt, amelyet már olyan magas szintre sikerült emelni, "amilyenre kevés példa van."
Az ünnepélyes átadón a vezeték felújítását végző Mol Magyarország és a szlovákiai Transpetrol képviselői is részt vettek.
"Sikerült több lábbra állítani a térség két fontos finomítóját (...) ezután ha esik, ha fúj Magyarországon és Szlovákiában mindig lesz kőolaj" - mondta a felújítással összefügésben a rendezvényen Fasimon Sándor, a Mol Magyarország ügyvezető igazgatója. Rámutatott: az elmúlt egy évben a most átadott fejlesztéssel egyidejűleg az Adria kőolajvezeték magyarországi szakaszán is jelentős felújításokat hajtottak végre.
Ivan Krivosudsky, a Transpetrol ügyvezető igazgatója elmondta: a beruházás során a szlovákiai szakaszon 9 kilométeres szakasz újult meg, s ez lehetővé tette, hogy a Slovnaft pozsonyi olajfinomítót, a Mol szlovákiai leányvállalatát szükség esetén teljes egészében ezen a vezetéken lehessen ellátni.
A Mol-csoport és a szlovákiai Transpetrol által közösen kivitelezett, magyar-szlovák közös beruházással, mintegy 80 millió dollárból (megközelítőleg 20 milliárd forint) a Barátság I. kőolajvezeték 128 kilométeres szakaszát cserélték ki. A nem egészen egy év alatt megvalósított rekonstrukciónak köszönhetően a kőolajvezeték érintett szakaszának éves szállítókapacitását a korábbi 3,5 millió tonnáról közel 6 millióra tonnára növelték, és a fejlesztésnek köszönhetően immár az Adriai-tenger felől is ki lehet elégíteni Magyarországon keresztül Szlovákia és részben Csehország kőolajigényét.
MTI