Az elemzők által vártnál kedvezőbb negyedik negyedéves eredményekről számolt be kedd hajnalban a Richter, a cég adózott eredménye 13,6 milliárd forint volt a tavalyi év utolsó három hónapjában. 2009 elsősorban az amerikai piacról szólt a magyar gyógyszercég számára, az Egyesült Államokban forintban számolva 66 százalékkal nőttek a vállalat eladásai 2008-hoz képest.
A Richter árbevétele 2009-ben 267,344 milliárd forintot tett ki, ami 13 százalékos növekedést jelent 2008-hoz viszonyítva. "A piacaink többségén jellemző, jelentős devizaárfolyam-leértékelődésekkel járó gazdasági visszaesés kedvezőtlen hatást gyakorolt az euróban, illetve dollárban kifejezett árbevételünkre" - olvasható a tőzsde honalapján megjelent gyorsjelentésben. Ezt a kedvezőtlen hatást azonban ellensúlyozni tudta a két legnagyobb exportpiacon, Oroszországban és az USA-ban elért árbevétel-növekedés.
Magyarországon 2009-ben 31,641 milliárd forint árbevételt realizált a cég. A Magyarországon kívüli piacokról származó árbevétel 2009-ben 839,7 millió euró volt, ami 19,8 millió eurós, azaz 2,4 százalékos növekedés az előző évhez képest. A FÁK-tagállamokban 3,1 százalékos növekedés (dollárban kifejezve 1,9 százalékos csökkenés) mellett 302 millió euró (421,3 millió dollár) árbevételt ért el a vállalat el. Az oroszországi forgalom második negyedévben növekedésnek indult, az év végére jelentős emelkedést mutatott. Az orosz piacon a negyedik negyedévben év/év alapon 22 százalékkal nőttek a cég eladásai. Ukrajnában és az egyéb FÁK-tagállamokban a forgalom a korábbi évekhez képest továbbra is alacsony szinten maradt. Az Európai Unió országaiba irányuló eladások euróban kifejezve 7 százalékkal csökkentek.
Az USA régió értékesítése dollárban számítva 35,8 százalékkal emelkedett a profitmegosztási megállapodásokból származó jövedelem számottevő növekedése miatt. Forintban számolva még kedvezőbb a kép: a 2008-as 21,5 milliárd után tavaly 35,6 milliárdos forgalmat ért el a Richter a tengerentúlon, ami 66 százalékos növekedésnek felelt meg. Érdekesség, hogy ezzel Amerika lett a cég második legnagyobb piaca a volt FÁK-országok után, mivel megelőzte Magyarországot az eladások tekintetében.
Amerikában a hatóanyag-értékesítés az éles verseny miatt bekövetkezett árcsökkenések nyomán – dollárban kifejezve – mérséklődött. Ezt azonban ellensúlyozni tudta a sürgősségi fogamzásgátló nagyarányú forgalomnövekedése, valamint a profitmegosztási szerződések alapján a Teva – Barr-tól kapott jelentős bevétel. A profitmegosztási megállapodásból származó jövedelem, a menedzsment becslése szerint, 2009-ben elérte a maximum szintet. A nőgyógyászati termékcsoport, ideértve a drospirenone-nal és egyéb más a Teva – Barr számára szállított orális fogamzásgátló értékesítéssel összefüggő profitmegosztásból származó bevételt is, az USA forgalom 92 százalékát tette ki.
A vállalat adózott eredménye 57,3 milliárd forint volt tavaly, ami 22,3 százalékkal haladta meg a 2008-ban realizált 46,9 milliárdos profitot. A pénzügyi tevékenység 7,7 milliárdos eredménye viszont 45,1 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbi 14,1 milliárdtól, ez azonban jórészt a devizahatásoknak volt betudható.
A negyedik negyedévben a cég 70,2 milliárd forintos árbevételt és 13,6 milliárdos adózott eredményt ért el, mindkét szám kedvezőbb az elemzői várakozásoknál. A portfolio.hu által készített elemzői konszenzus 66,1 milliárdos árbevételt és 11,453 milliárdos profitot valószínűsített. Az mfor.hu által hétfőn megkérdezett elemző előzetesen a konszenzusnál jobb eredményre számított.