4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Standard&Poor's hitelminősítő megadta első ítéletét Európa adósság-átütemezési tervére, és valószínűleg senkit sem fog meglepni, hogy szerintük ez a "fennálló adósság visszafizetésének tényleges elmulasztását" fogja maga után vonni. Ennek a megítélésnek 3 nyomós oka van, és mind a háromból az következik, hogy az S&P (és társai) aligha változtatnak majd álláspontjukon.

Míg az eurózóna legtöbb politikusa és az EKB látszólag semmit sem tanult a hitelválságból, addig a hitelminősítők levonták a megfelelő tanulságokat. Ezek közé tartozik a minősítési folyamat szigorításának szükségessége. A válság előtti időszak egyik legnagyobb hibája a subprime jelzáloglevelek tripla A-s besorolása volt, mégpedig a csődhelyzet keresztkorrelációs eshetőségére és az amerikai ingatlanárak pozitív éves növekedésére való hivatkozással. Azonban elég volt csak megkaparni a felszínt és egyből kiderült, hogy a kötvények igencsak ramaty minőségűek voltak, a pénzügyi tervezés azonban gondoskodott a megfelelő kozmetikázásról. Ha gyorsan átfutunk a franciák által javasolt átütemezési terven (a görög adósság legnagyobb részét francia bankok kezelik), úgy jól láthatjuk, hogy az tulajdonképpen államcsődhöz vezet. Ebben az esetben, a kollektív megállapodások, vagy más feltételezések miatt, a hitelminősítők sem fognak letérni az útról. "Ha egy madár úgy jár, mint egy kacsa, úgy úszik, mint egy kacsa, és úgy hápog, mint egy kacsa, akkor azt a madarat kacsának mondom." Az S&P szerint az adósságpapírok – az eredeti kibocsátáshoz képest – kedvezőtlenebb feltételekkel történő megújítása, "megfelelő kompenzáció nélkül" gyakorlatilag csődnek minősül, "még akkor is, ha a kötvények csak egy része képezi a csere tárgyát". Mindez a futamidők meghosszabbítását jelentené, és miután a 2014 közepéig esedékes lejáró hitelek átlagos futamideje (a kibocsátás időpontjában) 6 év alatt van, így könnyű belátni, hogy a 30 év nagyobb a 6-nál, és itt a kamatokat és az egyéb tőkestruktúrákat még nem is említettük.

Ha szemügyre vesszük ezeket a javasolt struktúrákat, úgy azt láthatjuk, hogy az EU-politikusok az adósság kérdésében gyakorlatilag a kiindulóponthoz érkeztek el, míg a hitelminősítők tovább tudtak lépni. Az átláthatatlan és túlzottan komplex pénzügyi megállapodások is meghatározó jellemvonásai voltak a hitelválság előtti időszaknak, és úgy tűnik, hogy ezek a jelen átütemezési tervezetben is visszatértek. Miután a jelenlegi terv számos hasonlóságot mutat a húsz évvel ezelőtti Brady tervvel (mely a latin-amerikai országokat húzta ki a pácból), így ez akár egy kipróbált és letesztelt eljárásmódnak minősülhetne. Ezzel viszont a probléma gyökereinek kezelésére kidolgozott EU-s tervezet (Brady-kötvények előtti leírások, a görögöknek javasolt terv ellenében) azt a látszatot kelti, hogy egy túlságosan komplex eljárással próbálják elkerülni azt, amire valójában szükség lenne.

A bankok közben jogosan tartanak a görög csőd esetén elszenvedett veszteségektől, mely akár 50 százalékos leírást (haircut) is jelenthet. Az előirányzott megállapodás, első ránézésre elfogadható lenne a pénzintézeteknek, amennyiben (ismétlem: amennyiben) ez kellő időt ad a görögöknek, hogy az elsődleges egyenleg irányába mozduljanak. Még ha ebben van is egyfajta kollektív logika (mivel csökkenti az egyes bankok szándékát, hogy fogják a pénzt és fussanak), addig messze nem jelenti azt, hogy ezzel a hitelminősítőket is meg lehet szelídíteni.

Elég biztosak lehetünk abban, hogy a hitelminősítők ezúttal tapodtat sem fognak engedni. Az államcsőd ugyanis egy konkrétan meghatározott esemény, függetlenül attól, hogy egyes politikusok milyen lépésekkel próbálják azt átnevezni, vagy másként tálalni. A subprime-os blama után sokkal határozottabbnak mutatkoznak az ügynökségek, hogy az adósságválság után ne hagyjanak maguk után kívánnivalót. (Minden bizonnyal ez is közrejátszott abban, hogy a Moody's kedden négyfokozatú leminősítéssel megvonta a befektetési ajánlású szuverén adósosztályzatot Portugáliától - szerk.) A helyzet, az ő szemükben minden szempontból államcsődnek néz ki, és aligha valószínű, hogy változtatnak ezen az állásponton.

Forrás: FxPro

Jogi nyilatkozat és kockázati figyelmeztetés

Az FxPro Financial Services Ltd tevékenységét a CySEC engedélyezi és szabályozza (engedélyszám: 078/07) FxPro Financial Services, Karyatidon 1, Ypsonas, Limassol 4180 Cyprus.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!