A BÉT honlapján szerda éjjel megjelent vezetőségi beszámolóban a Richter menedzsmentje 15,04 milliárdos anyavállalati tulajdonosokra jutó eredményt mutatott ki, ami 30 százalékkal magasabb a portfolio.hu által összeállított konszenzusnál és 61 százalékkal haladja meg 2014 hasonló időszakát.
Pedig az orosz-ukrán konfliktus és annak következményei a gógyszermulti két nagy keleti piacára alaposan rányomja a bélyegét. A rubel tavaly kezdődött és idén az első negyedévben kicsúcsosodott vesszőfutása miatt ugyanis hiába nőtt rubelben 28 százalékkal a Richter bevétele Oroszországban, ez euróban 12,2 százalékos visszaesést jelent. Ukrajnában még ennél is kedvezőtlenebb a tendencia, ugyanis dollárban 58,2, euróban 50 százalékos a kimutatott értékesítési visszaesés.
Ezeket valamint román és a közép-európai piacon (EU10) elért jelentősebb bevételcsökkenéseket elsősorban a nyugat-európai (EU15), az amerikai és a magyar piac tudta többé-kevésbé ellensúlyozni.
A fenti folyamatok tehát mínusz nullás változást hoztak az értékesítésben, amit a fedezet-javító intézkedések, a dollár felértékelődése és a termékösszetétel javulása (nőgyógyászati termékek részarányának növekedése) a bruttó fedezetben plusz nullásra "alakított". Ez utóbbi mutató ugyanis 55,5 milliárd forintot tett ki a tavalyi 55,2 milliárd után.
Mivel az értékesítési és marketing költségek forintban 5,6, az igazgatósági és egyéb működési költségek 1,5, a kutatási és fejlesztési költségek 5,8 százalékkal zsugorodtak, az egyéb bevétek és ráfordítások sora pedig a tavalyi 1,56 milliárdról 436 millióra csökkent, így az üzleti tevékenység eredménye 36,8 százalékkal ugrott meg 2014-hez képest.
Ráadásul az időszak végére lecsendesedett a rubel piaca és a tavalyi év végi 4,45-os rubel-forint árfolyam március végére 5,29 egységig jött vissza, így a pénzügyi soron a társaság 2,26 milliárdos eredményt ért el a 2014-es mínusz 1,15 milliárd után.
mfor.hu