5p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Az OPUS szerint nincs potenciál az iparágban.

Figyelemre méltó nyilatkoztatot adott a ma megjelent Világgazdaságnak a Mészáros Lőrinc vállalatbirodalmába tartozó Konzum Nyr. vezérgigazgató-helyettese, Fekete Péter. A legfrissebb közgyűlési döntések, a különböző érdekeltségek átrendezése mind jelentős hatású, ezek közül az egyik azonban másról is árulkodik, mint pénzek átcsoportosításáról. Arról mond el sokat, hogy mit gondolnak a befektetők az állammal való "szövetkezés" piaci realitásairól.

A közgyűlés egyebek mellett arról is döntött, hogy a sajtópiaci üzletágba tartozó MediaWorks csomagja az OPUS-tól átkerül a Talentis Zrt.-hez. Ennyi az alaphír. Fekete Péter nyilatkozata azonban fontos kiegészítő információt tartalmaz az ügylet lényegét tekintve.

A kérdésre, hogy miért döntöttek a médiaportfólió értékesítéséről, a következőt válaszolta:

"A lépés a további stratégiai irányokat tükrözi. Mint befektetési holding, folyamatosan keressük, hogy melyek azok az iparágak, amelyek stratégiai jelentőségűek és jók a növekedési kilátásaik. A jelenlegi portfólióelemek jól működnek együtt, a médiavállalat azonban nem rendelkezik hasonló potenciállal."

 

A Konzum második embere szerint tehát a MediaWorks, illetve a sajtó, mint iparág nem rendelkezik olyan növekedési képességgel, amit egy üzleti alapon működő cég esetében megérné finanszírozni. Ebből az alábbi következtetésekre juthatunk:

  • A sajtópiac en bloc halálra van ítélve, egy komolyan vehető üzleti vállalkozás vagy be sem száll, vagy ha már benne van, kimenekül onnan.
  • Nem a piaccal van a baj, hanem az üzleti modellel, amely az állami pénzszivattyúra alapozva próbálja fenntartani a termékeit, de amint üzleti alapon méretődik meg a finanszírozó - például tőzsdére lép, ahol mások a transzparenciális követelmények - már tarthatatlanná válik a modell működtetése.

Az első állításra hamar találunk cáfolatot: ott van az RTL Klub, amely közismerten hátrányosabb helyzetből indul az állami hirdetési piacon, mint a TV2, mégis eredményesebb tud lenni. Ezzel együtt igaz, hogy a magyar sajtópiacon jelenleg nagyon nehéz megtalálni a forrást: a hirdetési piacot korlátozza az aktív állami jelenlét (részben a saját megrendelései útján, részben a versenypiaci szereplők így kijelölt, kedvezményezett felületek felé való terelésével), valamint az olyan multik, mint a Facebook, a Google vagy az Amazon, amelyek óriási elérésükkel egyre nagyobb részét viszik el a hirdetési piacnak. Az előfizetésekre pedig - egyelőre - nem lehet üzleti tervet alapozni. Ebből az ördögi körből próbál kiszabadulni a piac ilyen-olyan innovatív megoldásokkal, újabb üzletágak kiépítésével (mint a konferenciák), illetve a pályázati lehetőségek feltárásával. A nem túl távoli jövőben egy új előfizetési modell jelenthet kitörési lehetőséget elsősorban az online piac számára.

Ha viszont a második következtetésből indulunk ki, akkor lesújtó képet kapunk az állam által uralt magyar médiaállapotokról. Az ugyanis nyílt beismerése annak, hogy a politikai tartalom elsődlegességét valló, minden üzleti racionalitást felülíró kommunikációs stratégia egy ponton túl fenntarthatatlan. Amint éles befektetői környezetbe kerül a médiavállalkozást is működtető cég, a könyvek, beszámolók könyörtelenül megmutatják, hogy mi hordoz értéket piaci alapon, és mi nem. Innen nézve nagyon kemény kritikát kapott az állami sajtóbirodalom házon belülről (mert azért ne feledjük, hogy a Konzum és az OPUS felemelkedését nagyban segítette az erős kormányzati kapcsolati háló). Egy sikeres médiavállalkozás megteremtéséhez ugyanis a média szakmai önnállósága, függetlensége szükségeltetik: a vállalkozásnak olyan tartalmakat kell gyártania, amely találkozik a közönség igényeivel,. Ha ezt politikai megrendelések, szempontok erőszakosan felülírják, a fogyasztók elfordulnak az adott médiumtól. A politikailag vezérelt sajtó azonban üzenetének célba juttatását tekinti elsődlegesnek, és nem a fogyasztói igények kielégítését. A kör így bezárul.

Ez persze nem jelenti azt, hogy a MediaWorks lassan elsüllyed és a Mészáros-cégvilág valamelyik elsötétített zugában köt ki. A helyét mindenesetre kijelöli, hogy a tőzsdei cégtől az OPUS-tól a Mészárosék szintjén kisvállalkozásnak számító, a család teljes kontrollja mellett működő Talentis lesz az új gazda. Az alapvetően építőipari profilú cégnek nem lesz ismeretlen a médiapiac, az Echo Tv is náluk van, de nem ez a meghatározó. Az egykori Ringier- és Axel Springer-, majd PLT-médiára rátelepedő MédiaWorks, ha nagy üzleti potenciállal nem is rendelkezik, de az elérése jelentős: a vidéki sajtó oroszlánrésze hozzájuk tartozik, ami még csökkenő példányszámok mellett is nagy befolyást biztosít számukra a véleménypiacon. Vagyis a Talentis-nek bizonyos értelemben ez egy új helyzet lesz.

Vélhetően nem is marad itt sokáig a csomag. A sajtóhírek szerint már épülhet egy új, nagy jobboldali médiabirodalom, amely összefogná a jelenleg széttagoltan működő vállalkozásokat. Nem lenne meglepetés, ha végül itt kötnének ki a MédiaWorks alá tartozó termékek. Akkor aztán minden hirdetőnek egyértelmű lenne, melyik telefonszámot kell felhívnia.

Fekete Péter mai nyilatkozata azonban a napnál is világosabban megmutatta, hogy egy ilyen ösztövér médiavilág mennyit ér valójában piaci szemmel.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!