8p

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

Az emberek közösségi lények, a technológia és a telekommunikáció hídként működött közöttük a karantén ideje alatt. A videó konferenciáktól elkezdve az online vásárlásokig nagyon sok minden előtérbe került, megváltozott. Sok tevékenység online térbe helyeződött, sokan még az orvosokat is az interneten keresztül látogatták meg. Így elsősorban az internetes szolgáltatásokról, kommunikációról, a digitális világról szólt a Fidelity international befektetői webináriuma.

A rendkívül erős monetáris és fiskális stimulusoknak tudják be elsősorban a Fidelitynél azt, hogy a márciusi mélypontokhoz képest ekkorát emelkedtek a részvénypiacok. Ezek a programok valamilyen formában lényegében mostanáig tartanak. A különböző mozgási korlátozások megszüntetése vagy lazítása a világ sok pontján növelte a reményeket, hogy a gazdaság visszatér a régi kerékvágásba. A befektetők hangulata azonban még mindig rendkívül szkeptikus, mivel számos kockázat és bizonytalanság maradt. Számos befektető, köztük nagy professzionális szereplők is a partvonalon kívülről figyelik a részvénypiacok mozgását.

A technológiai és kommunikációs szektorok vezették a világ részvénypiacait már hosszú idő óta, jóval azelőtt is, hogy a koronavírusról egyáltalán tudomást szereztünk volna. Nagy vita van a szakemberek között, hogy a bevételek és a nyereség növekedése meddig tartható fent. Mennyire indokolt a nagy különbség az értékeltségek és a növekedési ütem között, indokolja-e a várható növekedés a jelenlegi részvényárakat?

 Carsten Roemheld (Fidelity International)

Visszatérés a normálishoz?

Márciusban, kevéssel a mélypont előtt olyan szinten voltak az értékeltségek az amerikai részvénypiacon, ami eddig csak kétszer fordult elő, két nagy válság idején. Egyszer 2008-ban és egyszer 2029-ben. Az ilyen válságok után az szokott történni, hogy az értékeltség lassan visszatér a hosszú távú átlagok közelébe. Az utóbbi mintegy három hónapban is ez történt, az értékeltség hatalmas eltérése az átlagtól körülbelül harmadára zsugorodott.

A Fidelity International webináriumán részt vettek:

– Carsten Roemheld, tőkepiaci stratéga (moderátor)

– Sumant Wahi, a Fidelity Funds Global Communications Fund portfólió-menedzsere és szenior részvényelemző

– Jon Guinness, a Fidelity Funds Global Communications Fund portfólió-menedzsere

Még valamennyire folytatódhat ez a folyamat, és még közelebb kerülhet az értékeltség az átlaghoz a szakemberek szerint. Különösen két szektorban nagy még a különbség, az energiaiparban és a pénzügyi szektorban. Hosszú távon azonban nem árt szem előtt tartani, hogy a nagyméretű technológiai cégek, mint az Apple vagy a Google rendkívül erős fundamentumokkal rendelkeznek. A nyereségek 20-22-szeresén forognak és rendkívül erős pénzügyi mutatókkal rendelkeznek. Emiatt nagyon valószínű, hogy továbbra is az átlag felett teljesítenek majd.

A kapcsolatteremtés aranykora

A központi bankok és a kormányok eddig teljesen példa nélküli lépései, a forgalomba kerülő frissen nyomtatott pénz hatalmas mennyisége miatt a részvények megfelelő értékmegőrző képességgel rendelkeznek. Így hosszabb távon a részvények továbbra is jó befektetésnek bizonyulhatnak, különösen a technológiai szektorban – véli a Fidelity.

Az Alphabet, a Netflix, a Facebook és a hasonló cégek új ágazatot alkotnak 2018 óta a technológiai szektoron belül, a kommunikációs szolgáltatások szektorát. “Connectivity”, azaz kapcsolódás, összekapcsolhatóság az új varázsszó. A kapcsolatteremtés aranykorában élünk – hangzott el. Egyre nagyobb azoknak a száma, akik online kapcsolódnak embertársaikhoz, online elérhetők.

 Jon Guinness (Fidelity International)

Ez a szám a 2004-es egymilliárdról tavaly négy és fél milliárd közelébe emelkedett, idén megközelíti az ötmilliárdot, 2025-ben pedig már nyolcmilliárd felett lehet. Az átviteli sebesség is egyre nagyobb, egyre óriásibb mennyiségű adat átvitele válik lehetővé a mobilhálózatokon keresztül is. Ma már a világ népességének mintegy 80 százaléka kapcsolódik az internethez. Az egyre olcsóbb adatátvitel és kommunikáció hajtja a digitalizációt. Amely újabb és újabb területeket forradalmasít, mint az online kereskedelem vagy a média. De például a randevúzást vagy az ételrendelést is.

A nagyok még nagyobbak lesznek?

Mindazok a vállalatok pedig, amelyek ezt lehetővé teszik, az infrastruktúrát biztosítják, mindehhez szolgáltatásokat nyújtanak, hasznot húznak ebből a folyamatból.

 

1. ábra: A füstjelektől a Zoom alkalmazásig. (A Fidelity International infografikája.)

Az óriási multinacionális vállalatok lehetnek-e még nagyobbak? - tette fel a kérdést a moderátor. A nyertes visz mindent? Ezek a vállalatok óriási készpénztartalékaikkal meg tudnak vásárolni más cégeket, ki tudnak fejleszteni teljesen új technológiákat. De mi lesz, ha jön egy új szabályozói környezet, új adózás?

A nagyok lehetnek még a mostaninál is sokkal nagyobbak a Fidelity elemzői szerint, hiszen történelmi léptékkel nézve a digitalizációban még csak egy hosszú folyamatnak az elején tartunk. Például az online kereskedelem még mindig csak a teljes kereskedelem egy kisebb részét fedi le. Hasonló a helyzet a pénzügyi szolgáltatások területén is. A digitalizációban még hatalmas tartalékok vannak. Várható, hogy ezek az óriáscégek olyan területekre is benyomulnak majd, ahol eddig nem voltak jelen.

Új adóztatási tervek

A rájuk leselkedő veszély így elsősorban külső. Például a szabályozók oldaláról jelentkezhet. A szabályozók az óriási technológiai vállalatok minden lépését árgus szemekkel figyelik. Várható. hogy a Föld számos országában megpróbálják ezeket a nagy technológiai konszerneket adóztatni, ám az USA igyekszik majd a nemzetközi adózástól megvédeni őket. (Ennek gyakran vannak jelei, lásd például csütörtöki cikkünk végén.)

Hogyan érdemes befektetni ebbe a szektorba, milyen üzleti modelleket érdemes követni? A kapcsolatteremtés témaköre egy nagyon erős hosszútávú trend és számos különböző szektorra kiterjed a hatása. Így a befektetési univerzum is nagyon nagy, ahol ezekből a folyamatokból részesedni lehet.

A befektetési stratégia három pillére

A Fidelity stratégiáját három vállalatcsoport köré építette. Az első pillére a befektetéseknek a gyors és megbízható kommunikációs csatornákat, infrastruktúrát és hardvert biztosító cégek köre. Ide tartoznak olyan technológiai nagyvállalatok, mint az Apple, az Intel vagy az Ericsson. Egy második fontos pillér a hálózatoké, ezek tipikusan a Telekom-társaságok, internetszolgáltatók, vagy például a mobiltelefon-szolgáltatók.

 Sumant Wahi (Fidelity International)

A harmadik csoportba az úgynevezett innovátorok tartoznak, amelyek az offline tevékenységekről az online tevékenységek felé, az online tevékenységeken belül pedig a mobil szolgáltatások irányába képesek elmozdítani a gazdaságot. Ilyenek például a Google, a Facebook vagy az Activision játékgyártó. Most indul az 5G szuperciklus, amely várhatóan sokkal erősebb, kiterjedtebb lesz és sokkal nagyobb bevételeket fog biztosítani a szolgáltatóknak, mint az előző 3G és 4G rendszerek.

Ezek a technológiai ciklusok a gazdasági ciklusoktól függetlenül is léteznek. A cégek mindenképpen befektettek volna az új 5G technológiába.

Nyertesek és vesztesek

A Fidelity alapcsaládjában a Fidelity Funds – Global Communications alap szakosodott elsősorban erre a szektorra. Hogyan azonosítjuk a jövő nyerteseit? – merült fel. Az alapkezelő egy négy lépésből álló metódust használ, amelynek során először a fontos trendeket határozzák meg. Azok hosszát, erejét, globális jellegét, földrajzi kiterjedését és a folyamatban a technológia az innováció szerepét.

A második lépcsőben kiválasztják a pár száz, várhatóan a nyertesek csoportjába tartozó részvényt. Illetve azokat is, amelyek valószínűleg veszíteni fognak. Meghatározzák, hogy ezek értékeltségére, eredményességére hogyan hatnak majd a várható változások. A harmadik lépésben mély analízissel, részletes átvilágítással szűkítik a kört. Egy 80-100 részvényből álló csoportra.

A kiválasztottak

Végül a negyedik lépcsőben kockázatelemzés és kockázatmenedzsment segítségével további tényezőket mérlegelnek, mint az üzleti modell fenntarthatósága, a környezeti, szociális, vállalati fenntarthatóság kérdését. Ezzel a kört tovább szűkítik, mintegy harminc-negyven részvényre.

 

2. ábra: A digitális játékipar trendjei. (A Fidelity International infografikája.)

A cég által kiválasztott részvények közé tartoznak az Apple, a Microsoft, a T-Mobile, az Activision, az Amazon, a Spotify, a New York Times. Különösen ígéretesnek tartják a Netflix és a Spotify papírjait, amelyek a digitalizációs trendben várhatóan élen fognak járni a jövőben is. A New York Times is azért van a látókörükben, mert élen jár az offline média online átalakításában, a digitalizációjában.

Játék az élet

Az elektronikus játékok iparágában is izgalmas folyamatok zajlanak le. A játékok egyre inkább áttevődnek a streaming és a felhőalapú szolgáltatások irányába. A karantén következtében is milliók és milliók kezdtek el online játszani. A Fidelity azt várja, hogy a 2019-es kétmilliárd körüli játékosszám tíz év alatt ötmilliárdra ugrik majd. (Lásd a második ábrát.)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!