13p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Hamarosan itt a tokiói olimpia megnyitója (július 23.), és már aligha opció az egy évvel elhalasztott játékok törlése. A küldöttségek „első fecskéi” megérkeztek Japánba, a világ legnagyobb sporteseményét megrendezik, annak ellenére, hogy ismét veszélyhelyzetet hirdettek az országban és zárt kapusak lesznek a rendezvények a koronavírus-járvány miatt. Az olimpia különlegesen szigorú előírásai külön nehézséget jelentenek a játékokról tudósítóknak – a rizikó, a korlátozások és a költségek miatt pedig sok médiatársaság csökkentette olimpiai stábját, s új utakat keres.

„A remény üzenetét akarjuk elvinni, nem elpusztítani Japánt. A japán kormány hibáiért fizetünk, hiszen az átoltottság még mindig alacsony, mi viszont beoltva érkezünk. A japán embereknek nem kellene úgy tekinteniük ránk, mint a koronavírust behozó ellenségre” – jelentette ki Gianni Merlo, a Nemzetközi Sportújságíró-szövetség (AIPS) elnöke, aki szervezete nevében emelt szót az olimpiával együtt járó, a Japánba utazó stábok és tudósítók munkáját megnehezítő szabályok ellen. A legnagyobb egyesült államokbeli médiumok – többek között az AP hírügynökség, a New York Times, a Washington Post és a USA Today – tiltakozó levelet küldtek a szervezőbizottságnak a korlátozások miatt.

Az olimpia megrendezésének egyik fő oka (természetesen a sportszakmai fontosság mellett) a jogdíjakból származó televíziós bevétel „életmentő” volta, hiszen a Nemzetközi Olimpiai Bizottság bevételeinek 73 százalékát biztosította az előző ötkarikás ciklusban a közvetítési jogok értékesítése.

A tokiói olimpia közönség hiányában teljes egészében televíziós esemény lesz, de még a közvetítő társaságoknak is jelentős nehézségekkel kell szembenézniük.

Egy olimpia a tévének

Az 1964-es, ugyancsak Tokióban megrendezett olimpia korszakhatár volt: ez volt az első ötkarikás esemény, melyet világszerte figyelemmel kísérhettek a televíziókészülékek előtt ülők. Ugyan az olimpiai tévés közvetítések már 1936-ban elindultak, de a technológiai fejlődés csak 1964-re tette lehetővé, hogy a játékok képét a műholdak segítségével világszerte szórják. Ez volt az első alkalom, hogy az ötkarikás játékokat az NBC közvetítette az Egyesült Államokban. Az amerikai csatorna másfélmillió dollárért szerezte meg a közvetítési jogokat – ez volt az első eset, hogy egymillió dollárnál többet fizetett egy médiapartner az olimpiai közvetítési jogért – és 15 nap alatt 14 órányi „ötkarikás akciót” tűzött műsorra.

Üres lelátok előtt tartják a versenyeket (Forrás: tokyo2021.org)
Üres lelátok előtt tartják a versenyeket (Forrás: tokyo2021.org)

Az NBC azóta az olimpiai mozgalom egyik, ha nem a legfontosabb partnerévé vált. A vállalat a 2014–2020 közötti közvetítési jogokért 4,38 milliárd dollárt adott – akkor ez rekordösszegnek számított az olimpiai jogértékesítést tekintve –,

a 2021–2032 közötti közvetítési jogokért pedig már 7,65 milliárd dollárt plusz egy százmillió dolláros aláírási bónuszt fizetett ki.

Az olimpiába beáramló pénz nagy része innen érkezik, az NBC az 1964-es 15 órához képest most 7000 órát közvetít Tokióból különféle platformjain, felülmúlva a riói műsormennyiséget (6755 óra) is.

A médiatársaság befolyása óriási: stábjuk az „első az egyenlők között”, az amerikai nézők igényei a programtervezésre is hatással vannak, jó példa erre a riói olimpia, amelyen az úszódöntők az NBC igényei miatt kerültek szokatlanul késői időpontra. A pekingi olimpián szintén az amerikai piac igényei miatt forgatták fel az úszóprogramot. Az NBCUniversal rekordértékben, körülbelül 1,2 milliárd dollárért értékesített reklámfelületeket, több mint 120 cég hirdet az olimpia alatt a platformjain. Nemcsak a NOB-nak, hanem az NBC-nek és minden más, a közvetítési jogokat megvásárló televíziónak is megkönnyebbülés, hogy megrendezik az olimpiát, hiszen az programkínálatuk kulcseleme.

A magyarországi jogtulajdonos az MTVA, mely a 2020-as, valamint a 2024-es nyári, illetve a 2018-as, valamint 2022-es téli olimpia közvetítési jogaiért csomagban 14,5 millió eurót (akkori értéken 4,625 milliárd forintot) fizetett a Discovery Media Ventures Ltd.-nek.

Vaszily Miklós, az MTVA akkori megbízott vezérigazgatója az előző, 2016-os olimpia jogdíját kétmillió euróban, gyártási költségét több mint egymilliárd forintban határozta meg.

Aki nézi az olimpiát, az egészen biztosan a képernyőn keresztül fogja figyelemmel kísérni az eseményeket, ugyanis július 8-án a szervezők bejelentették, hogy a járványhelyzet miatt július 12-től rendkívüli állapot lesz Tokióban, az olimpia egyik fővárosi helyszínére sem engednek be nézőket. Az ötkarikás játékok történetében példátlan lépés ez, mely a jegybevétel teljes kiesése miatt 800 millió dolláros mínuszt jelenthet a szervezőknek. Az olimpia vesztesei között ott lesznek a helyi szállásadók és vállalkozások, amelyek már befektettek a játékok előtti fejlesztésekbe, viszont alig vagy éppenséggel semmit sem profitálnak a versenyekből. No meg a helyi lakosság is kap egy méregdrága, tévéssé változtatott rendezvényt – a saját városában…

A helyi lakosok meg sem tartották volna az eseményt (Fotó: MTI/EPA/Majama Kimimasza)
A helyi lakosok meg sem tartották volna az eseményt (Fotó: MTI/EPA/Majama Kimimasza)

Rövid pórázon

Akárcsak a legtöbb sporteseményen, az olimpián is külön kategóriában szerepelnek a helyi közvetítőpartner (host broadcaster) és a nemzetközi jogtulajdonosok (rights holding broadcaster) munkatársai. E médiavállalatok hatalmas összegeket fizettek a közvetítési jogokért, ezért cserébe privilégiumokhoz jutnak: szabadabban mozoghatnak, plusz hozzáférést kaphatnak, elsőként szólíthatják meg a versenyzőket az interjúfolyosókon (mixed zone), előnyt élveznek a „mezei” – azaz a jogdíjakért nem fizető, „csak” tudósító – média munkatársaival szemben.

Mindkét kategória képviselőinek szigorú előírásokat kell betartaniuk. Ahogy a delegációk esetében, a médiumok munkatársainak is ki kell jelölniük egy „COVID-felelőst”, 14 napos tartózkodási tervet kell leadniuk, amelyet a japán hatóságoknak jóvá kell hagyniuk. Ebben meg kell jelölni az összes, felkeresni szándékozott olimpiai helyszínt, illetve „korlátozott mennyiségű” külső helyszínt. Az utazóknak két negatív PCR-teszteredményt kell produkálniuk indulás előtt, majd Japánban újabb teszt következhet – így szűrték ki például a negatív teszttel érkező, de a szigetországban már pozitívnak bizonyult ugandai sportküldöttségi tagokat.

Kötelező letölteni és alkalmazni az OCHA nevű online egészségügyi alkalmazást, valamint a kontaktkutató, COCOA nevű alkalmazást, majd Japánba érkezés után ezeket aktiválni kell (hazai és japán beszámolók szerint az appok működése és a szervezőkkel folytatott információcsere sem zökkenőmentes). Érkezés után három napig karanténba kerül mindenki, legalábbis papíron, mert napi negatív teszteredmény esetén a „létfontosságú, olimpiával kapcsolatos teendőket” el lehet végezni, ez pedig elég széles mozgásteret biztosíthat. Tizennégy napig nem lehet tömegközlekedési eszközöket használni, végig be kell tartani a távolságtartásra és higiéniára, valamint maszkviselésre vonatkozó szabályokat, minden olimpiai helyszínre való belépés előtt testhőmérséklet-mérés következik. A turisztikai tevékenység tilos.

Thomas Bach, a NOB elnöke videokonferencia keretében tanácskozik a tokiói bizottság elnökével. (Fotó: MTI/AP Pool/Behrouz Mehri)
Thomas Bach, a NOB elnöke videokonferencia keretében tanácskozik a tokiói bizottság elnökével. (Fotó: MTI/AP Pool/Behrouz Mehri)

A helyszíneken a sajtóhelyek kapacitását jelentősen csökkentették, ezért előre be kell jelenteni, mely eseményekre menne ki egy tudósító, és a „megpályázható” események napi száma is korlátozott. Korábbi olimpiákon kiemelt versenyszámok esetén volt csak korlátozás (ezeknél jegyrendszer lépett életbe, ez most is érvényes), egyébként szabad bejárás volt médiaakkreditációval a sajtóhelyekre. Tokióban ez a szabadság megszűnik. A sportolókkal készített interjúk időtartama nem haladhatja meg a 90 másodpercet, a sajtótájékoztatók egy részét online tartják meg, az edzőknek nem kötelező átmenni az interjúfolyosón (nyilatkozni egyébként sem kötelező), így a normális interjúzás nagyon megnehezedik, az exkluzív anyagok készítése meg gyakorlatilag lehetetlenné válik. A nemzeti olimpiai bizottságok (mint a MOB) saját hatáskörben szervezhetnek plusz médiaeseményeket (ez Rióban is megtörtént, Tokióban is így lesz), sajtóattaséjuknak egyensúlyoznia kell a sportolók és szakmai stáb, valamint a sajtó igényei között.

A médiával kapcsolatos további korlátozások sokaknál kiverték a biztosítékot, a már említett tiltakozásokat kiváltva. A médiának kiadott szabályzat (playbook) szerint az akkreditált munkatársak 14 napig csak a hivatalos olimpiai helyszínekre és egy listán szabályozott egyéb helyszínekre léphetnek be, minimalizálni kell a kontaktot a Japánban élőkkel. Ebben a periódusban tilos a nézőkkel interjút készíteni, a városban interjúzni. Ez nagyon megnehezíti az országot, az olimpiával kapcsolatos véleményeket bemutatni szándékozó stábok munkáját, a nem jogtulajdonos televíziók pedig szinte semmit sem csinálhatnak Japánban, nem véletlenül mondták le többen közülük az utazást.

„A playbook szerint a GPS-nek bekapcsolva kell lennie, mindig pontosan tudni fogják, hol vannak az újságírók. Ha lemerül a telefon, magyarázatot kell adni. Tudni akarják, kivel találkoznak az újságírók, ez nem korrekt lépés. A privát szféra is megszűnik” – vélekedett az AIPS elnöke, Gianni Merlo. Rámutatott: több szabály és ajánlás szinte betarthatatlan, a szabálysértésekért könnyen el lehet veszíteni az akkreditációt, az olimpiára utazó, költségeiket maguk álló szabadúszó újságírók terhei aránytalanok a korlátozások miatt.

A szabályzat szigora ellen kikelő amerikai médiumok Thomas Bach NOB-elnöknek és a helyi szervezőbizottságnak elküldött tiltakozó levelükben rámutattak: több szabály messze túlmegy a vírusellenes intézkedésen, és már a sajtószabadság korlátozását jelenti.

„Attól tartok, a nyomkövetés és engedélykötelezettség egyaránt messze túlmutat a biztonsági intézkedéseken – amikkel számoltunk is –, és veszélyes precedenst teremthet a jövőre nézve, ráadásul ellentétes a szabad sajtó elveivel” – írta a New York Times sportújságírója, Randy Archibold a japán Kyodo hírügynökség kérdésére válaszolva. Az olimpiára mintegy 4600 külföldi újságírót várnak. Kérdés, hogy ennyi korlátozás mellett a kiutazók mennyire tudnak exkluzív tudósításokat adni, vagy egy rendkívül költséges út lesz ez különösebb pluszok nélkül…

Lemondani? Valószínűtlen!

Jogosan vetődhet fel a kérdés, hogy miért nem mondhatja le Tokió – illetve Japán – az olimpiai rendezést? Mivel az olimpia a Nemzetközi Olimpiai Bizottság versenye (exkluzív tulajdona), csak a NOB mondhatná le azt a szabályok szerint. Kizárólag a NOB jogosult a szerződés megszüntetésére, erre van is lehetősége, ha „bármilyen oknál fogva a játékok résztvevőinek biztonsága veszélyben forog". Ha Tokió vagy Japán visszalép egyoldalúan a rendezéstől, akkor az tulajdonképpen szerződésszegés lenne, és az összes kár, valamint veszteség a házigazda nyakába zúdulna, mely pénzügyi mélyütés lenne, ráadásul hamarosan választások következnek a szigetországban... Ha az összes érintett fél megegyezne az olimpia törlésében – ez teljesen valószínűtlen –, akkor életbe lépne a játékokra kötött különleges biztosítás, valamennyire kárpótolva a különböző szervezeteket.

Otthonról is jó

Az olimpiai jogtulajdonosok és a nem jogtulajdonos médiumok közül sok visszavágta ötkarikás stábja létszámát. Világszerte minden televíziós csatorna igyekszik faragni a költségekből, megpróbál hatékonyabban, az otthoni stábot és a technológiai lehetőségeket minél jobban kihasználva dolgozni. A legnagyobb társaságok sem jelentenek kivételt: az NBC eredetileg 2000 fős tokiói és 1000 fős hazai stábbal tervezett, de a koronavírus-járvány következményei miatt „csak” 1600 fős delegációt küld. Az MTVA a riói játékokra nagyjából ötvenfős, a korábbiakhoz képest felére csökkentett stábbal utazott, helyszíni stúdió költségcsökkentés miatt nem volt – információink szerint a tokiói küldöttség a 2016-osnál is kisebb lesz. Az MTVA stábján kívül mintegy harminc magyar újságíró és tíz fotós utazik Japánba.

Az NBC, CBC, ZDF és ARD közös kerekasztal-beszélgetésén a televíziós társaságok képviselői elmondták: a pandémia és a korlátozások jelentette kihívások az olimpiai közvetítéseket is „távmunka” irányába mozdították el, minden korábbinál jobban támaszkodnak az otthoni stábokra. A kanadai CBC majdnem felével csökkentette helyszíni stábja létszámát (ez főleg a háttérstábot érinti), a német közszolgálati csatornák a produkciós munka nagy részét otthonról végzik el.

„A produkciós munka nagyon kevés eleme jön Tokióból. A célunk az, hogy a közönség észre se vegye a különbséget. A szerkesztői munkát teljes egészében Németországban végezzük; lesznek helyszíni stábjaink, riporterekkel, ám mindent Németországban rakunk össze. A kommentátorok nagy része is off-tube [nem a helyszínről, hanem a hazai stúdióból – a szerk.] dolgozik. Csak kiemelt sportok esetében lesznek helyszíni kommentátorállásaink, jelentősen csökkentettük a stábméretet” – így Achim Hammer, a ZDF kreatív igazgatója. Még a kiemelt helyzetben levő NBC is alkalmazkodik a megváltozott körülményekhez.

Nem csak a sportolók, de a tudósítók is komoly akadályversenyt futnak majd Tokióban (Fotó: Depositphotos)
Nem csak a sportolók, de a tudósítók is komoly akadályversenyt futnak majd Tokióban (Fotó: Depositphotos)

„Azt hiszem, ráébredtünk – mert rákényszerített erre az élet –, hogy a közvetítések így is nagyon, nagyon élvezhetők maradnak. Leküzdöttük a saját félelmeinket. És persze a technológiai fejlődés is kellett ahhoz, hogy ki tudjuk váltani a helyszíni munkát” – magyarázta Gary Zenkel, az NBC Olympics elnöke. A televízióknak elsősorban a felhőtechnológiában történt előrelépés segít: az olimpia saját műsorszolgáltatója (OBS) a kínai Alibaba céggel partnerségben szolgálatba állította az OBS Cloud felhőalapú platformot, melyet kihasználhatnak a közvetítő médiatársaságok. Az OBS 9500 órányi, a rióinál 30 százalékkal több sporttartalmat készít 17 nap alatt.

„A digitális munkafolyamatokra átállás buktatója nem az volt, hogy nem álltak rendelkezésünkre a megfelelő eszközök – ezek ott voltak, és az OBS-en belül rájöttünk, hogy mennyire fejlettek és megbízhatóak. De volt egyfajta tehetetlenségi erő, és ez volt a legnagyobb gát: el kellett engedni olyan dolgokat, amelyeket addig használtunk, és új utakra kellett lépnünk” – mondta Sotiris Salamouris, az OBS technikai főnöke.

Persze minden technológiai fejlesztés, minden áthidaló megoldás, minden szabály csak annyit ér, amennyi megvalósul belőle – és azt még egyelőre senki sem látja, hogy a különleges tokiói intézkedések miként fognak kinézni a gyakorlatban. A Nemzetközi Olimpiai Bizottság fennállásának egyik legnagyobb kockázatát vállalta a játékok megtartásával – az alternatívák az egész sportvilágra nézve pusztító hatásúak lehettek volna –, és azok lebonyolítása, biztonsága az olimpizmus jövőjére is hatással lehet. Ha hibáznak, nem lesz kegyelem.

Ennél azonban remélhetőleg jobb lesz a forgatókönyv.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!