6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az elmúlt évtizedekben annyi változás történt az életünkben - különösen a technológia terén, így az autóiparban is -, hogy sokszor gyorsan kell kapkodnunk a fejünket, ha szeretnénk tartani a lépést az eseményekkel. Megfogalmazódhat bennünk a kérdés, hogy vajon hová vezet mindez, mi az, ami még a jövőben vár ránk? Mikor számíthatunk az önvezető autókra? Egyáltalán szükségünk lesz autókra? Melyek azok a fejlesztések, amelyeket nap, mint nap használni fogunk pár éven belül? A cikkünkben bemutatandó Continental Smart City koncepciója éppen ezeket igyekszik megválaszolni.

Az automatizált vezetésnek általában azok a legnagyobb ellenlábasai, akik szeretnek vezetni, és úgy gondolják, hogy ezt az élményt fogják elveszíteni, ha kiengedik a kezükből a kormányt – szó szerint. Azonban lényeges végiggondolni, hogy az egyéni mobilitás jövője milyen fontos kérdéseket vet fel azon kívül, hogy továbbra is élvezhetjük-e a vezetést, vagy sem. Évente közel 1,3 millió halálos közúti baleset történik világszerte, az egyre intenzívebb forgalom fokozódó szennyezőanyag-kibocsátáshoz és légszennyezéshez vezet, ami negatív hatást gyakorol a várható élettartamra. Több mint 1,2 milliárd ember tölt naponta több mint 50 percet a volán mögött - nagyrészt forgalmi dugóban ülve. Ráadásul a társadalom öregedésének eredményeként az autósok között egyre nő az idős emberek aránya. Az automatizált vezetés fontos hozzájárulást jelent majd ahhoz, hogy az autósok élete könnyebb legyen, a forgalom áramlása pedig általában véve hatékonyabbá váljon, kevesebb kritikus helyzettel, illetve balesettel.

Valóban csak pár évre van az önvezető autók elterjedése?

Napjainkban az önvezető autózásnak a következő szintjeit különböztetjük meg:

  1. szint: Teljes mértékben emberi irányítás

  2. szint: Támogatott járművezetés

  3. szint: Részleges automatizáltság („hands-off)

  4. szint: Feltételes automatizáltság („eyes-off”)

  5. szint: Magas szintű automatizáltság („mind-off”)

  6. szint: Teljes automatizáltság

A Continental 2018-ban jelentette be, hogy Hessen és Bajorország után Alsó-Szászország lesz a harmadik német tartomány, melynek autópályáján teszteli önvezető rendszerét. A teszt célja, hogy az autonóm közlekedés elfogadottsága növekedjen, ami különösen lényeges az idei évben bekövetkezett, halálos áldozatot követelő önvezető balesetek miatt. A szenzorok, a konnektivitás, a környezet észlelése, megfelelő reakciók vészhelyzetben, és a párbeszéd gép és ember között mind-mind olyan összetevők, melyeket hatékonyan kell összehangolni. A vállalat ennek technikai megvalósítását már egy-két éven belül, legkésőbb 2020-ig megoldaná, megágyazva ezzel a technológia sorozatgyártásának. Ennek eredményeképp az autók már 2025-re teljes mértékben autonómok lehetnek.

Olvasás, munka, pihenés – mindez a volán mögött

A Cruising Chauffeur, a cég által bemutatott robotpilóta-funkció autópályán és másodrendű utakon, hosszabb vezetések alkalmával nyújt támogatást az autósoknak, és lehetővé teszi számukra, hogy a napi ingázás idejét pihenéssel töltsék. A funkció aktiválásától kezdve a jármű átveszi a vezetés feladatát az autóstól, és maga halad végig az autópályán, sebességét a forgalmi viszonyokhoz és szabályozásokhoz igazítva. A jármű biztonságosan a maga sávjában marad. Az autósnak csak akkor kell visszavennie az uralmat a jármű fölött, amikor az elhagyja az autópáyát - ezt pedig a rendszer jó előre jelzi. A Cruising Chauffeur funkció segítségével ráadásul a jármű képessé válik arra, hogy autópályán az adott ország forgalmi szabályozásainak megfelelően vegye át a vezetés feladatát.

Az autósok a jövőben nem csak a monoton vezetéstől szabadulhatnak meg, hanem a sokak számára mumust jelentő parkolást is egyszerűbb lesz megúszni. A különféle automatizált parkolási funkciók, például a Trained Parking (betanítható parkolás) segítségével minden autós könnyen boldogulhat bármely parkolóhellyel. A funkció kérésre megjegyzi, és eltárolja egy-egy parkolási folyamat szekvenciáját. Amikor az eljárást meg kell ismételni, az autós annak a helynek a közelébe vezeti a járművet, ahol a rögzítés megkezdődött, és az autó egy gombnyomásra önállóan végrehajtja a korábban megtanult parkolási folyamatot.

Ha nem szükséges vezetni az autót, miért kellene sajáthoz ragaszkodni?

Mindenki biztonságos, fennakadásoktól mentes városi közlekedést szeretne tiszta levegővel és rugalmas parkolási lehetőségekkel. Ennek elérése érdekében a városoknak át kell gondolniuk a közlekedési és személyszállítási rendszereiket. A Continental szerint a robottaxik jelenthetik a legjobb megoldást arra, hogy a jövőben is biztosítani lehessen az egyéni közlekedést a nagyvárosokban, amelyek jelenleg már a személygépkocsik dugójába fulladnak bele.

A vezető nélküli mobilitás lehetővé tétele érdekében, elsősorban a városokat tartva szem előtt készült el a CUbE (Continental Urban mobility Experience), amely Frankfurtban kezdte meg a tesztmeneteket. A jövő városában az önállóan közlekedő kisbusszal egyszerűen juthatnak el az utasok a célhelyre. Az intelligens és összekapcsolt BEE-koncepció célja, hogy a használati szabadság és az egyszerűség szempontjából új minőséget vigyen az egyéni közeledésbe. A BEE (Balanced Economy and Ecology Mobility Concept) egy teljesen összekapcsolt autonóm jármű, melyet applikációval lehet igényelni. A BEE a Continental által kínált olyan technológiák átfogó sokféleségét rejti magában – kezdve az abroncsoktól, a hajtásláncon és az automatizáláson keresztül az interakciós koncepcióig.

A BEE egy teljesen összekapcsolt autonóm jármű
A BEE egy teljesen összekapcsolt autonóm jármű

A technológiai cég Kaliforniában fejleszti azokat a rendkívül érzékeny szenzorokat, amelyek nemhogy pótolni fogják a vezető látását, hanem a tervek szerint annál sokkal élesebb is lesz az általuk alkotott kép. A forradalminak tartott 3D Flash Lidar már a piaci bevezetése előtt sikerrel mutatkozott be, és a tervek szerint a berendezést pár éven belül már autókba fogják szerelni. A Lidar (light detection and ranging) a hagyományos radar elve szerint működik, azzal a nagy különbséggel, hogy az eddig használt rádióhullámok helyett lézerrel térképezi fel a környező világot.

A Flash Lidar lézerrel térképezi fel a környező világot
A Flash Lidar lézerrel térképezi fel a környező világot

Ennek a megoldásnak az az előnye, hogy valós időben képes részletes képet alkotni a jármű teljes környezetéről, vagyis az útról, a járókelőkről, a többi járműről, és a közelben lévő más tárgyakról. Nem nehéz elképzelni, hogy ez, a lézer segítségével összeálló számítógépes kép sokkal pontosabb és részletesebb, mint amit az emberi szem és agy valaha képes alkotni.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!