Az automatizált vezetésnek általában azok a legnagyobb ellenlábasai, akik szeretnek vezetni, és úgy gondolják, hogy ezt az élményt fogják elveszíteni, ha kiengedik a kezükből a kormányt – szó szerint. Azonban lényeges végiggondolni, hogy az egyéni mobilitás jövője milyen fontos kérdéseket vet fel azon kívül, hogy továbbra is élvezhetjük-e a vezetést, vagy sem. Évente közel 1,3 millió halálos közúti baleset történik világszerte, az egyre intenzívebb forgalom fokozódó szennyezőanyag-kibocsátáshoz és légszennyezéshez vezet, ami negatív hatást gyakorol a várható élettartamra. Több mint 1,2 milliárd ember tölt naponta több mint 50 percet a volán mögött - nagyrészt forgalmi dugóban ülve. Ráadásul a társadalom öregedésének eredményeként az autósok között egyre nő az idős emberek aránya. Az automatizált vezetés fontos hozzájárulást jelent majd ahhoz, hogy az autósok élete könnyebb legyen, a forgalom áramlása pedig általában véve hatékonyabbá váljon, kevesebb kritikus helyzettel, illetve balesettel.
Valóban csak pár évre van az önvezető autók elterjedése?
Napjainkban az önvezető autózásnak a következő szintjeit különböztetjük meg:
-
szint: Teljes mértékben emberi irányítás
-
szint: Támogatott járművezetés
-
szint: Részleges automatizáltság („hands-off)
-
szint: Feltételes automatizáltság („eyes-off”)
-
szint: Magas szintű automatizáltság („mind-off”)
-
szint: Teljes automatizáltság
A Continental 2018-ban jelentette be, hogy Hessen és Bajorország után Alsó-Szászország lesz a harmadik német tartomány, melynek autópályáján teszteli önvezető rendszerét. A teszt célja, hogy az autonóm közlekedés elfogadottsága növekedjen, ami különösen lényeges az idei évben bekövetkezett, halálos áldozatot követelő önvezető balesetek miatt. A szenzorok, a konnektivitás, a környezet észlelése, megfelelő reakciók vészhelyzetben, és a párbeszéd gép és ember között mind-mind olyan összetevők, melyeket hatékonyan kell összehangolni. A vállalat ennek technikai megvalósítását már egy-két éven belül, legkésőbb 2020-ig megoldaná, megágyazva ezzel a technológia sorozatgyártásának. Ennek eredményeképp az autók már 2025-re teljes mértékben autonómok lehetnek.
Olvasás, munka, pihenés – mindez a volán mögött
A Cruising Chauffeur, a cég által bemutatott robotpilóta-funkció autópályán és másodrendű utakon, hosszabb vezetések alkalmával nyújt támogatást az autósoknak, és lehetővé teszi számukra, hogy a napi ingázás idejét pihenéssel töltsék. A funkció aktiválásától kezdve a jármű átveszi a vezetés feladatát az autóstól, és maga halad végig az autópályán, sebességét a forgalmi viszonyokhoz és szabályozásokhoz igazítva. A jármű biztonságosan a maga sávjában marad. Az autósnak csak akkor kell visszavennie az uralmat a jármű fölött, amikor az elhagyja az autópáyát - ezt pedig a rendszer jó előre jelzi. A Cruising Chauffeur funkció segítségével ráadásul a jármű képessé válik arra, hogy autópályán az adott ország forgalmi szabályozásainak megfelelően vegye át a vezetés feladatát.
Az autósok a jövőben nem csak a monoton vezetéstől szabadulhatnak meg, hanem a sokak számára mumust jelentő parkolást is egyszerűbb lesz megúszni. A különféle automatizált parkolási funkciók, például a Trained Parking (betanítható parkolás) segítségével minden autós könnyen boldogulhat bármely parkolóhellyel. A funkció kérésre megjegyzi, és eltárolja egy-egy parkolási folyamat szekvenciáját. Amikor az eljárást meg kell ismételni, az autós annak a helynek a közelébe vezeti a járművet, ahol a rögzítés megkezdődött, és az autó egy gombnyomásra önállóan végrehajtja a korábban megtanult parkolási folyamatot.
Ha nem szükséges vezetni az autót, miért kellene sajáthoz ragaszkodni?
Mindenki biztonságos, fennakadásoktól mentes városi közlekedést szeretne tiszta levegővel és rugalmas parkolási lehetőségekkel. Ennek elérése érdekében a városoknak át kell gondolniuk a közlekedési és személyszállítási rendszereiket. A Continental szerint a robottaxik jelenthetik a legjobb megoldást arra, hogy a jövőben is biztosítani lehessen az egyéni közlekedést a nagyvárosokban, amelyek jelenleg már a személygépkocsik dugójába fulladnak bele.
A vezető nélküli mobilitás lehetővé tétele érdekében, elsősorban a városokat tartva szem előtt készült el a CUbE (Continental Urban mobility Experience), amely Frankfurtban kezdte meg a tesztmeneteket. A jövő városában az önállóan közlekedő kisbusszal egyszerűen juthatnak el az utasok a célhelyre. Az intelligens és összekapcsolt BEE-koncepció célja, hogy a használati szabadság és az egyszerűség szempontjából új minőséget vigyen az egyéni közeledésbe. A BEE (Balanced Economy and Ecology Mobility Concept) egy teljesen összekapcsolt autonóm jármű, melyet applikációval lehet igényelni. A BEE a Continental által kínált olyan technológiák átfogó sokféleségét rejti magában – kezdve az abroncsoktól, a hajtásláncon és az automatizáláson keresztül az interakciós koncepcióig.
A technológiai cég Kaliforniában fejleszti azokat a rendkívül érzékeny szenzorokat, amelyek nemhogy pótolni fogják a vezető látását, hanem a tervek szerint annál sokkal élesebb is lesz az általuk alkotott kép. A forradalminak tartott 3D Flash Lidar már a piaci bevezetése előtt sikerrel mutatkozott be, és a tervek szerint a berendezést pár éven belül már autókba fogják szerelni. A Lidar (light detection and ranging) a hagyományos radar elve szerint működik, azzal a nagy különbséggel, hogy az eddig használt rádióhullámok helyett lézerrel térképezi fel a környező világot.
Ennek a megoldásnak az az előnye, hogy valós időben képes részletes képet alkotni a jármű teljes környezetéről, vagyis az útról, a járókelőkről, a többi járműről, és a közelben lévő más tárgyakról. Nem nehéz elképzelni, hogy ez, a lézer segítségével összeálló számítógépes kép sokkal pontosabb és részletesebb, mint amit az emberi szem és agy valaha képes alkotni.