A hétvégén sikerült beszélnem Magyar Péterrel az általa aláírt szerződésekről (meg sok minden másról) – kezdi posztját Hadházy Ákos, aki meglepőnek nevezte az arra érkező reakciókat, hogy a Diákhitel Központ szúrópróbaszerűen kikért szerződései között nem csak a Balásy-birodalom megrendelései voltak durván túlárazottak és feleslegesek. Kiemelte, bár
a hozzászólások sokszor lehangolóak voltak, annak mindenképpen örül, hogy Magyar Péter kész volt beszélni ezekről is.
Mint írta, megbeszélték, miben értenek egyet és miben nem. Abban maradtak, hogy június 9-ig mindenki foglalkozik a maga dolgaival, utána majd folytatják az eszmecserét – az általa aláírt szerződésekről is.
Gyanús dokumentumok
A független képviselő Facebook-posztjában elárulta, az általa látott dokumentumok közt több olyan volt, amely többé vagy kevésbé gyanút keltett. Ezek jellemzően nem olyan nagy összegről, egyenként 10-50 millió forintról szólnak, de összességében százmilliós nagyságrendet tesznek ki. A többségét megkérdőjelezhető tanulmányokra és képzésekre kötötték. Egy példát is bemutatott, mint írta:
ez a szerződés „csupán“ bruttó 15 millió forintról szól. Ezért a pénzért egy 20 oldalas tanulmányt rendeltek 2020-ban arról, hogyan érintette a járvány a diákokat. Ez gyakorlatilag egy 1000 fős online közvélemény kutatást jelentett. Az eredményéből olyan “váratlan” dolgokat tudhatunk meg, mint hogy „a diákok többsége arra számított, hogy a járvány miatt nehezebb lesz külföldi ösztöndíjra menni”, vagy hogy a járvány egy részüket negatívan érintette anyagilag.
Ráadásul egy ekkora, 1000 fős közvélemény-kutatás ára ma is csak 2,5 millió forint körül van, komoly közvéleménykutató cégeknél. 2020-ban pedig akár 1,5 millió forintért is meg lehetett volna rendelni, vagyis a túlárazás akár tízszeres is lehet. Ezt a munkát viszont egy apró, ismeretlen cég kapta meg, amelyik tulajdonosa egy NER-közeli – bár több forrásom szerint sem rossz – szociológus.
Hadházy Ákos szerint Magyar Péter egyetértett abban, hogy az állami cégeknél a médiavásárlási és hirdetési gyakorlat mind hatékonysági, mind árazási szempontból sokszor vitatható. A konkrét megrendelésre nem emlékezett, azt mondta mindig három ajánlatot tettek az asztalára, bizonyára a többi kedvezőtlenebb volt. Hozzátette, hogy mind a megrendeléseket, mind a teljesítésigazolásokat a jogi igazgató, a kommunikációs igazgató aláírása után látta el kézjegyével, illetőleg többször előfordult, hogy bizonyos megrendeléseket, teljesítésigazolásokat nem fogadott el. Hadházy hozzátette, Magyar elmondása szerint egyebek mellett az ilyen szerződések miatt is távozott – saját kérésére, a felügyelő miniszter és Rogán Antal rosszallása ellenére – a Diákhitel Központtól a 2022-es választások előtt.
Magyar Péter tényleg próbált tenni?
Hadházy Ákos posztjában a következőt is kiemelte:
el kell mondanom azt is, hogy a Balásy-féle kommunikációs szerződések részletes adataiból egyértelműen látszik, Magyar Péter próbálta csökkenteni a propagandakiadásokat. Például másodszorra már nem írta alá a TV2 csoporttól addig minden évben megrendelt, teljesen fölösleges kampányt, amelynek hirdetései éjszaka mentek az alig nézett fiókcsatornákon (pl. Jockey TV), és amit az elődje mindig aláírt, majd az utódja ismét megrendelt.
A független képviselő végül hangsúlyozta, a beszélgetés létrejöttét önmagában eredménynek érzi, de azt azért elárulta, maradtak köztük nézetkülönbségek, ezekre azonban majd később térnek vissza.
Hadházy Ákos teljes posztját itt nézheti meg: