3p

Mi a legnagyobb probléma a hazai felsőoktatásban?
És a gazdaságban? Mennyit ér egy magyar egyetemi diploma?
Online Klasszis Klub élőben Ádám Zoltánnal, a Corvinusról elbocsátott egyetemi oktatóval

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdásztól!

2024. október 9. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Szeptember 9-én sikerült megállapodni arról, hogy a Barátság vezetéken keresztül továbbra is biztosított lesz az orosz kőolajszállítás. Interjút adott Hernádi Zsolt. 

„Korábban (…) csak az ukrán–magyar határon került magyar tulajdonba a kőolaj, most pedig az áru egy részét már a belarusz–ukrán határon vesszük át. Ez akár hosszú távon is kiszámítható megoldást jelenthet, mert rendesen tudunk tervezni, rendelni és szállítani” – mondta az Indexnek adott interjújában Hernádi Zsolt, a Mol-csoport elnök-vezérigazgatója. Szeptember 9-én sikerült ugyanis megállapodni arról, hogy a Barátság vezetéken keresztül továbbra is biztosított lesz az orosz kőolajszállítás. Ezt több hónapos bizonytalanság előzte meg.

Hernádi azt is mondta: azzal, hogy egy háború sújtotta országon keresztül jön a kőolaj Magyarországra, némi kockázat már ránk is hull azért, mert már nem minden kockázatot az orosz szállítók viselnek, hiszen bizonyos mennyiségekben a Mol tulajdonosként jelenik meg. „Jó hír, hogy úgy látom, az orosz és ukrán üzleti partnereink is abban érdekeltek, hogy a szállítás hosszú távon fennmaradjon” – tette hozzá.

A Mol vezérigazgatója a hazai benzinhelyzetről is beszélt
A Mol vezérigazgatója a hazai benzinhelyzetről is beszélt
Fotó: MTI

Megjegyezte, hogy az új megállapodások minden EU-s és ukrán jogszabálynak megfelelnek.

„És az Európai Unióban is értik azt, hogy középtávon Magyarországnak és Szlovákiának nincs más reális lehetősége, mint a keleti szállítási útvonal, ezért is kapott szankciós mentességet” – tette hozzá.

Azt mondta, hogy látja: a politikai érdek jelenleg erősebb, mint a gazdasági, „de nekünk a józan ész talaján kell állnunk. A háborút nem mi indítottuk, a háborús szankciókat nem mi hoztuk”. Úgy gondolja, hogy nekik az ellátásbiztonság a fő feladatuk, mivel „ha most leállna az orosz kőolajszállítás, akkor leépülne a jelenlegi rendszer, az egész régió letérdelne”.

Azt mondta, hogy azért orosz kőolajban gondolkodnak elsősorban, mert a finomítóik technológiáját erre alakították ki, minden más kőolajat rosszabb hatékonysággal és drágábban tudnak feldolgozni.

A finomítók átállása már megkezdődött, Hernádi szerint 2022 előtt már 170 millió dollárt költöttek a finomítói és ellátási rugalmasságra. „Csak az elmúlt két évben 10 különböző alternatív kőolajfajtát teszteltünk. A pozsonyi finomítónkban már stabilan tudunk – éves szinten – 35 százalékban nem orosz kőolajat bedolgozni. A program befejezésére azonban még évekre és közel 500 millió dollárra van szükség” – mondta.

Szerinte Horvátország már a monopolhelyzettel való visszaélés kategóriáját súrolta azzal, hogy az Adria kőolajvezetékkel kapcsolatban „amint lehetősége volt, rögtön sarokba akart szorítani minket a horvát vállalat, és nem volt szégyenlős elképesztő mértékben emelni a díjakat. Tudták, hogy az EU-s szankciók miatt nagyobb szükség van rájuk”. Hernádi abban is kételkedik, hogy a horvátok képesek lennének leszállítani nekünk és a szlovákoknak a megfelelő mennyiségű kőolajat.

Azt mondta, hogy hosszú távon számolnak a Barátság vezetékkel, mivel minél több a lehetőség, annál jobb. „És itt most nem csak Magyarország energiabiztonságáról, hanem a régióról van szó. Minden opciót életben kell tartani”.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!