Az talán keveseknek újdonság, hogy az Orbán Viktor miniszterelnök barátjaként ismert egykori felcsúti gázszerelő, majd polgármester, Mészáros Lőrinc sikeres üzletember, hiszen a 100 leggazdagabb magyar című kiadvány szerint ő Magyarország leggazdagabb embere. Azt talán kevesebben tudják, hogy öccse, Mészáros János is sikeres és ő, illetve cégei is rendkívül ügyesen repülnek rá az állami munkákra.
Vélhetően idén sem törik meg a sikerszéria: januárban hirdették ki az állami MÁV Zrt. nyílt közbeszerzési eljárásának nyertesét, a cég a nagykőrösi vasútállomásnál P+R parkoló és B+R fedett kerékpártároló felépítésére keresett kivitelezőt. A beruházásban egy 56 férőhelyes P+R parkolót (ebből két mozgássérült parkolóhellyel), valamint egy 70 férőhelyes fedett kerékpártárolót alakítanak ki. A kivitelezés tartalmazza többek között a 29 kamerából álló vagyonvédelmi rendszer, a 24 lámpatestből álló világítási rendszer, a csatorna és tisztítóakna kiépítését, valamint a zöldterület rendezésének feladatait is.
Bár nyílt eljárásról van szó, finoman szólva nem tolongtak az érdeklődők. Mindössze két érvényes ajánlat érkezett.
- Az Opten adatai szerint a Mészáros János tulajdonában lévő Híd-Tám Kft. nettó 398 196 542 forintos ajánlati árral,
- míg a tőzsdei AKKO Invest Nyrt.-hez tartozó NEO Property Services Zrt. nettó 697 046 378 forintos ellenértékkel pályázott.
Nézzük meg jól a számokat: a két ajánlat közötti különbség 298 849 836 forint, vagyis a Híd-Tám csaknem 299 millió forinttal alacsonyabb árat jelölt meg, ez közel 43 százalékkal alacsonyabb ajánlat. Ez önmagában megugorhatatlan előnynek tűnik, a bírálatnál az ajánlati ár 70, a szakmai tapasztalatok 15-15 százalékos súllyal szerepeltek. Mindkét cég maximális, 24 hónapnyi többlettapasztalatot igazolt az előírt szakembereknél. Nem csoda, hogy a Híd-Tám Kft. ajánlata elérte a maximális 1000 pontot, míg a másik ajánlat 700 pontot kapott.
Fotó: Mészáros Csoport
Mészáros János cége az alvállalkozóknál (és így az alkalmasságot igazoló cégeknél) feltüntette a bátyja, Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő V-Híd Építő Zrt.-t (útépítési és parkolóépítési feladatoknál vonja be) és a fóti, Károlyfi László többségi tulajdonában lévő E-PORT Energetika Kft.-t (térvilágítási munkáknál segítenek).
A Híd-Tám Kft. egy igazi aranytojást tojó tyúk: Mészáros János 2016-ban vásárolta meg az építőipari céget, amely 2019 és 2023 között 22 milliárd forintos árbevételt ért el, 1,8 milliárd forintos össznyereség mellett. E profitokból 1,5 milliárdot osztalékként fizettek ki. A cég bevételeinek jelentős részét közbeszerzések adták: önállóan 5 milliárd forintnyi megrendelést nyert el, konzorciumi partnerekkel együtt pedig további 16 milliárd forint értékben jutott állami munkákhoz.
A Népszava korábbi összesítése szerint Mészáros János cégei – közvetlenül és konzorciumi partnereken keresztül – több mint 40 milliárd forint értékben nyertek el közbeszerzéseket az utóbbi öt évben, és 4 milliárd forintot meghaladó mértékű osztalékot fialtak.
Első vállalkozása az Agro-Felcsút Kft. volt, amely járműalkatrészekkel foglalkozik. A cég egyik nagy megrendelője a Magyar Közút Nonprofit Zrt. volt, amely 2017-ben 770 millió forint értékben vásárolt tőle sószórókat. Jelentős szereplővé vált a 2011-ben alapított Pegazus Trade Kft. is, amely 2019 és 2023 között 10 milliárd forintos forgalmat és 2,5 milliárd forintos nyereséget ért el. A tulajdonos ebből eddig 800 millió forint osztalékot vett ki. A Pegazus a Magyar Közút számára ruházatot és egyéni védőfelszereléseket is szállított, összesen 1,1 milliárd forint értékben.
Mészáros 2019-ben szállt be a környezetvédelmi profilú Adept Enviro Kft.-be is, amely 2022-ben egy 4,1 milliárd forintos állami kármentesítési tanácsadói közbeszerzésben vett részt. A cég 2023-ban 860 millióról 3,6 milliárd forintra növelte árbevételét, majd 2024-ben egy olyan magántőkealaphoz került, amely mögött Mészáros Lőrinc ügyvédje áll.