A Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium Közlekedésbiztonsági Szervezete (KBSZ) szemlét tartott a Keleti pályaudvarnál vasárnap történt vonatkisiklás helyszínén. A vizsgálat azt állapította meg,, hogy „a 4/a sz. váltó egyik csúcssínjét annak mozgató rúdjához rögzítő csavarok eltörtek”, ezért noha a váltó nem mozdult el úgy, hogy a Claudiopolis InterCity biztonsággal áthaladhasson rajta (ahogy a közlemény fogalmaz: „a vonat érkezési irányából érintett mindkét csúcssín simult a tősínhez”), a biztosítóberendezés a váltót mégis helyes állásúnak érzékelte a két simuló csúcssín ellenére.
Mint a KBSZ közleménye írja, a baleset okainak feltárása, valamint a tanulságok levonásával a jövőbeni hasonló események bekövetkezésének megelőzése érdekében a Közlekedésbiztonsági Szervezet szakmai vizsgálatot indított.
Magyarán: a baleset megelőzhető lett volna, ha akár a csavarokat időben kicserélik, akár korszerűbb lett volna a biztosítóberendezés (nem jelez hamisan jó váltóállást).
Hogy a karbantartás és/vagy a korszerűsítés elmaradása kinek a hibája, felelőssége, arról egyelőre nincs hír.